• Lady Nyx

Att skriva en bok - & få den publicerad...

Så, är det någon som skriver på en bok?

Själv är jag snart färdig och funderar givetvis mycket över om jag skall skicka iväg den till ett bokförlag eller inte. Har mest skrivit för min egen skull, men när man ändå har en färdigskriven bok kanske man skulle prova att skicka iväg den...

Någon som vill bolla lite tankar om bokförlag, manus, genrer, radavstånd och annat som hör bokskrivandet till...?

• Svar på tråden Att skriva en bok - & få den publicerad...
  • Fru U

Skriver mest noveller, men endera dagen blir det nog en hel bok

Live and let live
  • Dragonmind

Gärna det

Har själv länge funderat på hur man ska gå till väga: Ska man skicka hela boken eller bara några kapitel? Och i så fall vilka då? Sina favoriter eller de första? Och ja: Hur ska det man skickar in se ut? Vill de ha papper eller vill de ha via e-mail?
    Många förlag skriver ju på sina hemsidpr hur de vill att man ska skicka boken men aldrig om hur det ska se ut eller om de vill ha hela eller inte. Och det viktigaste: Vilka förlag ska man vända sig till?

Sedan finns ju vulkan.se och bokutgivning.se/ som hjälper med att publicera boken själv.

• Fru U

Jag har för mig att de flesta vill ha bara några kapitel eftersom det blir så väldigt mycket papper annars.

Månpocket funderar jag på när den dagen kommer. Jag skriver inte för att tjäna pengar utan för att så småningom få ut den till så många som möjligt (o då får den inte vara för dyr)

Vilken typ av böcker skriver ni?

Live and let live
  • Xarxa

Några av de större bokförlagen har information på sin hemsida om hur man går tillväga om man har ett manus att skicka in.

www.kb.se/isbn/svenska-forlag/

Här kan man hitta de flesta förlag här i Sverige. I första hand kan ni som skriver vända er till de förlag som ger ut böcker av samma typ. Har ni skrivit en ungdomsroman vänder ni er till det förlag som ger ut sådana och så vidare.

• fairyfloss

Det första man ska skicka in är ett brev, inte nått av boken! Man skriver i brevet typ "Hej (namn på publicenten).

Jag har skrivit en deckare på 28,000 ord för ungdomar i yngre tonåren, och undrar om jag skulle få skicka in manus eller 3 provkapittel till er."

Sen skriver man lite kort handlingen.

Vänliga hälsningar (ditt namn).

Så skickar man även med ett självadresserat kuvert, annars kan man ju vänt på svar länge!

Det finns hur mycket info som hellst på sådana brev, sök på "query letter" så får ni upp massor på google!

• Xarxa

"Manuset ska vara utskrivet på papper. Vi behandlar inte manuskript skickade på diskett, cd eller med e-post då hanteringen med utskrifter är alldeles för tidskrävande. Ge en kort resumé av manuskriptet och skriv några rader om dig själv. Vi bekräftar att vi har mottagit ditt manus via e-post.

Vi registrerar och läser alla manus. När redaktionen har tagit ställning till manuskriptet får du ett skriftligt svar, detta tar omkring tre till fyra månader. Eftersom vi får in ett stort antal manus kan vi av tidsskäl inte lämna individuella bedömningar av ej antagna manus och av samma skäl ber vi dig skicka med returporto om du önskar få ditt manus returnerat."

Detta gäller Bra Böcker. Man ska alltså skicka sitt manus i pappersform, samt en resumé och lite om en själv (författaren).

• Fru U

I nästa nummer av råd och rön kommer de att ha en artikel om att ge ut böcker själv

Live and let live
  • Pum

Hej!
    Jag har skrivit del 1 i en fantasybok för barn och ungdomar och kommer att publicera den själv efter att ha försökt länge hos olika bokförlag. Funderar på bokutgivning.se eller vulkan.se. När jag precis har varit in på vulkan.se så känns det som ett väldigt bra alternativ då det inte kostar ngt att ge ut sin bok. Kunden betalar tryckningen.
    Jag har även skrivit några böcker för små barn som jag vill ge ut framöver.
    Har kontaktat en illustratör som ska göra framsidan till min bok så det är där som kostnaden hamnar, men det är det värt så att man får ett omslag man trivs med.

• Lady Nyx

Jag har hört att om man är osäker på vad förlaget ger ut kan man skicka ett mail med den enkla frågan om ens genre passar dem.

Vad jag har förstått vill de flesta bokförlag inte ha utdrag ur manus utan hela manuset på en gång, om de inte själva har efterfrågat det. Nästan alla verkar vilja ha det i A4 format, med textstorlek 12 och radavstånd 1,5. Och text ungefär Times new...

Det skall visst räcka med att fästa samman alla papper med en gummisnudd eller ett snöre.

• presens konjunktiv

När jag jobbade på bokförlag tog vi emot mängder av manus, men bara på papper. Oftast medföljde ett brev från författaren där han/hon berättade om sig själv, och gav en resumé av boken. Alla manus bläddrades i, men det var inte alla som lästes från första sidan till sista.

Jag skrev personliga refuseringsbrev, men jag satt sällan och gav konstruktiv kritik. Vid ett par tillfällen fick vi in manus som förläggaren egentligen hade velat anta, men som bara inte fick plats i schemat. Då skrev jag det uttryckligen till författaren.

I princip ingen skickade med svarsbrev, och vid något tillfälle när det var ont om pengar så drogs alla refuseringsbrev in till folk som inte hade skickat med frankerat returkuvert.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Svar på tråden Att skriva en bok - & få den publicerad...