• Odessa

Hundrasen pointer?

Har skrivit inlägg förut, i jakten på den perfekta hunden för vår familj ("Hjälp, vi är inte sams" och "Är det såhär att ha hund?") och fått bra råd. Vi har valt att ha is i magen, kolla runt på olika raser och inte ha så bråttom..

Vi har blivit erbjudna en hund av rasen pointer. En tik som ser väldigt finlemmad och "mild" ut till sättet. Inte en problemhund osv. Det är ingen hund vi "aktivt sökt upp" utan det är nuvarande ägaren som försöker matcha ihop oss, haha. Ägaren tycker vi låter som en bra familj till hunden men jag är ju en velpotta som måste vara säääääker. *s*

Jag _vet_ att alla hundar är individer, men skulle ändå gärna vilja ha lite info om hur en pointer "brukar vara". (Som typ jack russel, ett litet krutpaket med enorm "motor". Kräver _mycket_ och det är därför man ser så många omplaceringar- folk vet inte vad de köper.. )

Jag vågar inte fråga ägaren så mycket mer, haha. För då kärar jag nog ner mig ännu mer i hunden.. Usch, det är LÄSKIGT det här, ett så stort beslut som INTE får gå fel..

• Svar på tråden Hundrasen pointer?
  • Birgitta2

Pointer är också en utpräglad jakt- och fågelhund. Inte bara en sällskapshund. Den behöver aktivering och arbete dagligen för att må bra.

• Hondjuret
    Birgitta2 skrev 2007-12-05 15:37:50 följande:
    Pointer är också en utpräglad jakt- och fågelhund. Inte bara en sällskapshund. Den behöver aktivering och arbete dagligen för att må bra.
    Precis. De är ju inte så vanlig men jag har nog inte ens hört talas om en pointer som sällskapshund?
  • Odessa

Skönt! Jag gillar verkligen när man får raka svar! Det är inte så lätt att tänka "klart" när man ser hunden på bild och den ser så lugn och härligt fin ut. Då kopplar man ur hjärnan och tänker med hjärtat istället.

• Odessa

Nej, jag hittade någon annan sida för pointers. Tack!
    Hmm, lugn inomhus- rasande energi utomhus alltså. Låter som en hund som borde få bo på landet och få lite mer "fritt" ute. Inte lätt att vara lugn inne om man inte får utlopp för sin energi ute, hur lugn, duktig och fin hunden än är.

Dvs inte en hund för oss. Skönt att inse det NU och inte efter att man skaffat den. Tack!

Hondjuret skrev 2007-12-05 15:49:51 följande:
    Här har du redan kikat antar jag men slänger in länken ändåwww.pointerklubben.se/index.asp&lev1=4&...
  • Hondjuret
    Odessa skrev 2007-12-05 15:54:23 följande:
    Nej, jag hittade någon annan sida för pointers. Tack! Hmm, lugn inomhus- rasande energi utomhus alltså. Låter som en hund som borde få bo på landet och få lite mer "fritt" ute. Inte lätt att vara lugn inne om man inte får utlopp för sin energi ute, hur lugn, duktig och fin hunden än är.Dvs inte en hund för oss. Skönt att inse det NU och inte efter att man skaffat den. Tack!
    Har ni testat att sätta er ner och skriva en lista på vad ni vill ha/inte ha hos hunden?
    Tex
    Lättskött päls
    Mankhöjd 40-60 cm
    Inte för högt aktivitetsbehov
    "vad vi villa göra med hunden" (utställning, agility, bruks, osv)
    m.m
    och sedan titta igenom ett antal böcker med olika hundraser, försöka matcha, och hittar ni någon ras man faller för kanske man kan prioritera någon egenskap och bortse från något annat. Nästa steg är att söka på nätet, besöka utställningar och höra efter personliga erfarenheter hos ägare och uppfödare.
    Om du har lust får du gärna lägga "krav"-listan här så kanske vi kan ge förslag!
  • Fridolina 82
    Birgitta2 skrev 2007-12-05 15:37:50 följande:
    Jag kan bara hålla med...
    Min bonusmamma jag hade som barn hade en pointer och satan vad hon jobbade med den hunden... Jag hade inte velat ha en pointer i barnfamilj... Och jag har aldrig heller hört att man har dom till sällskap...
  • stjärnströssel

har haft en pointer!helt underbar!..dock itne jämnt hon gick inte att ha lös överallt.
    horisonthund dvs..snabbt å fort till horisonten å tillbax!
    älskade att vara inne å slappa å låg gärna i solen å solade!
     detta var min erfarenhet.

det är en ära att ha barn!
Svar på tråden Hundrasen pointer?