• ziggy

Min katt hostar.

Min katt som är nio månader har börjat små hosta lite då och då. Från början så hostade han efter att han hade druckit vatten. Jag trodde då att han kanske hade svalt fel. Men nu gör han det allt oftare, det är inte super mycket men ändå några gånger per dag. Vet inte om jag ska ringa veterinären eller om det går över av sig själv. Kan han kanske ha allergi eller astma? Han är pigg i övrigt och verkar må bra. Någon som vet eller som har haft en katt som har gjort samma sak?

• Svar på tråden Min katt hostar.
  • LPN

Hej! Har du provat att ringa veterinären? Är han lite sjuk kanske?

• Kattstugan

Katter kan få hosta om de inte blivit avmaskade på länge.

• 061104
    Kattstugan skrev 2007-12-05 11:02:03 följande:
    Katter kan få hosta om de inte blivit avmaskade på länge.
    Kan dem allttså ha mask då? Min ena hostar oxå nämligen.
  • Kattstugan

061124: ja mask KAN ge hosta som symtom, men behöver ju inte göra det.

• 061104
    Kattstugan skrev 2007-12-05 11:08:56 följande:
    061124: ja mask KAN ge hosta som symtom, men behöver ju inte göra det.
    Okej, då ska jag genast börja med att maska av dem så kanske hans lilla hosta går över.
  • ziggy

Ja jag har för mig att jag också hade läst någonstans att dom kunde få hosta om dom hade mask, hade helt glömt bort det. Ska nog ta och avmaska honom så får jag se om det blir bättre, annars så får jag nog ringa veterinären.

• kantarellkisse

Fö kan det vara bra mycket värre än så... Torrhosta med utsträckt hals kan i västa fall vara hjärtproblem med lungödem som följd. Men är hon inte avmaskad och det kommer ut maskar vid den behandlingen så har du ju svaret. Annars är veterinären en god tanke.

Svar på tråden Min katt hostar.