IKEA:s spjälsängstäcke
På det står att det rekommenderas från 1 år. Varför det, och vad ska man använda för täcke annars då!??
På det står att det rekommenderas från 1 år. Varför det, och vad ska man använda för täcke annars då!??
Vad lustigt det har jag inte sett.........Köpte ett tunnt täcke med kudde 5 mm tjock vardera där vi inhandlade vagnen!! Kan ha kanske med tjockleken för en liten bebbe kan ju inte sparka det av sig om den blir för varm!! Lycak till!
Jag har förstått att ett barn under 1 år kan ha svårt att få bort täcket om det hamnar över anisktet m.m. Att det bästa är att bara ha en filt över barnet, man kan stoppa det i ett påslakan o så räcker det.
jag har läst att det är en av de vanligaste "felen" att man bäddar och klär bebisen för varmt. Så här skrivs det i boken "Stora boken om barn": "Om det är normal rumstemperatur räcker det med bomullsfilt, t ex en gallerfilt, inuti påslakanet. En frottéhandduk passar också bra som påslakansfilt. Täcken och filtar av ull och dun blir i regel alldeles för varma. Är det speciellt kallt någon gång, kan man i stället lägga på en extra filt."
Jag har själv köpt ett par filtar, bl.a. fr Ikea.
På IKEA köpte vi ett set med lakan (påslakan+underlakan med resår), och med följde en tunn flanell-filt som man kan använda som täcke åt dem när de är små.
puffar för dessa goda råd
Har hört att gallerfilt är väldigt bra från vänner som har barn. Inga tjocka täcken eller kuddar! Vagnen är ju dessutom flera grader varmare än ute.