• Elias och Tuvas mamma

Kattpink som doldafel?

Go kväll alla, visste inte vart jag skulle lägga denna tråden.

Det e så att vi köpte hus för 3 månader sedan, när vi tittade på huset så luktade de inget. vi fick huslåner och köpte huset, skrev sedan kontrakten, och när mäklaren frågar Säljaren om hon talat om alla fel, sa hon ja. men sendan när vi ska flytta in i huset är det som om hon haft hennes katter inlåsta, och det stinker.
    det är alltså ner pinkat i vartena hörn i varje rum, var kan jag göra nu? räkas detta som dolda fel, och märkt detta NU efter 3 månder att väggarna med är förstörda, parketgolvet såg vi redan då vi flyttade in, men inte på visingen.
    nu rev vi panel i hallen/köket för att måla hela väggen i stället men det går inte nu, det stiker och gipsen är förstörd överallt.
    Ska inte hon som säljade meddela om henne jädra katter pinkat ner huset..?
    Vad gör ja..?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias 18/11 -05 ♥¸.?°´¯) ♥ ♥ (¯`°?.¸ ♥ Tuva 18/4 -07♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Kattpink som doldafel?
  • Gammalmensöt

men fy vad äckligt

jag hoppas ni får ordning på de, tyvärr har jag inget råd då jag aldrig köpt hus men ska göra inom snar framtid.. vore kul att läsa vad andra säger!

• miniGrynet

Oj, vad jobbigt!
    Det som brukar vara ett elände att bli av med!

Jag hade nog kontakta mäklaren i första hand, för att se vad hon/han säger om saken.
    Vet inte om det kan ingå på dolda fel...

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Elias och Tuvas mamma

puff puff

• hesama

Fy vad otäckt!!
    Jag hade nog kollat upp det med mäklaren. Var huset besiktigat? Isåfall prata med honom också, de brukar ha koll på vad som gäller. Dessvärre har det ju blivit jättesvårt att som köpare få ut några pengar etc av säljaren för sådana här problem. Man har idag som köpare skyldigheter att "kolla upp" husets skick, undersökningsskyldighet (tror jag det heter), så det har blivit jättesvårt att "vinna såna här fall".
    Men kanske om besiktningsmannen "missade" det, hm, ja jag vet inte, jag hade nog först ringt till honom.

lycka till iaf..

• Zenobia

Ring mäklaren och hör efter. Vi ringde mäklaren då vi fick takläckan efter en vecka och han i sin tur ringde förra ägarn.

Sen kan du alltid höra med dom som gjorde besiktningen vad som gäller också.

Tycker att ägarn ska stå för det som är, för hon har inte sålt ett hus i godo. För hon borde veta att hennes katter pinkat här och var. Men tydligen har hon inte sagt det för att huset sålt och det är fel.

Isåfall har hon lurat mäklaren också som sålt ett hus som han trode var bra.

• trötter22

har ni inte besiktat så har ni inte så mycket att komma med tyvärr. man ska alltid göra det

• Elias och Tuvas mamma
    trötter22 skrev 2007-12-05 00:48:47 följande:
    har ni inte besiktat så har ni inte så mycket att komma med tyvärr. man ska alltid göra det
    Hon besiktade det 2 månder innan hon satte ut det på blocket, och det står inget om kattpink i papprena, och jag har inga djur så jag kan själv inte gjort skadorna..
  • dellelgarin
    Elias och Tuvas mamma skrev 2007-12-05 09:54:30 följande:
    Hon besiktade det 2 månder innan hon satte ut det på blocket, och det står inget om kattpink i papprena, och jag har inga djur så jag kan själv inte gjort skadorna..
    ni har alltså köpt utan mäklare?

Från blocket?

Det hade jag aldrig vågat... men jag är kanske en fegis Räcka ut tungan
  • LuMa

Tex står det:

Anlita besiktningsförrättare
    Du kan inte få ersättning i efterhand för fel som du förbisett och borde ha upptäckt vid en noggrann besiktning. Anlita därför en besiktningsförrättare som gör en så kallad jordabalksbesiktning.
    Utöver detta kan du behöva anlita ytterligare personer för kompletterande undersökningar.
    I de allra flesta fall är din undersökningsplikt nämligen större än vad som omfattas av en jordabalksbesiktning. Husets skick och omständighe­terna vid köpet bestämmer. Till exempel är undersökningsplikten mer omfattande för äldre hus.

Svar på tråden Kattpink som doldafel?