• Tussan05

Har ingen bitsocker till saffranen, går det bra med vanligt socker??

Ska baka lussebullar och upptäckte att vi inte hade bitsocker hemma. Detta är första gången jag bakar det och vet inte vad jag kan ha i stället, om det går lika bra med vanligt strösocker eller tex pärlsocker?

• Svar på tråden Har ingen bitsocker till saffranen, går det bra med vanligt socker??
  • uniMog

vad ska du ha bitsockret till ? :-O

Why are vampires always so stupid?
  • Panna82

Undrar också vad du ska med bitsocker till?

• Tussan05

Det står att jag ska stöta saffranen med en sockerbit i en mortel. Recept från Nya Annas Mat.

• fruis

Självklart funkar det i det fallet lika bra med strösocker.

• lisalove
    Panna82 skrev 2007-12-05 09:26:13 följande:
    Undrar också vad du ska med bitsocker till?
    Jag förstår inte heller
  • linhol

funkar lika bra med strösocker. jag brukar ha 1 tsk ungefär

Freja-mammas lilla prinsessa
  • uniMog
    Tussan05 skrev 2007-12-05 09:26:24 följande:
    Det står att jag ska stöta saffranen med en sockerbit i en mortel. Recept från Nya Annas Mat.
    jahaaa... mja det är knappast nödvändigt men i så fall går det säkerligen lika bra med strösocker.
    Why are vampires always so stupid?
  • lisalove
    Aha, har jag aldrig gjort. Använder arlas recept med kesella.
  • Tussan05

Som sagt, har aldrig bakat det innan
    Får prova med strösocker, kan väl knappast bli å fel??

• jenn79
    Det receptet bakar jag efter och mina lussisar får ALLTID en massa beröm

Men ta ca 1tsk strösocker och mortla istället med saffranen (du mortlar för att få fram mer smak och färg)
  • Tussan05
    jenn79 skrev 2007-12-05 09:29:52 följande:
    Det receptet bakar jag efter och mina lussisar får ALLTID en massa beröm Men ta ca 1tsk strösocker och mortla istället med saffranen (du mortlar för att få fram mer smak och färg)
    Åh vad bra, då hoppas jag på nästan samma goda resultat som dig då Om några timmar vet jag nu är det bakdags!
  • jenn79
    Tussan05 skrev 2007-12-05 09:39:29 följande:
    Åh vad bra, då hoppas jag på nästan samma goda resultat som dig då Om några timmar vet jag nu är det bakdags!
    Spännande Du får tal aom hur det gick!!
  • Theorese

Använder du strösocker kan du behöva mortla lite extra. Fördelen med bitsocker är ju att sockerbiten hjälper till så att saffranet blir extra mortlat, man får ju ta i rät mycket för att krossa sockerbiten.

Ett annat tips är att tillsätta lite smaklös sprit i socker-saffranblandningen då tas saffranet fram extra mycket också.

• Tussan05

Hehe, spritbullar

Nu är degen på jäsning. Fick lite panik för jag hittade inte jästen först med min virrpottehjärna, men den kom till rätta efter en stunds letande.

Lovar att uppdatera om hur resultatet blev. Kanske lägger ut en bild också för att läska er andra

• Tussan05

Nu är de klara och jag har lagt in bilderna om ni vill titta. Min första sats lussebullar någonsin. De blev jättegoda! Tack för tipsen.

• Tussan05

En fråga till, om nån är här och läser. Hur håller man bullarna sådär fluffiga och fina? Mina blev jättefina och nu när e varit i kylen nån dag så har de blivit lite mer kompakta.

• Frun i huset

In i frysen direkt de svalnat och så micra eftersom.

Svar på tråden Har ingen bitsocker till saffranen, går det bra med vanligt socker??