• Anonym (miss ensam)

Längre betänketid än sex månader?

Har hört att man kan få betänketid på mellan sex månader och ett år när man ska skiljas. Har aldrig hört om någon som fått mer än sex månader. Vad beror det på om man får längre tid än så? Vem beslutar det, är det tingsrätten eller?

• Svar på tråden Längre betänketid än sex månader?
  • Majsan70

Om du inte lämnat in papprena i tid efter din betänketid, så får du automatiskt ytterligare 6 månader.

• Maria40

Tror det har att göra med om man är överens om skilsmässa.

Har man inga barn = ingen betänketid
    Har man barn, och är överens om skilsmässa = 6 månader

Är man inte överens så kan den ena parten lämna in ansökan om skilsmäss och då blir betänketiden längre, tror det är vissa svarstider mm som påverkar att det tar ca 1 år innan skilsmässan går igenom helt.

• Anonym (miss ensam)

Så om man som i mitt fall både har barn tillsammans och inte är överens kan det automatiskt då bli ett år?

• Maria40

Nej, det blir inte ett år automatisk, men det kan ta den tiden.
    Först måste du ansöka om skilsmässa, tingsrätten skickar papper och vill får svar från make. Han har en viss tid på sig att svara, svarar han inte så måste det gå en viss tid (som jag är osäker) sedan kan tingsrätten ändå, även om han motsätter sig skilsmässan döma till skilsmässa.

Har en kompis som gått den vägen, kommer ihåg att det var "många turer" och tog lång tid. De hade inga barn kvar som var under 18 år, han ville inte och jag tror det tog ca 1 år innan allt var "klappat och klart" och hon en fri kvinna.

• Anonym (miss ensam)

Ok, vad är det för svar de ska ha då? Är det ett samtycke till skilsmässan eller bara bekräftelse på att man har läst brevet?

• Maria40

Anonym (miss ensam) skrev 2007-12-04 14:06:41 följande:

Ok, vad är det för svar de ska ha då? Är det ett samtycke till skilsmässan eller bara bekräftelse på att man har läst brevet?
    Jag antar att om de får ett samtycke så kan de klubba igenom skilsmässan. Bara en bekräftelse säger ju inte om han håller med eller inte.
  • Majsan70

Om ingen av er bor tillsammans med egna barn och ni gemensamt ansöker om skilsmässa kan tingsrätten meddela dom så snart som möjligt. Om ni vill, kan ni få betänketid innan ni skiljer er.

Om ni/du har hemmavarande barn (dina, din makes/makas eller gemensamma barn) eller om en av er inte vill skiljas, får ni alltid betänketid.

Betänketiden är alltid på minst sex månader och högst ett år. Observera att om ni fortfarande vill skiljas när de sex månaderna gått, måste ni meddela det till tingsrätten (så kallad fullföljd). Meddelandet måste komma in till tingsrätten efter att de sex månaderna har gått. Ingen särskild blankett behövs. Ni måste då också ge in nya personbevis. Om meddelandet om fullföljd inte kommer till tingsrätten inom ett år, avskrivs ärendet.

Om ni har bott isär mer än två år kan ni få skilsmässa direkt, även om ni har barn eller inte är överens om att skiljas. I så fall ska du bifoga ett särlevnadsintyg undertecknat av två personer som känner er väl.

• Anonym (!)

Tog ett år för mig men det var bara för att min dåvarande man inte skrev på att han fått papprena. Även om den ena inte vill skilja sig så måste den skriva det.
    När jag efter sex månader trodde att nu är jag snart skild så fick jag samtal från tingsrätten där de undrade om jag ångrat mig. Maken skrev på till slut och efter ytterliggare sex månader var jag skild!

Svar på tråden Längre betänketid än sex månader?