• Lantani

Läsa av elmätare i lägenheten, hur?

Bor i hyreslägenhet och har eon som elleverantör. Eon läser av elmätaren ca 1 gång per år. Elmätaren sitter i ett skåp inlåst i källaren, för att kunna komma till och själv kolla elmätaren måste vi be hyresvärden öppna, vilket de nog inte vill göra, då det tar tid för dem.

Har alla det så som bor i lägenhet? vill ju liksom inte få en sjukt stor elräkning sen i slutet på året eller när det nu är.

• Svar på tråden Läsa av elmätare i lägenheten, hur?
  • TheMilky

Nej, alla har inte så, ibland så sitter det en mätare lägenheten som gör att du ser din egna förbrukning. Dock så tror jag inte att du kan be om att få titta på elmätaren i källaren, men det skadar ju inte att fråga.

• Sameblod

Då vi boode i lägenhet satt varje lägenhets mätare i trappuppgången bakom en platt vit lucka. Sedan satt själva stora huvudmätaren i källaren. Ni har inte en sådan lösning?

• Lantani

nej, alla elmätare sitter i inlåst skåp, skulle ju kunna vara bra att själv kunna kolla av typ var 3:dje månader eller något, för tex nu under julen används mer el och lika dant när vi eventeullt ska köpa bänkdiskmaskin... hmm lite smått irritareande att man inte kan kolla det själv.

• norgesessan

Alla våra är i källaren...skåpdörrerna är låsta. Vi har aldrig frågat om att få titta, men tar det för givet att vi får titta om vi vill...Iallafall samma vecka..samma dag hadde jag inte krävd...Då kan dom ju öppna nån gång när dom endå är där..

• rosaid

jag jobbar som fastighetsskötare o öppnar o läser av när folk vill

Svar på tråden Läsa av elmätare i lägenheten, hur?