• Allram

Niferex- era erfarenheter?

Igår ordinerade min BM mig att börja äta järntabletter, Niferex. Jag som redan är förstoppad och måttligt trött på illamående har hittills bara hört negativt om dessa (att man mår illa och blir mer förstoppad) så jag har absolut ingen lust att börja knapra.
    Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Niferex- era erfarenheter?
  • En glad tjej

Du ska äta järntabletter om din bm säger det. Mitt hb sjönk ganska mycket och bm bad mig börja med Niferex. Jag var redan hård i magen innan men tycker inte jag har blivit hårdare. Jag har inte heller blivit illamående av dem så jag har inget negativt att säga. Det finns ett preparat som heter Frukt & Fibrer på apoteket som man kan ta om man är hård i magen!

• Lizard19

Jag var oxå förstoppad men 3 torkade plommon om dagen och jag har inte märkt nått av niferexen...

Bm skriver ju ut den för en anledning så de var bara att börja äta...

Ost ost ta i hyveln
  • Jacqueline

har ätit sedan vecka 9 är i vecka 16 nu....mår inte illa av dom alls och dricker man bara mycket så blir man inte speciellt hård i magen heller.
    ät mycket frukt det hjälper med =)

• Lilli74

Jag har varit jätteförstoppad hela graviditeten men tycker inte att det blivit värre av Niferex. Mår inte alls illa av dem heller. Förstoppningen kan hållas under kontroll med Inolaxol x 3 och mycket vatten men så fort jag fuskar (villket jag gör väldigt ofta) börjar det krångla.

• MirandaNallen

Jag har ätit niferex i ca 10 veckor och jag har inte märkt av någon biverkning över huvidtaget. Jag har ifs inte haft problem med varken förstoppning eller illamående nu i senare delen av gravidteten. Men jag tror att det är viktigt att du äter tabletterna om din bm har sagt det. De borde ju veta vad de pratar om... Lycka till!

• Fia30

Jag fick jätteont i magen av Niferex så jag bytte till Hemofer och de blir jag bara lite hård av.

• Anniz 1983

Jag fick diarre & kräcktes utav dom

• Sencha

För det första så antar jag att din BM har kollat ditt Hb innan hon rekommenderade järntillskott? (Tyvärr gör en del det fortfarande på rutin, utan att kolla Hb.)

Jag blev lös i magen av Niferex. Det är visst lite ovanligare, men jag är inte ensam om det, i alla fall.

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Solen73

Jag har ätit de länge nu och märker inte alls av de så för mig har det funkat jättebra!

• ALisaE

Förra graviditeten fick jag diarré av niferex, den här gången har jag blivit lite hård i magen vissa gånger. Mitt tips är, som några andra skrivit, att äta 2-3 katrinplommon om dagen (eller dom dagar du äter niferex om du som jag inte äter varje dag).

Svar på tråden Niferex- era erfarenheter?