• Thine

Farligt att sola solarium?

Är det farligt att sola under graviditeten förutom att man KAN få pigment förändringar...?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Farligt att sola solarium?
  • Impreza

Skulle nog inte rekomendera det. Du får nog vänta tills bebisen är ute

• Loyden

Kan tyvärr inte svara att jag Vet, men jag tror att man ska vara lite försiktig då fostervattnet blir för varmt eller va det nu är. När jag jobbade på solarium skulle vi i alla fall "varna" gravida och be dem vara försiktiga. Självklart behöver det inte vara så! Dem kan väl ha lärt mig fel. Men kommer ihåg att ägaren sa till mig att inte sola när jag var gravid..

Men du får säkert fler svar som stämmer lite bättre då jag är så osäker.. =)
    Lycka till me magen!

• Trollungarnasmamma

Ser oxå gärna att du väntar, när jag väntade lillan så sa BM till mej att inte sitta & sola på sommaren utan att lägga nått över magen, handlade om barnets ögon el nått, att det blev alldeles för ljust el så! ja hoppas du fattar! Blir typ samma ljus om du sätter handen framför solen...& det  var tydligen inte så skönt för bebisen!

~*~♥~*~ Lillfisen 1 år redan!!! ~*~♥~*~
  • ellaaaa

Jag frågad en läkare om solning, han sa att man kunde sola. Vissa säger att bebisen kan ta skada av strålningarna, men det finns inget bevis för det ännu sa han också.

• Bellansmamma

Jag skulle aldrig göra det, jag menar så viktigt är det ju inte! Nu finns det ju inga bevis varken om det är skadligt eller inte men det är ju iaf inte nyttigt, vi vuxna får ju hudcancer av det så jag skulle inte utsätta min lilla ofärdiga bebis utan skydd för strålning. Så nio månader kan man vänta... och vara blek och ful, det är det värt!!!

• suena

Hej!!
    Undvik att sola, det är för varmt och massa bakterier..
    Men jag använder ett ansiktssolarium istället som jag köpte på On Off :) Funkar jättebra! Så slipper man känna sig som ett lakan hela vintern..

• cameron

Det är INTE farligt att sola när man är gravid. Som du själv säger så kan man få pigmentfläckar, dessa är inte snygga men helt ofarliga. Vad gäller det skarpa ljuset i solariumet så skyddar man bebisen från det genom att lägga en handduk eller likande över magen. Så sola på du om du är sugen på detGlad

Världens bästa Olivia 060524. I maj 08 blir hon storasyster!
  • Mörköbarn

Solade både förra graviditeten och denna. Verkar inte finnas någon forskning som jag hittat på att det skulle vara farligt. Tror helt och fullt på att barnet är skyddat i min mage!

Pigmentsfläckar däremot, det kan man ju få, fast det gör mig inget, jag tycker mest att det är en behaglig stund att ligga i solarium.

• Lisa1976

Det ska inte vara farligt i sig, men bebisen gillar inte starkt ljus så det är väl inte så snällt. Man ska ju inte ens ligga på stranden med magen i vädret i solen.

• cameron

Jag upprepar det jag skrev tidigare, för att skydda bebisen mot det starka ljuset så lägger man helt enkelt ngt över magen t ex en dubbelvikt handduk. Det är alltså inte farligt att sola solarium när man är gravid.

• Blue Bear

Jag har solat och inte fått pigmentfläckar..

Läste i min bok och på gravid.se att det är INTE farligt för bebben dessutom frågade jag min BM och hon bekräftade det också.. men jag solade inte lika mkt som förut och jag blev mkt brunare än jag brukar bli så det räckte med två ggr!!!

• Marlene B

Det är inte farligt att sola under graviditet och det är så irriterande att folk hela tiden påstår det. Bebisen ligger skyddad och påverkas definitvt inte av UV-strålarna, isåfall skulle alla som bo soligare länder ha solbrända organ pch det förstår alla att så inte är fallet.

Huden skyddas av tunna T-shirts och huden är definitivt mer skyddande än en bomullst t-shirt och sedan har de allra flesta underhudsfett så strålarna kan omöjligt nå särskillt djupt.

Värme är inte heller någon fara, en frisk kropp reglerar värmen otroligt bra och organen kokar aldrig trots att man ibland har feber.

• cameron

Jag själv solar solarium ibland även när jag är gravid och jag kan säga att jag inte har fått ngra pigmentfläckar av det. Däremot fick jag en del fläckar efter att ha solat ute i den vanliga solen när jag ammade (ngra veckor efter att min dotter hade fötts). Det var jag inte inställd på!

• Dexxi

Inte farligt enligt vad jag läst och enligt BM.

Jag solar i högeffektssolarie och tar bara 9 min. Det är bra fläktar i dessa så jag blir inte ens svettig och magen är INTE varm. Visst blir det ljust för bäbis men det är inte farligt. Däremot gillar iaf inte min bäbis att ligga länge i solarie märkte jag i de vanliga, därför testade jag dessa med kortare tid och då var det helt lugnt i magen. Man kan även lägga en hand på magen som man flyttar..då följer bäbis med, iaf min och gömmer sig bakom den.
    Ljusstimulans är inte farligt, jag läste att det till och med kan vara bra. Men självklart inte för långa stunder då. Den vänjer sig!
    Solar mkt mindre men vill känna mig fräsch o fin och det gör jag med lite färg. Vill inte känsn mig blekfet o fult gravid så jag gör detta för att jag mår bra av det och då tror jag bäbis med mår bra!

♥ BF 31:e mars 2008 ♥
Svar på tråden Farligt att sola solarium?