• pyretochbönan0809

Nojjig!!! Scharlakansfeber på bonussonens dagis..

Jag behöver stöd och råd!

Är i 8:e veckan och bonussonens mamma ringde nyss och sa att hon håller sonen hemma från dagis hela veckan pga 3 fall m scharlakansfeber. Nu har jag hört att det kan påverka om man är gravid och inte har haft det förut...Det har inte jag...

Hur tycker ni vi ska göra? Vad kan hända? Någon som vet?

1+1=4
  • Svar på tråden Nojjig!!! Scharlakansfeber på bonussonens dagis..
  • pyretochbönan0809

*puffar*

1+1=4
  • pyretochbönan0809

ingen som vet ...?

1+1=4
  • Svallet

Är du säker att det är scharlakansfeber som gå på dagiset? Jag är född -74 och redan då blev man vaccinerad mot bland annat Scharlakansfeber, röda hund osv......Så då ska det inte vara någon fara! Men det kan ju vara så att det är vattkoppor som går på dagis? Men det har man ju bara en gång i livet och det är ju vanligt att "man" gör bort det som liten! Men som sagt, kolla vad du blivit vaccinerad emot som barn, så kanske du kan känna dig trygg!

• pyretochbönan0809
    Svallet skrev 2007-12-04 14:15:43 följande:
    Är du säker att det är scharlakansfeber som gå på dagiset? Jag är född -74 och redan då blev man vaccinerad mot bland annat Scharlakansfeber, röda hund osv......Så då ska det inte vara någon fara! Men det kan ju vara så att det är vattkoppor som går på dagis? Men det har man ju bara en gång i livet och det är ju vanligt att "man" gör bort det som liten! Men som sagt, kolla vad du blivit vaccinerad emot som barn, så kanske du kan känna dig trygg!
    Dom har sagt scharlakansfeber....Jag har inte blivit vaccinerad...Tydligen fick ungarna som blev sjuka det konstaterat.
    1+1=4
  • Sassilina

scharlakansfeber är samma streptokoker som halsfluss. Fulllkomligt ofarligt och inget man vaccineras mot. Inget som kan skada barnet. Scharlakansfeber (Scarlatina)
    Scharlakansfeber orsakas av bakterier, streptokocker, och är en ganska vanlig barnsjukdom som måste behandlas. Första tecknen är feber, halsont och illamående. Sen kommer småknottriga utslag. Huden fjällar senare. Kontakta vårdcentralen om du tror att ditt barn har scharlakansfeber så att antibiotika kan sättas in.

Scharlakansfeber kunde före antibiotikans tid vara en farlig sjukdom, med följdsjukdomar som reumatisk feber och njurinflammation.

Streptokockerna utger ett gift som ger de typiska symtomen. Man kan bli smittad av streptokocker igen, men då får man i regel bara halsfluss eller svinkoppor.

Förebyggande
    Streptokocker är mycket smittsamma. Ibland måste man behandla hela familjen på en gång. Att vädra och att tvätta händerna noga kan förebygga spridande av smitta. Risken att barnet ska smitta andra är mindre utomhus.

Smitta
    Streptokockerna finns i svalget hos det sjuka barnet och sprids till andra människor genom droppsmitta när barnet hostar eller nyser.

Det tar två till fyra dygn från det att barnet blivit smittat till dess att sjukdomen bryter ut.

Egenvård
    Scharlakansfeber behandlas, förutom med antibiotika, som en vanlig förkylning. Ge febernedsättande läkemedel vid behov. Klä gärna barnet i luftiga kläder och håll rummet svalt, men inte kallt. Låt barnet dricka mycket och låt det äta som det vill. Glass brukar gå bra när det gör ont i halsen.

Behandling
    Läkemedel
    Sjukdomen behandlas med antibiotika, oftast penicillin, i tio dagar. Efter två dagars antibiotikabehandling smittar inte barnet längre. Inom en vecka har barnet återhämtat sig.

Artikeln uppdaterad: 2007-11-01
    Ansvarig redaktör: Elisabeth Lewander, Vårdguiden
    Författare: Monica Klasén McGrath, skribent, Frilans
    Granskare: Mona Insulander, Smittskyddssjuksköterska, Smittskyddsenheten i Stockholms län

• pyretochbönan0809

Tack snälla allihop! Känns bra mkt bättre nu =)

1+1=4
  • Apan Papan

Hej!

Scharlakansfeber är INTE orsakat av ett virus utan av Grupp A Streptokocker som är bakterier.

Man ska dessutom vara försiktig som gravid om barnet får Scharlakansfeber. Jag var gravid när min son fick Scharlakansfeber i våras, när de såg att jag var gravid så testades jag (man kan göra ett snabbtest med sekret från svaljet). Då testet visade att jag var bärare av bakterierna så kontaktades jourhavande läkare på infektion och enligt hans ordination så behandlades även jag med antibiotika.
    Enligt vad jag har hittat så kan dessa streptokocker ge barnsängsfeber och var förr i tiden en orsak till fosterdöd, men risken för det kanske är liten?!

• pyretochbönan0809
    Apan Papan skrev 2007-12-05 11:17:57 följande:
    Hej!Scharlakansfeber är INTE orsakat av ett virus utan av Grupp A Streptokocker som är bakterier.Man ska dessutom vara försiktig som gravid om barnet får Scharlakansfeber. Jag var gravid när min son fick Scharlakansfeber i våras, när de såg att jag var gravid så testades jag (man kan göra ett snabbtest med sekret från svaljet). Då testet visade att jag var bärare av bakterierna så kontaktades jourhavande läkare på infektion och enligt hans ordination så behandlades även jag med antibiotika.Enligt vad jag har hittat så kan dessa streptokocker ge barnsängsfeber och var förr i tiden en orsak till fosterdöd, men risken för det kanske är liten?!
    Ska avvakta till början av nästa vecka och se om det blir fler fall på dagis...Tills dess bor jag nog hemma hos mamma tror jag. Vill inte riskera nåt...
    1+1=4
  • Polyester

Min dotter hade oxå charlakansfeber när jag var gravid. Inte bra att få som gravid och viktigt att få antibiotika då det kan ge allvarliga följdsjukdomar! Hade jag vart du hade jag hållt mig undan om du nu kan och är du orolig så kontrollera dig hos läkaren!

Lycka till

Svar på tråden Nojjig!!! Scharlakansfeber på bonussonens dagis..