tips på whiskey önskas!
Tänkte köpa en fin whiskey till sambon i julklapp men kan absolut ingenting om sånt! vet att sambon inte gillar riktigt rökiga!
tänkte i prisklassen 1000-1500 kr, har ni några tips?
Tänkte köpa en fin whiskey till sambon i julklapp men kan absolut ingenting om sånt! vet att sambon inte gillar riktigt rökiga!
tänkte i prisklassen 1000-1500 kr, har ni några tips?
Singlemalt är ju finare (och godare) än blended (flera maltsorter blandat i samma wiskey). Skotsk wiskey är riktigkt god. Även irlänsk wiskey är fin (de har nog fler mindre rökiga än Skottland). Personalen på systemet brukar ju vara kunniga så fråga de om råd.
skydiver: har du nå mer exakta tips?
jo jag ska fråga personalen så klart.... men lite koll kan ju va bra att ha!
Irländsk är orökig. De röker inte sin säd innan de mältar den, plus att den är "renare" - de kör trippeldestillerat, då den skottska är dubbeldesiillerad och den amerikanska bara enkeldestillerad.
Irländsk whisky är generellt mycket snällare och mildare än skottsk.
Men det bästa är helt enkelt som sagt: fråga personalen! ![]()
Min man gillar Laphroaig och Talisker
mmm får väl rota i spritskåpen så man vet vad han gillar så kanske det e lättare för personalen å plocka fram nåt!
Kolla in på systembolaget.se
Vlken lyxig whiskey han ska få.
Ska vi köpa åt min pappa då han nu fyller 60år. Jag tänkte jag skulle fråga personalen, har kikat lite på systembolagets sida och där får man lite tips.
Kram K.
Laphroaigh är jätterökig kan tilläggas. (Kan liknas med nytjärad brygga - I like!)
Mina klara favoriter är Tullamore Dew, Paddy och Jameson (Irländska) och de skottska Caol Ila, Auchtentochan, Bowmore, Glenmorangie, Oban och Lagavulin.
Väldigt olika i smaken...
Amerikanska är enligt mig odrickbara.
jameson är en av min pappas favorit, den är inte rökig. Han gillar inte dem.
Såg nu att 4500ml kostar 1599:- Skulle va maffigt att få ge en sån.
Fast åxå ett väldigt ovanligt märke som ändå är smarrig.
Hoppas du hittra ngt som passar din sambo.
Satsa på någon av de så kallade "sex klassiska malterna" från Skottland, det blir alltid bra! Oban, Talisker, Glenkinchie, Cragganmore, Dalwhinnie och Lagavulin. Det är dom som vi har försökt samla på oss i alla fall
Sedan beror lite smakerna på hur många år whiskyn är lagrad, många whiskysorter finns i olika utföranden allt efter hur gammal den är. Eftersom du har tänkt att ändå lägga en rejäl slant på whiskyn, så kan du få till en riktigt bra, eller tom två bra. Förr fanns De sex klassikerna, i en liten trälåda på systemet, sex flaskor à 50 ml för ca 300:-. Jag vet inte om den finns kvar, men en sådan låda i kombination med en större flaska av något annat - kanske vore något. Om inte annat så för att hitta en favorit.
Oban - Lite torr och rökig, lång eftersmak
Talisker - Smakrik och rökig, med lång eftersmak
Glenkinchie - Lätt och len i smaken
Cragganmore - Kraftfull och rökig, men brukar kunna tilltala många
Dalwhinnie - Len och mild i smaken, inte så rökig, också en whisky som brukar kunna tilltala många. Lättdrucken men inte blaskig.
Lagavulin - Kraftig och rökig
The Balvenie Doublewood - Lite vanilj och fruktig men väldigt god, eftersmaken lite rökig
Glenfiddich - Fruktig och smakrik, lite rökig
Laphroaig - som tidigare sagts, väldigt rökig. Antingen gillar man den eller så inte. Kan bli helt rätt om du vet att sambon gillar rökig whisky!
sorry, skrev så mycket att jag hann glömma bort att du skrivit att din sambo inte gillar rökig whisky!
.. då kanske inte
Laphroaig är ett så bra förslag
Lagavulin (går på strax över 500kr) om han gillar rökig whiskey.