Framåt för unga mammor!
Här är min debatt artikel som jag skrev om unga mammor, en uppgift vi hade i svenska b kursen. (Går trean på gymnasiet.)Kan var lite kul att dela med sig av. :)
Framåt för unga mammor!
I dag leder 80 % av alla tonårsgraviditeter till abort. I en studie som gjordes våren 2000 på samtliga abortkliniker i Sverige uppgav man bristande stöd som största orsak. Trots detta finns det ändå 20 % som väljer att behålla sina barn. Unga mammor är i dag ett fenomen som samhället måste ta till sig, uppmärksamma och framför allt stödja!
Att vara en bra mamma har inget med åldern i sig att göra utan grundar sig på vilken mognad man har uppnått. Dock är det så att du som äldre mamma i 40årsåldern har helt andra förutsättningar än vad en mamma i 18årsåldern har. Ekonomisk är du starkare eftersom du har arbetat till största delen av ditt liv och dessutom har du även bostad, bil och ett socialt nätverk av likasinnade. Som ung mamma går du oftast kvar i skolan och studiebidraget är din enda inkomstkälla. Eget boende har du inte heller eftersom att din ekonomi inte tillåter det. Något socialt nätverk med andra i samma ålder som också ska bli föräldrar är det i det allra flesta fall inte tal om. Som ung mamma är du alltså, enligt samhällets normer, dömd att misslyckas.
Ändå kvarstår det faktum att kvinnan som sitter bredvid mig i föräldragruppen som nyss har fyllt 34 inte vet mer om modersrollen och vad den innebär än vad jag gör. Hon delar samma tankar, samma förhoppningar, samma rädsla som jag. Oavsett vår ålder på ett papper står vi båda inför samma utmaning och ska om några månader få uppleva förmodligen det största i våra liv; att bli mamma.
? Unga gravida kvinnor måste få stöd och hopp av samhället och uppmuntras till att föda sina barn. I vårt land har vi råd att låta våra barn födas. Så skriver Ann-Lis Söderberg, sjuksköterska vid en abort klinik i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Många anser att det inte är insatserna till unga mammor som ska förbättras, utan kunskapen om preventivmedel och skydd. Trots att vi i dag har en öppen diskussion om sex och hög information gällande preventivmedel så har tonårsgraviditeterna inte minskat i antal sedan 1975 då den fria aborten inrättades i Sverige. Skillnaden är endast att i dag finns det möjlighet att på lagligt sätt avbryta en graviditet. Problemet för samhället i dag verkar alltså inte vara de ständigt stigande abortsiffrorna, utan den minoritet som väljer att behålla sina barn. Ändå kostar de unga mammorna, som ju är en sådan liten grupp, samhället mindre än vad de aborter som utförs varje år gör. Ett abortpiller kostar i dag 1600 kronor och kan tas fram till graviditetsvecka 12, därefter utförs kirurgiska aborter som kostar 4500 kronor. År 2006 utfördes 36 045 aborter.
Att var gravid borde vara otrolig och fantastisk men som ung gravid blandas hela tiden din förväntan och lycka med folks nedlåtande kommentarer och blickar. Fördomar och kränkande ord är vanligt, att folk pratar bakom ryggen har blivit vardagsmat. Ändå är jag stolt när jag går på stan med min växande mage, fast jag tydligen är en parasit för samhället. Men inom mig ryms det lika mycket kärlek till mitt barn som det gör för kvinnan i föräldragruppen. Det ända som skiljer oss åt är åldern på ett papper. Men likaväl som barn inte är någonting man skaffar, utan någonting man får, så är mamma ingen ålder, utan någonting man är.
Angelica Larsson, 18 år och gravid.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 18:15:05:
Ska bara förtydliga att jag inte är emot abort. I artikeln hade man som uppgift att ta dom största argumenten emot ens åsikt och liksom ge svar på dom.
Atrikeln visar bara hur jag ser på min situation. Det är naturligtvis helt indivduellt hur man blir bemött och hur folk reagrar, samt vilken hjälp som finns att tillgå.
Kan också tillägga att min graviditet var inte planerad och skedde trots användning av p medel. Trots detta känndes det mest rätt i mitt hjärta att behålla barnet, ett beslut jag aldrig ångrat trots många motgångar.