• TigerLily

    Ett kilo grönkål... Hur ska jag förvara det bäst? Kan det frysas?

    Har nyss köpt ett kg grönkål, men undrar nu hur jag ska förvara det så det inte blir dåligt och måste slängas. Inget man trycker i sig på en dag ju
    Kan det frysas? Ska man göra nått med det innan isåfall?

  • Svar på tråden Ett kilo grönkål... Hur ska jag förvara det bäst? Kan det frysas?
  • Mornie Alantie

    Beror på vad du vill göra med det sen. Om du vill äta kålen kokt eller liknande kan du förvälla den lätt och frysa, annars kan man lägga bladen i plastpåsar och frysa som de är. De smular dock sönder en del då.

  • TigerLily

    Det enda jag brukar använda grönkål till är att steka den med smör å sen ha på grädde och soya. Mums!!

  • Mornie Alantie
    TigerLily skrev 2007-12-05 12:16:27 följande:
    Det enda jag brukar använda grönkål till är att steka den med smör å sen ha på grädde och soya. Mums!!
    Då skulle jag förvälla lite lätt och ev klippa i lite mindre bitar.
  • TigerLily

    Hmm, en dum fråga..men hur förväller man? Är det att koka den lite? *skäms*

  • Mornie Alantie

    Koka upp ganska mycket vatten. Lägg i grönkålen (vattnet ska täcka all kål) och koka i kanske 1.5 minuter. Häll a vattnet och stoppa ner kålen i en bunke med kallt vatten för att kyla av den snabbt (bevarar mer näring så). Ner i täta påsar snabbt och in i frysen.

Svar på tråden Ett kilo grönkål... Hur ska jag förvara det bäst? Kan det frysas?