• Hallontårta

Högt blodsocker och lightprodukter

Hej!

Jag fick reda på att mitt blodsocker är lite högt, så nu får jag inte längre dricka läsk/saft/juice...som jag inte kan klara mig utan!! Har blivit grymt tokig i läsk och juice under graviditeten, men inte godis eller så...konstigt nog.

Nu undrar jag om det är okej att dricka light-läsk/saft istället? Eller kan det också påverka blodsockret?

Det är nog inget sötsug jag har direkt, mer smaken av coca cola, fanta, troccadero, äppeljucie...*mmmmmmm*

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! (blir tokig annars)

• Svar på tråden Högt blodsocker och lightprodukter
  • Buppen

Tror inte att det påverkar blodsockret eftersom det ju inte innehåller socker/kalorier. Däremot avstår jag själv från det p g av aspartamet som ju är ett kemiskt ämne som man inte vet så mycket om. Vill inte ta nån risk. Men vet folk som har kolkat i sig pepsi max hela graviditeten... säkert bättre det än diabetes!

• FruP

Lightläsk/saft är OK att dricka vid graviditetsdiabetes och vad gäller sötningsmedel (aspartam) så har jag för mig att gränsen går någonstans vid 3 liter/dag då drick du ;)

• Hallontårta

Men coca cola innehåller väl inte aspartam längre? Det fösöker jag undvika. Såg tyvärr att Fun Light-saften innehåller det! Jag tror Cola innehåller Sukralos.

Iofs har jag försökt att undvika light-produkter helt och hållet men nu ser man ju var det slutade.

Buppen skrev 2007-12-05 15:17:16 följande:
    Tror inte att det påverkar blodsockret eftersom det ju inte innehåller socker/kalorier. Däremot avstår jag själv från det p g av aspartamet som ju är ett kemiskt ämne som man inte vet så mycket om. Vill inte ta nån risk. Men vet folk som har kolkat i sig pepsi max hela graviditeten... säkert bättre det än diabetes!
  • Hallontårta

Ååååh...tack och lov!!

FruP skrev 2007-12-05 15:23:55 följande:
    Lightläsk/saft är OK att dricka vid graviditetsdiabetes och vad gäller sötningsmedel (aspartam) så har jag för mig att gränsen går någonstans vid 3 liter/dag då drick du ;)
    Jag vet inte om det hade någon inverkan på resultatet, men innan jag tog blodprovet (stick i finger var det) så hade jag druckit två stora glas julmust och en mellancola en liten stund innan. hmmz... :>
  • Kaffemums

Men vänta nu, även lightläsk och lightsaft påverkar blodsockret. Även om det inte är riktigt socker i så kommer ditt blocksocker att skjuta i höjden precis som när du äter/dricker något med riktigt socker.

Skillnaden är att det inte innehåller några (eller få) kalorier som ju förstås sådant med riktigt socker innehåller massa av.

• Hallontårta

Åååh nej, är det så? :( *snyft*

Kaffemums skrev 2007-12-05 15:32:52 följande:
    Men vänta nu, även lightläsk och lightsaft påverkar blodsockret. Även om det inte är riktigt socker i så kommer ditt blocksocker att skjuta i höjden precis som när du äter/dricker något med riktigt socker. Skillnaden är att det inte innehåller några (eller få) kalorier som ju förstås sådant med riktigt socker innehåller massa av.
  • Yrslan

Du kan dricka lihgtläsk etc men med måtta.

• Elin och Agnes
    Hallontårta skrev 2007-12-05 15:55:27 följande:
    Åååh nej, är det så? :( *snyft*
    Nee så är de inte!!!

Ditt blodsocker kommer inte att skjuta i höjden av att du dricker cola light eller fun light..

Men light produkter kan innehålla socker tex fruktsocker osv..
    Men cola light och fun light kan du då dricka med lugn!!
  • Hallontårta

Men undersköterskan tyckte jag skulle avstå helt. Iofs är jag i vecka 38 nu så det är inte så lång tid kvar (hoppas jag!) som jag måste avstå. Sedan hoppas jag att suget avtar.
    Äsch...jag får hålla tillgodo med vatten (som inte alls är lika gott) ;>

• Hallontårta

Nu blir jag alldeles förvirrad. :>

Elin och Agnes skrev 2007-12-05 15:59:51 följande:

Nee så är de inte!!!Ditt blodsocker kommer inte att skjuta i höjden av att du dricker cola light eller fun light..Men light produkter kan innehålla socker tex fruktsocker osv.. Men cola light och fun light kan du då dricka med lugn!!
  • Hallontårta

Jag hittade en gammal artikel på diabetes.se, där står det:

"Söt smak kan i vissa produkter komma från sötningsmedel, där det finns två grupper. En ger energi, dit hör sockeralkoholer, sorbitol är en sådan, och kan ge viss blodsockerhöjning. Den andra gruppen, där aspartam och acesulfam K är exempel, ger ingen mätbar energi och påverkar inte blodsockret."

Var hör suckralos hemma då? :>

• Hallontårta

Jihuuu!!!

Snabbfakta om Sukralos:
    ? Sukralos är ett sötningsmedel som framställs av vanligt socker (sackaros).
    ? Sukralos ger ingen energi ? 0 kJ/0 kcal.
    ? Sukralos påverkar varken blodsocker- eller insulinnivån ? lämpligt för diabetiker.
    ? Sukralos är ca sexhundra gånger sötare än vanligt socker.
    ? Sukralos har en smak som är mer lik vanligt socker än andra sötningsmedel. I smaktester har produkter med sukralos fått mycket bra betyg av konsumenterna.
    ? Sukralos är mycket väldokumenterat och godkänt av Livsmedelsverket, EU-kommissionen, WHO, FAO och amerikanska FDA.

• Elin och Agnes

suckralos hör till aspartam och ger ingen mätbar energi och påverkar inte sockret.

De finns ju så mycket light produkter nu och bara för att de heter light kan man inte lita på att de inte innerhåller nå socker..

• Hallontårta

Ne precis. Men då borde jag kunna dricka cola cola light utan att det påverkar något. Sedan att sukralos inte är bra för miljön, det får miljön stå ut med ett par veckor.

Elin och Agnes skrev 2007-12-05 16:17:17 följande:

suckralos hör till aspartam och ger ingen mätbar energi och påverkar inte sockret.De finns ju så mycket light produkter nu och bara för att de heter light kan man inte lita på att de inte innerhåller nå socker..
    Tack för alla svar!
  • habibty81

jag har diabetes och dricker cola liht under graviditeten. har pratat om dettta med min diab.läkare + några andra läkare och det var ingen fara alls att dricka det.

• Hallontårta

Bra! Då kan jag pusta ut. Tack för ditt svar!

habibty81 skrev 2007-12-05 16:40:12 följande:
    jag har diabetes och dricker cola liht under graviditeten. har pratat om dettta med min diab.läkare + några andra läkare och det var ingen fara alls att dricka det.
Svar på tråden Högt blodsocker och lightprodukter