• vill bli mamma meddetsamma

hur länge är normalt att en bebis är förkyld?

vår son på 6 månader har varit förkyld i 10 dagar nu och det känns inte som det blir bättre. Han är snorig och kan inte riktigt amma, så det är tur han äter rätt mycket annan mat men jag känner att mjölken börjar sina trots att jag pumpar ut. Han hostar inte men det bildas ju slem av snor. Jag tänker på RS men jag tror inte han har det då han inte alls hostar.

Vi använder nezeril nässpray och näsfrida någon enstaka gång men det blir inte bättre. Segt det här... Men det känns som alla är förkylda mer eller mindre nu i och för sig.

• Svar på tråden hur länge är normalt att en bebis är förkyld?
  • hemliga lotta

När min Zebbe har varit förkyld har det hållt i sig runt 2 veckor... Tyvärr.

• längtan123

min son är 1,5 månad o har är förkyld nu har varit i drygt 2 veckor hoppas de snart e över. Fast han kan amma.

• KristinaE

min sons första levnadsår så var han i princip förkyld hela tiden. Hans längsta varade nog uppåt en månad, pratade även med bvc om detta men det är inte ovanligt särskillt inte nu under höst och vinter.

• längtan123

de e så jobbigt o man tycker så synd om dom. så de ända man kan göra är att försöka underlätta lite för dom.
    Ligga i högläge
    Koksalt
    Nezeril (äldre än 1 månad)
    Bröstmjölk i näsan
    Bricanyl (har jag fått utskrivet pga underlätta andning)
    Amma så mycket som möjligt

• 3hjärtan

Jo, det känns igen. Tyvärr kan de ju vara förkylda mer eller mindre en hel evighet... o när det lättat kan de ju åka på en ny runda. Riktigt jobbigt! Men, som sagt; var inte rädd för att pumpa in koksalt i massor, det hjälper ju till att rensa upp både i näsa o hals plus kan väl hjälpa öroninfektioner (?). Koksalt hela tiden, helöade dagen/natten! Nezeril behöver man ju inte heller vara rädd för att använda, bara man inte överskrider rek på förpackning o håller sig till max 10 d åt gången. Vid behov kan man ju göra ett uppehåll några dagar o sedan börja igen. Bara att göra ALLT för att underlätta, så som råden här ovan med högt sängläge. När det varit som jobbigast har vi t..o.m. haft dem sittande i bilstol alt babysitter långa stunder under natten. Det skadar inte alls o de säger ju ifrån när de sitter obekvämt. Mellan varven kanske man t.o.m. är tvungen att låta dem sova i famnen, upprätta. Det är ju riktigt jobbigt men tyvärr ngt de flesta går igen, pust...

När det är t.ex. hosta inblandat kan ju den hålla i sig i flera flera veckor. Det är som att slemmet bara åker hiss upp o ner o aldrig riktigt kommer ur de små slemhinnorna.

Lycka till!

• längtan123

vår son har kräkt och bajsat ut slemmet vilket skulle vara bra för då kom de ut iaf. nu när han skriker hörs de nästan som om han e hes.

• marre81a

min son har varit förkyld i 3,5 vacka nu..
    han är 4 mån

• längtan123

gud va långdragna förkylningarna e. e han på bättringsvägen eller?

• nynne76

min son är inne på v 4 nästa vecka, så fort det börja lätta åker han på en ny. Funderade på att isolera mig här hemma ett tag men då blir jag helt tokig. Måste få se lite folk och dessutom kan det ju llika väl va mannen som drar hem det utan att han blir sjuk....

• Whiney

min dotter har varit hostig och snorig i 2 månader

Svar på tråden hur länge är normalt att en bebis är förkyld?