• hot chocolate

Skitont i revbensmusklerna-lindring???

Är i vecka 29 o får så himla ont på vänster sida i revbensmusklerna (säger dom på mvc att det är). Kan inte sitta några längre stunder och det enda som hjälper för stunden är att ligga på rygg eller på höger sida. Känns lite, lite lättare när jag står upp, men kan göra ganska ont då med.

ALvedon hjälper lite, men det vill jag inte ta varje dag. Har nån nåt tips för hur det kan lätta???
    Ska prova vetekudde, för värme kan hjälpa tydligen, finns det fler tips? Nån slags träning? Nån övning för att stärka muskulaturen runt om? Nån muskelsalva man kan använda?

Snälla hjälp mig, det gör vansinnigt ont, och jag kan ju inte ligga på rygg i minst 10 veckor från o med nu...

• Svar på tråden Skitont i revbensmusklerna-lindring???
  • lollo14

Hej,

jag hade precis som du hade, fast jag fick höra att det var magmusklerna som var lite omplacerade. I alal fall så beror smärtan på att det är bebben som är där och sparkar och har sig, så att de blir ömma efter ett tag. I början hade jag bara ont när jag satt upp längre tiden, men till slut var det där redan när jag vaknade.

Det enda jag kan trösta dig med är att det försvinner senare när mage( bebisen) sjunker, för då är koncentrationen inte alls lika stark till samma område. Mitt råd för att underlätta är att du sitter lite mer bakåtlutad än vanligt, samt att du sträcker på dig ofta.

Lycka till!

• hot chocolate

Min bäbis sparkar nästan bara på höger sida...dessutom ligger min livmoder lite åt höger så egentligen borde jag ha ont på höger sida och inte vänster, men min kropp vill väl vara motvals
    Har redan testat att sträcka på mig o sitter tillbakalutad men det hjälper tyvärr inte.
    När sjunker magen då, det är väl inte förrän vecka 34-35 eller nåt?

Mer tips?

• Trettiplus

Åh, jag har samma problem men på BÅDA sidorna! Mest höger iofs.... Som det är nu så kan jag knappt sitta en måltid igenom för då gör det för ont...Gör även ont om jag står/går för länge.... Väntar även jag på att magen ska sjunka då det förhoppningsvis blir bättre...

Kikar in här senare o ser om du får något supertips!

• fiali

Haft samma problem, var värst kring v 32-34, är nu i v 40 och faktiskt bättre, när det var som värst kunde jag bara sitta i 15-min intervaller. Körde TENS som smärtlindring samt akupunktur, hjälpte iallafall några dagar...

• hot chocolate

Tips hittills:

Sträcka på sig
    Sitta mer bakåtlutad
    Värme
    TENS
    Akupunktur

Nån som har nåt mer tips? Nån som har provat sjukgymnastik, hjälper det?

• Sophia

Sådär fick jag också under en period! Det var nog någonstans där i dina veckor. Jag höll på att bli galen, men vips så försvann det. Hade så max ett par veckor... Håll ut!! Det ger sig!!
    Men jag lovar att jag vet hur jobbigt det är!

Gravid i vecka 39
  • hot chocolate
    Sophia skrev 2007-12-07 13:22:57 följande:
    Sådär fick jag också under en period! Det var nog någonstans där i dina veckor. Jag höll på att bli galen, men vips så försvann det. Hade så max ett par veckor... Håll ut!! Det ger sig!!Men jag lovar att jag vet hur jobbigt det är!
    Å, jag hoppas verkligen att du har rätt! Det har varit olidligt ett tag nu, men har varit hemma sjuk o vilat mycket o idag känns det som om det har lättat lite...
  • Vorbodi

Jag lider av den åkomma jag med, men på båda sidor, och är sjukskriven på heltid pga det. Jag smörjer med Voltaren gel 5 ggr om dagen och det hjälper väl lite... I övrigt är mitt tips bara att variera sig mellan att ligga, halvligga, stå och gå. Själv kan jag inte sitta upp mer än några minuter så jag hoppas verkligen att det ger med sig snart.

Jag ska till sjukgymnasten nästa vecka, rapporterar ifall hon har något smart tips...

