• LucyLu

Praktik och CSN

Vi ska ut på praktik efter nyår och våran lärare säger något om att vi måste plugga mer än heltid innan praktiken för att jämna ut poängen över praktiken för att få fullt studiemedel från CSN???
    Vi läser alltså typ 150% studietakt och läraren menar på att för att vi inte ska behöva plugga under tiden vi praktiserar så måste vi ha sån hög studietakt för att det ska jämna ut sig. Men praktiken är ju en del av utbildningen som jag antar är obligatorisk även om den inte finns med som en kurs som man får poäng för?
    Jag ska tillägga att jag läser på komvux.
    Nån som kan förklara hur det fungerar eftersom lärarna på skolan inte är mycket till att fråga?

• Svar på tråden Praktik och CSN
  • Zaria

Konstuigt,jag var på praktik hela förra månaden,pluggar heltid och praktiserade 32 timmar per vecka,inte sänktes CSN för det (har fullt studiemedel)

• LucyLu

Men menar du då att du pluggade och praktiserade samtidigt???
    Vi ska inte behöva plugga under tiden vi praktiserar, därför denna studietakt.

• LucyLu

Nån annan som har nån kommentar?

• Tridde

det blir alltid lite knöligt med praktik när man har csn eftersom csn räknar heltidsstudier som 20poäng/studietimmar i veckan medan ett vanligt heltidsjobb ligger på 40 timmar i veckan. det enklaste du kan göra är att ringa csn och höra vad de säger, men nu när jag går på praktik i januari halveras min studietid då jag bara får för 20poäng per vecka från csn men kommer att jobba på praktiken i 40 timmar i veckan. ska man hårddra det så gäller 20 timmar per vecka som maxtid för praktiken för att komma upp i heltid eftersom det är csns regler för studietimmar på heltid, men som sagt det bästa är att du pratar med csn. jag tycker inte att det låter som att din lärare har rätt, men självklart kan jag ha fel

• delifi2

när vi hade praktik så var det på ett snitt i 30/timmar veckan det ingår ju i utbildnngen. jag pluggar oxå på komvux. Men csn har inte sagt något om det.

Däremot ska vi se till att vi gör våra timmar men inget mer

• Peand

Vet inte vad det är du läser men ingår inte praktiken i kurserna du läser?
    Själv har jag läst omvårdnadsämnen nu till att bli uska och där ingår praktiken i de 200 poängskurser som vi har. Varje 200 poängskurs motsvarar teori i 6 veckor och praktik i 4. På så sätt har det inte varit några problem med CSN.

Dock har jag pluggat undertiden jag har varit på praktik. Men det har varit frivilligt, läser på distans.

Jesper och Jonas heter mina charmtroll
Svar på tråden Praktik och CSN