Kunde inte hålla mig, gjorde en ny tråd på en gång! Tänkte att juldagen har vi alla annat för oss?
Jag hoppas ni alla hänger med, även om vi inte är superaktiva så är det kul att se vad som händer.
LISTAN
AMH80: Försökt i flera år, utredning startade jan -07, vi har manlig faktor och går nu vidare privat.
epa77: Slutade med p-piller jan -05. Fick inte tillbaka min mens, sökte gyn nov -05. Höga nivåer prolaktin och sköldkörtelhormoner konstaterades (äter medicin då jag har opererat bort min egen sköldkörtel). Fick pravidel för prolaktinet och skickades till medicinkliniken för sköldkörtelhormonerna. Justerade denna medicinering under hela 2006 (är fortfarande inte helt OK, olika läkare vill ha mina sköldkörtelhormoner på olika nivåer....). Tillbaka till gyn (privat) våren -07. Sambons spermaprov visade på många vita blodkroppar - fick 6 veckors penicillinkur, annars OK. Två misslyckade pergokurer. Insemination nr. 2 den 14/11, BIM 28/11.
Fealin: Har försökt i 1 år.Start utredning 23/1. blodprov bra visar egen äl, spermaprov bra. Kontraströntgen visar allt bra.
Tillbaka till slutprat med läkaren den 26/3.
Frivolten: Slutade skydda oss sommaren -05. Utredning startad maj 07. Alla mina prover å undersökningar var bra, men pojkvännens simmare simmar visst inte så bra [men många är dom! ]. Remitterade till IVF [ICSI]..! Spännande! Nybesök 071217!
Provar under tiden akupunktur och kinesisk örtmedicin.
Janssonkatten: har gjort VUL, lämnat blod- och spermaprov. Konstaterat PCOS i aug 06. Ska lämna blodprov i feb ang äl.
Jossen: Försökt i två år. Konstaterat högt prolaktinvärde på blodprov. Ska börja med Norprolac för att sänka prolaktinet och väntar för remiss till magnetröntgen av hypofysen samt syntest.
Leiben: försökt sen nov -05. Ställdes 21/3 -07 i kö för IVF/ICSI då manlig faktor med för lågt antal och för låg rörlighet konstaterats. Sambon ska vidareutredas hos andrologen i maj.
Lillstrumpan77: Slutade med pp i maj-06 och började därefter få mer och mer oregelbunden mens. Sökte hjälp i jan-07 och fick PCOS konstaterat samt en stor tvillingcysta på vänster äggstock som måste opereras bort (gjorde det i slutet av april)
På blodproven konstaterades även för låg ämnesomsättning och började äta Levaxin i slutet på maj.
Har precis ätit första kuren pergo som tyvärr inte gav något resultat utan mensen kom igår så det blir ny kur på söndag.
Om inte pergo funkar blir det spermaprov för sambon (tycker det är konstigt att det inte blev innan pergon men men jag får väl lita på min gyn) och kontaströntgen i höst.
Börjar en treje pergokur 2/8 den här gången dubbel kur och hoppas att det funkar.
Gick inte med dubbel heller så nu blir det en liten paus för att få ner TSHvärdet och sen börjar vi med sprutor istället.
Mazri: Försökt med maken i 2½ år. Lyckats bli gravid men förlorade första i grav.vecka 33 och andra gången var det utomkveds. Opererade bort en äggledare. Åt gestapuran i 2 cykler, i onödan visade det sig sen. Blev ingen kontrastundersökning i slutet av februari som utlovat utan det meddelades att vi står i kö för IVF nu. Makens spermaprov var ok. SPRAYSTART i början av maj äntligen!! men vid nedreg.prov "kom de på" att prolaktinvärdet ju var för högt, nytt prov, andra provet oxå högt, Besök hos Endokrinen angående prolaktinet den 24 maj. Pravidel och fortsatt sprayning tills nytt blodprov i mitten av juli. Provet OK!! och tummen upp för IVF. Börjar med sprutor 10/8 och blodprovet 13/8 var ok så nu är det VUL den 16/8 planerat....
mela86: Försökt sedan mars-06, lämnade blodprov och spermaprov juni-07, i oktober fick vi svar på besöket. Inga problem med mina prover och vul var u.a. Spermaprovet visade för få och förvirrade spermer och man misstänker att det är det som orsakar våra problem. Nytt prov togs den 15/10, visade ingen förändring utan läget är lika. Vi ska träffa läkaren den 5/12 för att gå vidare eller eventuellt vänta med ivf/icsi pga olika anledningar.
