• annhan

B12 tabletter i samband med IVF, nån som provat?

Fick tips av en kollega vars syster gjort en IVF som lyckades (I falun) att testa B12 tabletter som man tar samtidigt som folsyra (t ex mitt val kvinna) i 100 dagar, från spraytiden och framåt. Nån som provat det?
    B12 i kombination med folsyra ska tydligen gynna blodbildningen. Har aldrig hört talas om detta, men tänkte att det kunde vara värt att prova! B12 är ju inte på något vis skadligt.

Vad tror ni?
    Den här tjejen hade tagit ett preparat som hette Betolvidon 1 mg, 1 tablett per dag i 100 dgr. Det finns även ett preparat med B12 (annan fabrikör) som heter Behepan, också 1 mg tabletter.

Jag ska höra om inte jag kan få ett recept med dessa tabletter, det kan ju helt klart vara värt ett försök! Eller vad tror ni?

• Svar på tråden B12 tabletter i samband med IVF, nån som provat?
  • tokfia

Du behöver inget recept, det är receptfritt, men kolla uppnoga att det inte är någon fara. Skulle iofs inte tro det, då man kissar ut överskott...

• annhan

Kanon om det är receptfritt. Ska springa förbi apteket imorgon och titta.

Enligt FASS ska det inte vara skadligt i alla fall, såvida man inte överdoserar.

• Nassegrisen

Hej,
    Jag fick utskrivet B12 sprutor att ta under sista delen av vårat senaste försök. Nu äter jag den (Behepan) i tablett form, som jag också fick utskrivet av läkaren.
    Vi gick också i Falun.

Jag tror att de hjälpte till lite på traven blandat med mycket annat.

Lycka till,kram
    Nassegrisen

• Spirit

Du har helt rätt i att B12 påverkar blodbildningen. För att göra det behövs B12, folsyra och järn.

Om man har dåliga blodvärden och bara tillför ett av dessa tex järn, så gör kroppen slut på reserverna av de andra två och blodvärdena blir på sikt ännu sämre.

Det skadar ju aldrig att prova!

• mette

Så intressant! Har en vännina som är forskare på senildemens och där har man för några år sedan börjat använda sig av just B12 vitamin för att det ökar blodgenomströmningen i frontal loben där demensen sitter! Har fått se scaners på det.

• mette

Oj glömde, det ska alltså då förbättra minnet!

• Ia7

Jag har ätit B12 och folsyra i en och samma tablett. Kommer inte ihåg vad de heter men jag köpte de på hälsokostbutiken.
    Lycka till / Ia

• tokfia

mette; det var intressant information..jag var hos en läkare och bad att få B12 utskrivet (för att jag äter så höga doser och i längden skulle det bli billigare...) men han sa tvärtom, han ville inte skriva ut B12 för att det i höga doser orskade demens... Jag blev ju lite orolig eftersom höga doser är det enda som får mig ur sängen på morgonen, men tror mer på din väninna, forskaren än en sketen stafettläkare... TACK!

• MammaSusan81

jag går i falun 0/ min läkare frågade mig om jag åt ngra vitaminer 0/ då sa jag att jag äter mitt val kvinna 0/ då sa han att de var bra....fick ingen annan info runt vitaminerna.......

• mette

Eh, orsaka demens!? Jag ska prata med henne och se. Återkommer med besked! Till saken hör att hon råkar vara en av världens främsta inom detta. Nu verksam i Lund. Hon har skrivit ut B12 till mina morföräldrar för att förebygga minnes försvagning ju!!

• mette

Vitamin B12-brist
    Långvarig brist på vitamin B12 kan ge nervskador och demenssymtom, som i tidiga stadier kan gå tillbaka om B12 behandling ges. Det är inte helt klarlagt varför B12-bristen leder till demenssymtom men en teori är att benmärgen tillverkar omogna röda blodkroppar som inte kan transportera tillräckligt med syre till nervcellerna.

Sök på forskning om frontallobs demens och Lund!

• annhan

Nu har jag köpt Behepan, som finns receptfritt på apoteket. Ska ta en sån tablett per dag, + 1 tablett "mitt val kvinna". Det skadar ju inte att försöka!

• älsa

Läste ochså i en broshyr hos läkaren att det var viktigt med B12 inför en graviditet så köpte genast en burk. Tydligen vanligt att man har brist på den vitaminen speciellt om man är vegetarian! Själv gillar jag inte kött så har väl förmodligen brist på den varan! Kram

Svar på tråden B12 tabletter i samband med IVF, nån som provat?