• Helene1

dansk ost...

goddag!!! va inne i affären igår o va sååå sugen på en dansk sk brie ost som heter Höng,frågade hon i charken om de va farligt,om den då va pastorieserad eller ej,hon sa att de har nästan inga såna ostar som e opastoriserade,så hon sa att ja kunde äta den o de gjorde jag-me råååge!!! hela osten,,men sen fick ja sååå dåligt samvete,,tänk om hon har fel????

• Svar på tråden dansk ost...
  • Helene1

ingen som vet nåt om detta ämne??

• Monster

Fast osten skulle vara opastöriserad är det högst osannolikt att du just nu skulle ha träffat på den elaka bakterien listeria. Hur många gånger i ditt liv hittills har du ätit opastöriserade ostar och fått dig en släng med listeria?

Enligt nån statistik i Finland, kommer inte ihåg länken, så är det ca 20 personer årligen som insjuknar med listeria varav majoriteten är cancerpatienter utan någon egen motsåndskraft.

Monstermor

• Parvelns mamma

Jag har bara hört att man ska hålla sig borta från såna ostar även om dem är pastoriserade. Det finns en bakterie, men den finns inte i alla dessert ostar utan det finns en risk bara.
    Det jag också har hört är att när det gäller brie så är det den vita kanten som är värst.
    Tror säkert inte att det är någon fara nu men man kanske ska tänka på det i fortsättning. Det ska iaf inte vara någon fara om osten upphettas till 70 grader.
    Om du vill veta mer läs på www.slv.se

K

Svar på tråden dansk ost...