Missne: Försökt sen dec -04. Ringde RMC 18/1-07. Fick en återbudstid 20/2 och vid vårt 1:a besök ställdes frågor, jag genomgick VUL och min sambos testiklar undersöktes samt blodprover lämnades. 8/3 kontraströngen av äggledarna - vänster bra passage höger passage, men lite sämre. 20/3 spermaprov. Återbesök 7 maj - Oförklarligt barnlösa! Kur 1 Pergotime 3/6 dag 5-9. Kur 2 pergo 31/7 dag 5-9. Överstimulerad=sexförbud => men fick punktera alla utom en äggblåsa. Har gått på akupuktur sedan aug -07, ca 2 ggr/v. Står nu i IVF-kö, trolig start jan 2008.
Mumme: Försökt sedan dec-05. Utredning påbörjad jan-07. Blodprov visar på misstänkt PCO=Polocystiska ovarier,hormonrubbning vilket försvårar ägglossning och graviditet. Gjort "spolning" av äggledare och livmoder, såg bra ut hittade tom ett moget ägg!? Fortsatt utredning återbesök 2 april, får svar på progestoron prov och även spermaprov som lämnats.
Skrållis: Har endometrios och bara en äggledare som fungerar som den ska. Har gjort 1 ivf fick + men sen missfall. Har ett ägg i frysen. Kommer göra FET innan jul så nu väntar vi på mens och håller tummarna för att det klarar upptiningen.
Nuedetdax:Slutade med p-piller juli-06 fick regelbunden mens samt äl på direkten. Har precis ätit första pergokuren enkeldos och väntar på bim på fredag 20/7.
Har fått remiss till kontraströntgen i höst.
Persefone: Börjat utredning på Mama Mia 19 april. Mina blodprover var bra. Gjort HSG som visade bra passage.
Sambons spermier simmar dåligt, Andrologen rekommenderar IVF. Ställda i kö men börjar privat på FC 24 december!
Snorpan1: Försökt i snart 2 år. Utredning på Mama mia. Första besöket var den 9/1. Väntar på provsvar ang kvalitén på mina ägg. Min sambo ska lämna spermaprov den 19/2. Idag, den 23/3 fick vi svaret på sambons prov. Såg inte så bra ut så nu väntar vi på en ny tid med fullständig analys. Den 17/4 har min sambo fått ny tid för nytt test av de små liven. 25/4 ska vi besöka våran läkare för samtal. Våran läkare rekommenderade oss att göra ICSI privat eftersom min sambos prover inte var så bra och för att det är ca 1 1/2 års kötid på den behandlingen. Nästa steg är därför att få en tid på en privatklinik för detta ändamål. Har nu fått en tid privat på Fertilitetskliniken den 29/6. ICSI är troligtvis den metod vi behöver. Sambon ska göra ytterligare ett spermieprov (3:e) då det andra var sämre än det förra.
Sootie: Försökt sedan jan 2006, 070613 lämnade blodprov och spermaprov. 070920 Läkarbesök och blodprov, pga av svåra smärtor vid mens och vid VUL samma dag så bestämdes att titthålsop ska göras eftersom man misstänker endometrios. Vid op. gör man även kontraströntgen och spolning. 071008 lämna fler blodprov. 071105 träffa opteamet. 071119 Operation...
SysterBus: Försökt sedan våren -04. Första besöket hos gyn i december och utredning påbörjad våren -07. Blodprover varit ok, men spermier lite färre och långsammare än normalt. Blivit rekommenderade att göra IVF, men funderar på om vi verkligen vill gå igenom det. Skulle i så fall kunna starta efter sommaren.
Tjajen: Har försökt i 11 månader. Blev helt paff när barnmorskan erbjöd oss utredning redan! Men vi tackade och tog emot SÅKLART! Se ett av mina inlägg för mer info=)
Vinter81: har försökt få barn i 2år. Var och lämnade de första blodproven och sperma prov just före jul. Har nu fått veta att jag har för högt prolaktin värde och att de ändå tror att det ska gå att genom föra ett IVF försök kanske redan till hösten.
Gravida:
Lingontuva,väntar tvillingar med hjälp av pergotime. BF 26/3 -08