• h04

Hur yttrar sig magsjuka på en 2 månaders?

Våran 2 ½ åring har haft magsjuka i helgen och än så länge har resten av familjen klarat sig.

Vi har en 2 månaders oxå å är livrädd att han ska bli sjuk.... Hur märker jag det? Han kan kräkas väldigt mycket i vanliga fall ändå så hur ska jag veta?
    Men borde det inte allt komma upp då??

• Svar på tråden Hur yttrar sig magsjuka på en 2 månaders?
  • 1malle

Allmäntillståndet är det som avgör om ett barn i den åldern är riktigt sjuk.
    Ammar du? I så fall är risken jätteliten att barnet blir sjukt över huvud taget.

Alla goda ting är 3
  • h04

Nej tyvärr ammar jag inte alls.....

• 1malle

Har du frågat på BVC?

Alla goda ting är 3
  • Vannis

Vi hade en magsjuk 2 åring och en magsjuk 4 månaders härhemma för att par veckor sedan.

Det märktes på att bajset luktade väldigt illa, så luktar 2-åringens bajs också när hon är sjuk. Surt liksom.

Min 4-månaders har alltid relativt löst bajs och kräks mycket men lukten och att han sov mer gjorde att jag valde att ge honom 5 mål istället för 4 om dan så att han fick i sig mer vätska. (Han får ersättning)

Tuva och Leo, mammas älsklingar!
  • 1malle

Min 7 månaders har precis tillfrisknat fårn magsjuka. Men jag helammar honom fortfarande. Vi fick åka in akut med honoom för han blev uttorkad

Alla goda ting är 3
  • Sunna

Jag har samma fråga som TS. Vår tvååring har också blivit akut magsjuk och jag är livrädd för att vår sexveckors bebis ska bli sjuk.

Att man helammar har ingen betydelse, eftersom magsjuka är ett virus.

Sam & Ebbe. ♥ .Mammas hjärtan.
  • 1malle

Sunna

Helamma gör så att immunförsvaret stärks, oavsett virus eller bakterie.
    Jag trodde som du o blev väldigt förvånad över infon jag fick på barnakuten förra veckan...

Alla goda ting är 3
  • EgonochKnut

Jag har haft en magsjuk bebis hemma (3 - 4 mån). Han kräktes normalt väldigt mycket, men det märks definitvt skillnad! Bajset luktar som någon sa helt annorlunda (som vuxen diaree) och mängden de spyr är gigantisk, även ljudet när han spydde var annorlunda. Annars kräks de ju ljudlöst (i alla fall min kille) och vid magsjukan lät det precis som det gör när man kräks som vuxen (med mera kraft bakom).

Ge vätskeersättning och amma lite och ofta om ni skulle drabbas. Bebisar torkar ut jättelätt!

• Tigerwoman

När vår son var 4,5 månad hade han vinterkräksjuka. Det märktes, kan jag lova! Det SPRUTADE ur munnen på honom, rakt ut på golvet. Tack och lov gjorde han bara så ca 4 gånger, sedan var det bra. Till skillnad från mig när jag sen fick det, då var det fråga om mer sådär en 150 gånger......

• h04

Tack för alla svar!
    Nä men då är inte våran lilla magsjuk för bajset luktar som vanligt... å han kräks inte alls med kraft utan den bar arinner ut likosm å inga kaskadkräkningar här inte.

Svar på tråden Hur yttrar sig magsjuka på en 2 månaders?