• Saucy

Plugga till SJUKSKÖTERSKA. Hjälp mig förstå ett par saker, SNÄLLA!!!

Hej.
    (tråden ligger även under 'allmänna' men jag gissar att jag får fler svar här där folk rör sig mer)

Jag tänkte plugga SSK efter föräldraledigheten och skulle vilja ha lite hjälp och tips från någon som vet bättre än mig. Dvs rätt många här antar jag.

*Finns det andra utbildningar än högskola? Ex privata om man inte uppfyller behörighetskraven
    **Behörighetskrav på högskolan:
    Matematik B, Samhällskunskap A,
    Naturkunskap B (alt Fysik A, Kemi A, Biologi A)
    --> Jag saknar matteB och naturkunskapB(samt alternativen
    Hur gör jag då???

*Jag bor i sthlm - vilken utbildning är bäst här?

*Har du pluggat på distans? Rekomenderar du det?

*Jag har jobbat 6 år som vårdbiträde/natt i äldreomsorgen (dock utan utbildning - men tiden kanske gör något?) - kan jag räkna av lite av studietiden då, eller tenta av vissa delar?

*Kan jag ha kvar min fasta anställning om jag vill plugga inom yrket?

Tack alla som svarar!!!
    /S.

• Svar på tråden Plugga till SJUKSKÖTERSKA. Hjälp mig förstå ett par saker, SNÄLLA!!!
  • Marie80

Hej!

Jag kan inte svara på alla dina frågor, men en del.

De kurser du saknar kan du läsa in på komvux alt tenta av.

Tyvärr får du inte räkna av lite av dtudietiden, men om du skriver högskoleprovet får du automatiskt 0,5 poäng (max poäng är 2,0). Så det är en stor fördel när man söker till högskolan.

Du kan ha kvar din fasta anställning under hela din studietid.

/Marie

• MaryJane

skulle också vilja veta!

• lilli2

Hej!
    Nej det finns inga alternativa utbildningar som ger dig rätt att arbeta som sjuksköterska.

Saknade behörigheter läser du in på komvux eller folkhögskola

Bästa utbildningen är en smakfråga, men det finns väl bara KI och Sophiahemmet i stockholm

Distansutbildning är också en smakfråga. Det enda man ska minnas är att utbildningen oavsett är motsvarande en heltidstjänst.

Nej, du kan inte räkna av någon arbetstid mot utbildningen.

Ja, du har rätt till tjänstledighet för utbildningen. Jag tror även att vissa arbetsgivare betalar kurslitteraturen.

Lycka till

• ÄlskaLivet

Hello!

Det blir att läsa in de ämnena du behöver för behörigheten..! Det kan du även göra på distans. Å ha i minnet att läsa på komvux är inte hälften så jobbit som att gå på gymnasiet. Nu är du ju oxå kanske lite mer motiverad än under tonåren...
    I Stockholm kan man även läsa på Ersta och RödaKorsets skolor. Jag jobbade på KS de första åren jag jobbade (2000-2002) och jag fick höra att Ersta var väldigt bra och trevligt. Ligger ju oxå så fint!
    Som de andra svarat så kan du inte tillgodoräkna dina år som uska, men du har ju det tillgodo ändå under utbildningen och när du börjar jobba. Det finns ju många som inte har jobbat inom vården innan, och du kan ju redan "jargongen" så att säga.
    Lycka till!

• Tin o Trolls mamma

Precis, Ersta har SSK-utbildning. Även en kombinerad ssk/socionom. Om jag hade bott i Stockholm hade jag definitivt läst den. Den är på en eller två terminer extra men man får två yrken!

Jag läser på distans i Visby mot Örebro och det funkar ganska bra! Mycket egen tid att disponera! (Läser till socionom, men är uska i grunden!)

Lycka till! Ekorren.

• namn

I stockholm kan du läsa till sjuksköterska på KI (karolinskua instisutet, som är universitet) och vid sophiahemmets högskola, rödakorsets högskola och ersta högskola.
    Det är en smaksak vilken skola man anser är bäst så sök till alla. Ersta har dock mer religiös inriktning än de andra skolorna.
    Plugga upp ämnerna på komvux först. Du behöver matten för att klara läkemedelsberäkningen.
    Fråga din arbetsgivare om du kan ta tjänstledigt för studierna. Jag är inte säker på hur reglerna ser ut, du kan ju höra med facket.
    Lycka till!

• Mallan76

Hej! Jag är sjuksköterska och tyvärr spelar det ingen roll hur många år du jobbat inom vården, det hjälper inte ens att ha undersköterskekomptens, utbildningen är lika lång för alla! Däremot kommer du säkert ha du nytta av dina praktiska erfarenheter under utbildningen.
    Sjuksköterskeyrket är tufft o slitigt men helt underbart och du har så många valmöjligheter efter examen. Fråga mej gärna om nåt mer!
    Lycka till, kram Malin

• Majsan71

Håller med Mallan76, att jobba som ssk är ofta jättestressigt och tufft men samtidigt toppen så lycka till med dina planer

• Grynja

Ett tips är oxå att höramed studievägledare på resp skola om du kan åberopa sk reell kompetens trots att du inte har full formell behörighet.

• Saucy

NAMN;
    Vad menar du med att ersta har religiös inriktning??? Kristen då eller?
    Har det verkligen betydelse för ssk-yrket vilken religion man tillhör!
    Jag räknar mig inte till någon religion, och har svårt för vissa uber-religiösa filosofier - INGÅR det i utbildningen då eller?
    Finns det någon sida på nätet där man kan läsa om detta, eller var har du fått den infon ifrån?

Tack alla ni för jättebra svar!!! Ni är KANON!!!

• Tin o Trolls mamma

Ersta har väl en diakoniutbildning och det är nog där det religiösa kommer in vad jag förstår..

Svårt att åberopa reell kompetens om man inte har ens en usk-utbildning i grunden skulle jag tro..

Lycka till än en gång! Ekorren.

Svar på tråden Plugga till SJUKSKÖTERSKA. Hjälp mig förstå ett par saker, SNÄLLA!!!