• mippy

Klassiska revbensspjäll

Jag och mannen har bestämt att vi ska göra revbensspjäll till julbordet i år, nåt som aldrig har funnits på våra familjers julbord förut... Har dock lite problem med att hitta ett bra recept på klassiska revbensspjäll, gärna tillagade i ugn... Vore tacksam om ni vill dela med er..

• Svar på tråden Klassiska revbensspjäll
  • Karpet

Jag brukar göra med honungsglacering.

• tangerine

måste bara säga att revbensspjäll är så jäkla äckligt!

• mippy
    tangerine skrev 2007-12-04 21:20:15 följande:
    måste bara säga att revbensspjäll är så jäkla äckligt!
    jo, fast nu kan man ju utgå från att man tycker om revbensspjäll..
  • mippy

Vet du vad du brukar ha i??

Karpet skrev 2007-12-04 21:15:04 följande:
    Jag brukar göra med honungsglacering.
  • Karpet

Mej, jag hade hoppats att någon annan skulle komma med en bättre beskrivning. Men jag undrar om jag inte har flytande honung, lite senap och kanske lite olivolja?

Honungen och senapen är jag ganska stensäker på.

mippy skrev 2007-12-04 21:40:54 följande:
    Vet du vad du brukar ha i??
  • bumse2

Så här gör vi våra till jul:

1 1/4 kg tjocka revbenspjäll
    1/2 tsk vitpeppar
    1/2 tsk malen ingefära
    1/2 tsk colmans senapspulver
    Salt
    200g smör
    2-4 dl buljong

Gnid in köttet med kryddorna, hätta upp smöret i en långpanna. Bryn spjället med "köttsidan" upp och ös med smör i början , ös sedan med buljongen.
    Stek i 200gr 15 min, sänk sedan värmen till 175 gr i 1- 1 1/2 tim.

• Weiring

Jag har aldrig tillagat revbensspjäll själv, men vill tipsa om en superbra receptsida där jag brukar hitta recept på ALLT.

www.tasteline.com

• Vivaldi

Jag sjuder alltid mina spjäll på spisen i buljong +lök, morot, kryddpeppar+lagerblad tills de är så möra att de nästan trillar av benen.
    sen grilljerar jag...
    blandar
    sirap
    farinsocker
    senap
    riven ingefära
    kryddor efter smak
    lite soja + olivolja

Penslar på och in i ugnen tills färgen är gyllenbrun!
    MUMS!

• Vivaldi

glömde...
    till dessa en klick äpplemos + rödkål enligt tradition i vår familj!
    Isamma spad har jag innan sjudit mina köttbullar innan stekningen, för att få dem sådär härligt runda å fina....
    Kolla rfter recept under julköttbullar här på FL om du är nyfiken!

• Karisma

Lägger tråden till mina favoriter då jag ÄLSKAR revbensspjäll, ett måste på julbordet.

Vet att jag brukar använda sirap och inte honung, men recept det får jag leta nytt varje år. Är aningen senil, minns aldrig hur jag gör från år till år och recepten bara försvinner.

Ska snart göra en omgång med rebensspjäll. Måste ju testa innan julen.

Kram K.

• mippy
    Vivaldi skrev 2007-12-04 23:22:38 följande:
    Jag sjuder alltid mina spjäll på spisen i buljong +lök, morot, kryddpeppar+lagerblad tills de är så möra att de nästan trillar av benen.sen grilljerar jag...blandarsirapfarinsockersenapriven ingefärakryddor efter smaklite soja + olivoljaPenslar på och in i ugnen tills färgen är gyllenbrun!MUMS!
    ohh, de lät ju jättegott... Ska nog visa det för karln tror jag...
  • Vivaldi
    mippy skrev 2007-12-05 13:20:23 följande:
    ohh, de lät ju jättegott... Ska nog visa det för karln tror jag...
    mat ska inte visas det ska serveras å avsmakas...
    Glömde skriva att jag brukar köpa de tjockare spjällen å dela av på halva, då får man ett spjäll med ben och en bit utan....

Laga detta och ät med potatis, gräddsås, rödkål och äpplemos....WOW! Han faller direkt jag lovar!
  • mippy
    Vivaldi skrev 2007-12-05 14:05:02 följande:
    mat ska inte visas det ska serveras å avsmakas...Glömde skriva att jag brukar köpa de tjockare spjällen å dela av på halva, då får man ett spjäll med ben och en bit utan....Laga detta och ät med potatis, gräddsås, rödkål och äpplemos....WOW! Han faller direkt jag lovar!
    hehe... ahh, bra, de va dem jag hade i åtanke.. tror nog absolut inte twekar i vilket fall, han brukar inte vara omöjliig sådär med mat..
  • Vivaldi
    mippy skrev 2007-12-05 14:06:47 följande:
    hehe... ahh, bra, de va dem jag hade i åtanke.. tror nog absolut inte twekar i vilket fall, han brukar inte vara omöjliig sådär med mat..
    berätta gärna vad ni tyckte!
    Lycka till!
Svar på tråden Klassiska revbensspjäll