• skoldpadda

Föräkdrapenning - skatt

Jag har sett att man drar 25% i skatt på föräldrapenningen för mig som
    bor i Stockholm (där man har ca 30% skatt). Jag har haft skattejämkning tidigare när jag arbetade men det är inget jag har meddelat försäkringskassan.
    Vilken skattesats har ni andra?

• Svar på tråden Föräkdrapenning - skatt
  • Muppet

Jag har 27% iskatt och jag bor i åkersberga där vi har 31 eller 32% iskatt.

• emma80

jag ringde till FK och då ändrade de min skatt från 28 till 31%

• Carisma95

Samma här... De drar 29 % istället för Alingsås-skatten; 32%. Jag förstår inte varför...??? Vill de vara snälla och "ge" lite mer varje månad eller vad...? Man blir ju tvungen att ändra det VARJE gång man begär nya dagar. Inte så kul med restskatt i slutändan annars.
    Men, men, vi pratar ju om försäkringskassan... *dubbelsuck*

• Nora83

Jag har också undrat över det där, men när jag ringde FK så var det INGEN där som visste när jag frågade hur det kom sig att jag bara betalade 25 % i stället för 31 % som jag gör i vanliga fall.. *suck suck suck*

• Ally2

Hej!
    Du skickar in ditt jämnkningsbesked till FK så drar de rätt skatt på dig.

• Marre66

Jag anmäler mina fp-dagar via datorn och där har jag sagt till om (och de har lagt in) 32% i skatt. Innan drog de bara 28.

Jag fattar inte varför FK inte kör efter den aktuella skattetabellen som finns. Förvisso får man mer pengar i handen nu, men sen då - det kan komma surt efter vid deklaration och man får betala tillbaka....

• luzorsus

Om man lämnar in via internet skriver man själv vilken skattesats man vill att de ska dra....

Svar på tråden Föräkdrapenning - skatt