• Ladyvoice

Katt-allergi på barn?

Var  och gjorde pricktest på min 5 åring idag...han visade possitivt på KATT, BJÖRK, GRÅBO och GRÄS.

Hur viktigt är det att undvika katter nu? Kan han bli mera allergisk liksom? Min mamma har katt och tänker absolut inte göra sig av med dom.

Var bara hos en sköterksa idag men ska få en tid till läkaren så ska fråga mera då.

Tänkte bara kolla här om nån vet.

• Svar på tråden Katt-allergi på barn?
  • Hallontrollet

Min son är JÄTTE allergisk mot katter och får inte komma i kontakt med någon som har varit med en katt.

Så det kanske beror på hur allergisk han är.
    - mamma till världens underbaraste Ellioth 25/11-2006 -
  • Fröken finurlig

Man kan vara allergisk på olika grader. Vissa reagerar bara på att det finns en katt i närheten och kan då får andnöd, kliande ögon och rinnande näsa och nysningar men det kan även uppstå en kraftig reaktion om barnet blir slickad på av katten. Det är ju så olika och sånt märker man oftast bara allt eftersom man kommer i kontakt med det man är allergisk emot.

Jag är själv allergisk mot alla djur och massor annat och mitt råd är att undvika i största möjliga mån och skulle ni veta att ni ska hem till någon som har katt så ge barnet medicin först.

• Ladyvoice

okej på vilket sätt visar sig det på honom då?

Har han alltid varit lika allergisk eller har det ökat liksom?

Är rädd att om min Robin fortsätter träffa katter ibland att han ska bli mera allergisk.

• Ladyvoice

Okej jo han har ju jämt täppt näsa så han får nasonex jämt och zyrleks på sommaren när det är pollen säsong. men vi får se vad läkaren säger han kanske måste ha nått jämt.

• Fröken finurlig

Jag tror inte, vet inte utan jag tror inte att allergi kan öka. Det kanske det kan så jag kan inte ge något säkert svar. Men min allergi har inte blivit kraftigare iallafall. Jag är kraftigt allergisk redan mot alla djur men värre har det inte blivit, dvs. det har inte blivit livshotande förutom med hästar som alltid varit det.

• Hallontrollet

Som tur var sätter sig inte hans allergi på luftvägarna utan han får sår. 

Ser ut som brännskador och så kommer det vätska från såren.
    Han har alltid varit lika allergisk.
    Eftersom han har så hög grad av allergi tror dom att det kommer sitta i hela livet.
    Det KAN bli bättre med tiden men vi får inte utsätta honom för katter "bara för att" han ska "vänja" sig.
    Inboxa eller skriv här om du vill veta mer.
    Min son är nu 1 så vi har "vart med ett tag".
    Ladyvoice skrev 2007-12-04 17:02:21 följande:
    okej på vilket sätt visar sig det på honom då?Har han alltid varit lika allergisk eller har det ökat liksom?Är rädd att om min Robin fortsätter träffa katter ibland att han ska bli mera allergisk.
  • Ladyvoice

Messade din sida med men kom på mera frågor nu hehe...

Robin är konstant täppt i näsan och får nasonex (kortison) i näsan mot det dä hjälper lite...på sommaren får han även opatanol i ögondroppar och zyrlek(antihistamin) som tabletter varje dag under sommaren. och nu vid behov.

Han är ju 5½år men har förut bara reagerat på sommaren mot just pollen, har inte märkt speciellt mycket på honom vid kontakt med katter. Förutom att han nyser och hostar..

Han har även atopiskt eksem..

Hans lillebror har ju astma och är mjölkprotein allergiker så ja vi har ju mycket allergi...

• Hallontrollet

Har svarat på din sida nu men du skrev här att du hade fler frågor.

Såg inga frågor i ditt senaste inlägg här i tråden..
Svar på tråden Katt-allergi på barn?