• Karisma

Ni som har BMW 320, 325, 330 touring

Hej hopp,

Till sommaren blir det att köpa ny (nybegagnad) bil, bara kontantinsatsen som det ska sparas till först.

Ni som har främst BMW 320 och 325 touring, pga priset (den nya karossen från slutet av -05), är det värt pengarna? De är ju inte snorbillig precis. Både diesel och bensin.

Troligtvis kommer det bli bensin, beror lite på om karln ska fortsätta att pendla eller inte.

Är det en bra bil, hur fungerar det med barnvagn i skuffen. En vanlig emmeljunga duo. Benutrymme bak? Nga problem med bilen motor/kaross mässigt? Kostnad för service? mm

Priset har vi satt till är max ca 270 000:-

Har även funderat på Saab 9-3 och Volvo v50, men faller ändå tillbaka till BMW hela tiden. Vill ha!!

Berätta gärna allt ni kan om dessa skönheter.

Kram K.

• Svar på tråden Ni som har BMW 320, 325, 330 touring
  • Big

Jag har en vän med en 320d kombi och en annan som har en 325iA kombi. Båda är 05/06.
    Bilen generellt är riktigt go. Stabil och sportig men ändå tillräckligt komfortabel. De har båda sportchassi, men det är väldämpat och trevligt.
    Bagaget är absolut inte stort, men en av vännerna har familj (2 vuxna+2 barn) De har klarat det bra. Jag tror att de har en teutonia vagn. Det ska dock tilläggas att de är ganska småväxta alla.

Personligen föredrar jag dieseln. Den är markant snålare, speciellt om man gasar på lite ibland, då kan 325:an dricka riktigt mycket.
    325:an är snabbare till 100, men när man är uppe i hastighet tycker jag att dieseln är bättre då man inte behöver växla ner på samma sätt om man ska köra om.
    Jag har inte provat 330, men det sägs att den ska vara grymt snabb.

Vi har själva precis köpt en 520d kombi och är helnöjda. Stark och snål.

Angående Volvo o Saab.
    V50 har haft jättemycket kvalitetsproblem. den är faktiskt den mest feldrabbade bilen i sverige fn. Jag skulle inte köpa den, även om den senaste årgången nog är bättre i kvaliteten.
    Saaben är nog fin. Har ej provat. Den käns lite gammal innuti och motoriskt sett är den inte lika förfinad som BMW.

Gå in på tex automotorsport.se och sök bland deras tester.

Lycka till.

• Big

Du frågar om BMW:n är värd pengarna. Det beror helt o hållet på vad du lägger vikt vid. Man betalar mycket för märket och känslan i bilen.
    Vill du komma från a->b bara? Då är den inte värd pengarna. Kika på något japanskt.
    Njuter du varje gång du sätter dig i din bil? Älskar att köra den och i smyg tittar på den när inte sambon ser dig? Då är den lätt värd pengarna.

• Karisma

Big: Då är det värt pengarna då med andra ord. Är ju en skitsnygg bil.

Om karln inte ska pendla kör vi bara ca 1100mil per år, känns nästan lite för att köpa en diesel, men har ju förstått att det är mer go i den.

Helst vill vi inte ha ngt annat än en BMW, klart läckraste bilen ute på marknaden. Enligt mig då.

Vi får väl börja med en 3-serie och sen då ungarna blir större köpa en 5-serie. Karln är 184cm, jag är en pygme.

Tack för länken, ska kika in där.

/Kristina

• Gorban

Har själv en 525d Touring och svärfar har en 330xd Touring. Jag skulle själv aldrig klara mig med bagaget i en 3:a då jag har två små barn med alla packning som det innebär. Jag har en 116i också och den är nästan lika stor som 3:an i bagaget om man fäller baksätet.

3-serien är lite trång i baksätet också. Men annars är det en väldigt trevlig bil. Skulle själv satsa på dieseln då den drar lite soppa men det beror på hur långt man kör per år.

Håller med Big om känslan i en BMW. Jag njuter varje gång jag är ute och kör. Det handlar inte bara om att ta sig från a till b. Man ska göra det med stil också :)

• Karisma

Äger just nu en BMW 525i -92 touring och har just sålt en BMW 535i -92 sedan. Har trivts jättebra med bilarna, men nu är det dags att skaffa sig en ny (-06, -07) BMW.

Den nya 5-serien känns så jäkla stor, jag kommer ju försvinna i bilen. Känns som jag inte kommer kunna hålla bilen inom vägsträcken.

Det blir en diesel om Johan ska fortsätta pendla 8mil per dag, annars tror jag det blir en bensin, ligger lite billigare i pris.

Innan vi köper tex en 325 så kommer vi måsta låna hem en för att se om barnvagnen ryms och hur mkt mer utrymme det finns till annat.
    _________

hur är det med serviceintervaller på BMW:n? Och gärna priser åxå.

Tacksam för alla svar och inlägg jag får om BMW...

Kram K.

• Big

Som jag skrev. Kikar du på automotorsport.se så finns där beg.test av nya 3-serien med saker man ska se upp med och rimligt prisläge.
    Kolla på blocket vad de ligger på annars.
    servicen är variabel, upp till 3000 mil mellan. Den säger själv till.

320d är gjuten tycker jag. Prova den i första hand.

• Karisma

Frågar för jag tyckte det var så svårt att hitta det jag sökte på på automotorsport.se. Ska ge sidan en chans till.

Hämtade en liten "bok" på bmw idag om 3-serien, man kanske lär sig ngt nytt om dem.

320 och 325 verkar ligga mellan 220 000 och 300 000 på blocket.

Jag skulle gärna äga en röd, men de är svår att hitta, gärna grå skinnklädsel åxå, sen vore det inte helt dumt om den var 4hjulsdriven.

Då man köper en beg får man ju dock inte alltid som man vill.
    _________
    Men om man "bara" kör 1500mil per år, tjänar man på att ha en diesel eller blir det så liten skillnad att det inte spelar ngn roll? Köper ju gärna den bil som är billigare för oss att äga

/Kristina.

• Big

Kika på länken jag la in 16.53 idag.

Angående frågan om bränsleekonomi. Kör man endast 1500 mil per år lär det inte skilja mycket, så då är det mest en smakfråga.
    Kör man diesel så behöver man inte tanka lika ofta.

• Karisma

Kikade på länken och såg där att det inte va så stor skillnad på milkostnaden mellan diesel och bensin.

Om det inte skiljer så mkt kanske man ändå måste fundea på en diesel. Ska testa både och innan ett köp.

Kram K.

• Karisma

Har varit inne på den sidan ganska så mkt. Hette bmwpower tidigare.

Det kommer bli en 325 bensin/diesel eller en 320 diesel (beror på utrustningen på den, vill inte ha snik, måste vara tex läderklädsel). Vill inte lägga mer än 300 000:- på en bil. Helst inte mer än 270 000:-

Skulle dock gärna äga en 330.

Ska in på autopower och läsa lite mer.

Tack för alla svar jag fått.

/Kristina

Svar på tråden Ni som har BMW 320, 325, 330 touring