Dricka ett glas vin om dagen?
Det gör min kompis. Jag tycker det är lite mycket.
Vad tycker ni?
Ibland är det flera glas.
Det gör min kompis. Jag tycker det är lite mycket.
Vad tycker ni?
Ibland är det flera glas.
Det finns forskning som tyder på att om kvinnor över 45års ålder dricker ett halvt glas vin(ca 1 dl) minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar (samma effekter kan dock påvisas med regelbunden motion).
Jag tycker som så, att OM man gör det varje dag, och inte kan sluta så är det ju ett missbruk. Särskilt om det är ett glas varje dag och flera ibland. Det är nyttigt med vita veckor också!
Gränsen för hög alkoholkonsumtion går ju vid 140cl 100% alkohol per vecka.
Jag räknade ut att då måste jag dricka två flaskor vin och en starköl i veckan.
Varför dricker hon så ofta och mycket?
Äsch, det är inte direkt någon riskkonsumtion. Det är värre med en rejäl fylla varje helg.
Båda två är farliga. Tyvärr!
Nej, det är ingen fara. Även om man dricker ett glas vin om dagen, eller två...Herregud...se på hur dom lever i Spanien, där dricker folk mycket vin och de mår bra.
OM man dricker mycket varje dag eller så..ja då kan det vara en fara men inte annars..det tror jag inte. Ett gott glas vin till maten (om det passar till maten dvs) gör nog ingen skada...
Det jag försökte komma in på lite med att ange mängden var att det beror just på hur stort det där glaset är, och hur ofta det blir många fler glas och hur många "många fler" glas är.
Man måste alltså se helheten.
Jag tänker ett glas vin som max 2,5dl. Det ger på sju dagar 1,75 liter vin. En flaska innehåller ca 7,5 dl. Vilket betyder att hon dricker ca 2,333 flaskor vin per vecka. Lägg då till några (2-4?) glas vin extra ibland. Då tangerar hon helt klart högkonsumtionsgruppen.
medelhavs länderna där dricks det väl vin varje dag utan att folk skriker om missbruk!!
ett glas om dagen är ju inte hela världen. Snälla gör inte några listor på missbruk om detta....det är ju sjukt ju! Man är ju inte missbrukare för att man dricker ett glas vin om dagen.
Då är ALLA i min omgivning det...stackars dom + jag då...
För att något skall vara missbruk skall det ha negativa konsekvenser för individen, men ändå fortgå. Handlar det verkligen om ett (inte enormt) glas vin per dag har jag svårt att tänka mig att det innebär att arbete, relationer, ekonomi och hälsa blir lidande.
Till skillnad från rökning är det så med alkohol att man ka ha en viss nivå av bruk som inte ställer till det för kroppen.
Sedan kan man förstås säga att det finns en risk att det UTVECKLAS ett beroende, men med den argumentationen måste man vara absolutist för att gå säker.
Äsch, i Sverige verkar ju alla tycka att dricker man ett glas vin varje dag är man alkoholist. Jag bor i Spanien och de flesta här är alltså alkoholister om man ska resonera så. Däremot inte sagt att man inte ska passa sig om det är ett absolut måste med det där glaset varje dag, men att dricka lite vin till maten mer eller mindre varje dag är ingenting att haka upp sig på. Jag gör det, däremot "festar" jag aldrig. Det är naturligtvist mycket värre för kroppen att dra i sig hela veckans alkoholkonsumtion på en dag än att ta något glas vin varje dag!
tycker inte det är normalt om man dricker alkohol varje dag. då är det något som inte står rätt till.
vaddå inte något som står rätt till? ?? Knäppt inlägg....MYCKET!!!
Vin är gott och skadar inte om man kan hantera det och ett glas om dagen är inge farligt!!
jag har spenderat flera somrar i italien under min uppväxt och främst under tonåren. Där dricks vin till maten som vilken måltidsdryck som helst, varje dag. De personer jag umgicks med som var i min ålder var aldrig sugna på att dricka sig fulla, en omställning för en svensk tonåring som smidde stora planer om hur man skulle få tag i folköl för att rätt ut sagt bli full. För mig är det inget konstigt med att dricka vin till maten varje dag men jag själv gör det inte eftersom jag ofta vill ha vatten till maten.
Kan tillägga att jag som 10-åring kunde gå och handla öl och vin till mina föräldrar i italien. Alkohol var/är ingen förbjuden frukt där och i många andra länder som t ex spanien, grekland, frankrike.
En skillnad för mig är om man dricker vin till maten som just en måltidsdryck eller om man tänker sig andra effekter som man vill ha av alkoholen.