• Sol22

Smittar bältros?

Någon som vet om bältros smittar och hur i sådana fall? Vi ska nämligen få besök av en som fick bältros för cirka en vecka sedan...

• Svar på tråden Smittar bältros?
  • Mecki

Har du inte haft röda hund ska du nog undvika att träffa personen ifråga. Har du däremot haft det så är du immun så då ska det inte vara någon fara.

• smulan001

Det är inte röda hund - utan vattkoppor som är samma typ av virus.
    Bältros smittar vanligen inte så att en person som har haft vattkoppor får bältros.

• Liselott

Hej
    Bältros är en typ av herpes men det smittar BARA om du gnuggar blåsorna i ett öppet sår på någon som inte har.Bältros behandlas vanligast med Valtrex och den med ska tas inom 72 timmarsen man känner första svedan.5% Av alla som får det har det sen liggande i kroppen och kan få tillbaka det om man tex e stressad mår dpligt psykist slarvar med kosten osv.Jag har haft Bältros nu i snart 5 år och varit på infektions kliniken på Huddinge sjk.

• Auriel

www.infomedica.se/artikel.asp

Om man har bältros kan man inte smitta andra människor med sjukdomen. Den som har bältros kan däremot smitta andra människor med vattkoppor om de inte haft vattkoppor tidigare. Anledningen är att de två sjukdomarna orsakas av samma virus. Bältros smittar medan man har blåsor eftersom viruset kan spridas om blåsorna spricker.

• Sol22

Tack för svar tjejer!

Om personen i fråga inte längre har blåsor borde det alltså inte vara någon fara. Och utslaget sitter tydligen i skrevet så det är inte så stor risk att jag kommer i kontakt med dem ändå... MEN jag har inte haft vattenkoppor och är därför en aning skraj ändå. Får hålla mig på armlängds avstånd eller nåt sånt...

• gummibears

Undvik hudkontakt så är det ingen fara. Det är ingen luftburen smitta.

• Pandy

sol22:Ja vad skulle du i skrevet att göra...lät roligt!!

• AML

Jag vet ej säkert hur det är men svärmor hade bältros och då ringde vi och frågade och dom sa att ni bör ändå undvika kontakt pga att man är känsligare under graviditeten. Jag vet ej vad som är rätt eller fel, men jag undvek svärmor : )

• Auriel

Är du gravid och inte haft vatkoppor, så bör du nog rådgöra med BM vad hon säger först. Vissa av barnsjukdommarna ska man ju passa sig för när man är gravid väll?? På sjukhus om ngn patient får bältros är det ju barriär vård pga smittrisk till andra, och barn smittar ju varandra fort med vattkoppor när dom har det.

• Sol22

BM trodde inte att det skulle vara någon fara om blåsorna hade slutat vätska utan fått skorpa. Det har tydligen kommit så långt då att smittan är "inkapslad"...

Auriel: Jag tror det är vattkoppor man har barriärvård på men att det inte behövs på bältrospatienter så länge blåsorna har slutat vätska.

Tack igen för svar; alla är så hjälpsamma!

Pandy: Ja som sagt så kommer jag ju ändå inte i kontakt med hans skrev... Vad ska jag där att göra, hihi ; )

Svar på tråden Smittar bältros?