• MiisPiis

Ni som har IKEA Ädel vitt kök.....

.....och vitt kakel till det. Hur upplever ni nyansskillnaden. Funkar det eller blir det "fel"?

Ädel vit är ju inte riktigt vit. Och jag tänkte ha vitt, avlångt kakel.

• Svar på tråden Ni som har IKEA Ädel vitt kök.....
  • snart30

Vill bara säga att ädel är en lucka av spånskiva med en plast folie på (åtmistone ädel gulvit). Tänkte själv inte på detta när vi köpte vårt kök. Är men ute efter ett kök som ska hålla länge är detta inte att rekomendera. dessutom har luckan brevid ugnen "smält" - folien har krullat sig.

det finns flera andra vita luckor som är av riktigt trä som enligt min åsikt är mer prisvärda.

• MiisPiis

OK, låter ju inte så bra. Vet dock många som är nöjda med luckorna. Har inte hört talas om att folien krullat sig och liknande.

Vi har redan beställt det så jag kan inte avbeställa. Vi kommer även ha ett högskåp där ugnen sitter och då sitter ingen av ädel-luckorna i närheten.

• Teschty

Humm, jag såg en tråd härom dagen där någon visade sitt ikea-ädel kök... Ska se om jag hittar den så kan jag länka!!!

Alla frågar om jag e rädd för förlossningen, herregud jag kan inte ens fatta att jag e gravid....
  • MiisPiis
    Teschty skrev 2007-12-05 15:48:24 följande:
    Humm, jag såg en tråd härom dagen där någon visade sitt ikea-ädel kök... Ska se om jag hittar den så kan jag länka!!!
    Vad gulligt av dig.

Jag har sett bilder på kombinationerna, dock är det ju en sak att se det på bild, och en annan hur det uppfattas i verkligheten.

Var därför jag tänkte få svar från de som lever med det varje dag!
  • Snörosen

Hej! Vi satte upp ett ädel vitt kök på landet i somras, och körde vitmålad (S 0500N, alltså i princip kritvitt, men aningens åt det grå hållet) panel i hela det lilla köket.

Skåpluckorna är lite gulare än väggen, men det gör ingenting utan är bara fint. Mörkgrå bänkskiva. Spisen är helt vit, och den ser "väldigt" vit ut, så min rekomendation är väl kanske att ta rostfria vitvaror i så fall.

Ädel vit är mitt drömkök, tillsammans med vitt liggande avlångt kakel med fasade kanter!

• Peggie

Hade Ädel med vitt glas (istället för kakel) i förra lägenheten. Man tänkte inte på nyansskillnaden då vi hade ek emellan (bänkskivor och täckskivor var ek. Tror inte man tänker på sånt för det är helt olika glanshet på kakel och dörrar. Ruskigt snyggt kök är dte i alla fall! Har Lidingö nu för vi har flyttat till sekelskifte men Ädel var med och pitchade även detta köksbygge :) (Ja, jag har byggt TVÅ IKEA kök inom loppet av 2½ år, fråga mig om ni vill ha tips ;) )

• MiisPiis

Vad bra att det blir fint. Det blir som på bilden, samma skåp-kombination (fast Ädel vit då) och något liknande blankt, vitt kakel. Dock blir det en stenmönstrad svart skiva istället för trä. Trä var förvisso väldigt snyggt, men mannen röstade bort det.

köket.jpg

Svar på tråden Ni som har IKEA Ädel vitt kök.....