• hot chocolate
    Vorbodi skrev 2007-12-07 17:32:43 följande:
    Jag lider av den åkomma jag med, men på båda sidor, och är sjukskriven på heltid pga det. Jag smörjer med Voltaren gel 5 ggr om dagen och det hjälper väl lite... I övrigt är mitt tips bara att variera sig mellan att ligga, halvligga, stå och gå. Själv kan jag inte sitta upp mer än några minuter så jag hoppas verkligen att det ger med sig snart.Jag ska till sjukgymnasten nästa vecka, rapporterar ifall hon har något smart tips...
    Din stackare! Jag har inte heller kunnat sitta mer än några minuter i taget, men jag hoppas att det ger med sig snart, särskillt som det känns lite bättre idag...Hoppas verkligen att sjukgymnastik ger nåt för dig! Rapportera gärna om du orkar. Lycka till!!!
  • Hanna36

En sak som kan hjälpa lite (iaf för stunden) är att ställa sig på alla fyra... då avlastas trycket på revbenen!

• Lussekatten87
    usch,jag sitter här nu och har ont vid vänster revben.....Skrikandes
    ~.:* Vecka 33 *:.~
  • familjenjohansson

Två saker som funkat för mig!

1.Värmebälte från elgiganten har fungerat kanon för mig, vetekuddar släng dig i väggen för de är bara varma ett tag och sen får man värma igen. Bältet kan man dessutom sätta fast med kardborreband så det ligger på plats hur man än vrider och vänder sig...

2. Krämen Ice power från apoteket. Typ smärtlindrande kräm som du smörjer på som är som ett kylbalsam fast med brännande effekt. Ger skön lindring och bedövar där man har värk.

Lycka till med att hitta vad som fungerar för dig!

• hot chocolate

Låg hemma och vilade mycket förra veckan, och värken har nästan försvunnit! Kan i stort sett vara som vanligt, men på kvällarna känns det lite fortfarande. Hoppas att det bara var en tillfällig grej som dök upp och försvann, för att ALDRIG komma tillbaka!

Dock är jag fortfarande jättenyfiken på vad en sjukgymnast skulle ge för tips, Vorbodi! Så när du varit där och om du orkar så får du jättegärna rapportera. Det kan ju komma tillbaka...

• sofiaia

Precis samma som mig!!!!!!!

Det smög sig på redan i v 16 för mig (är nu i v. 31). Kan inte sitta långa stunder, så nu har jag fått ett höj- & sänkbart skrivbord på jobbet så jag står upp hela dagarna. Jag har hört att det är en nerv som är ikläm. Jag kommer förmodligen att bli sjukskriven minst 25% framöver för nu börjar kroppen bli sliten av att stå upp hela dagarna.. Lycka till!!

• mrsjling

Jag har exakt samma. Gör jätte ont. Hade samma med förra graviditeten. Den enda trösten är att det försvinner direkt när bäbisen kommer ut! Annars har jag inte lyckats bli av med det, bara att stå ut! Blä!!!!!

• hot chocolate

Nytt tips:
    streching av revbensmuskulaturen för att öka blodflödet!

• Vorbodi

Jag blev sjukskriven pga denna åkomma 4 dec, veckorna innan dess var verkligen horribla, gick ifrån mitt kontor och grät till som tätt pga smärta. Har mest vilat sedan dess och varierat mellan att gå och stå. Helt undvikit att sitta upp eftersom det gör så satans ont.

Igår var det dags för att träffa sjukgymnast, jag vill ju nämligen ha bort det här eländet för att kunna fortsätta jobba lite till innan BF 30 jan. Hon uppmanade mig att stretcha ut berörda muskler vilket kändes skönt. Då.
    Inatt: Kunde inte somna förrän vid fyra på morgonen, sov kanske en timme innan jag vaknade av smärtan. Gör ont hela, hela tiden och kan inte hitta någon som helst lindring på eländet.

Så mitt tips blir: ta det försiktigt med stretchningen.... Det är nog bara att försöka vila och stå ut tills barnet kommer. Går det inte över då ska jag be om starka mediciner...

Svar på tråden Skitont i revbensmusklerna-lindring???