• Titti och mini

Ni som gift er borgerligt - BERÄTTA :-)

Vi funderar på att slå till o gifta oss i sommar Borgerligt blir det, så nu är jag nyfiken på hur era borerliga bröllop såg ut. Vart gifte ni er, vad sas under ceremonin, om ni hade barn då - gjorde de ngt speciellt?

Vi funderar på att kanske inte bjuda in ngn alls till själva vigseln, utan bara ha fest direkt efter. Nån som gjort så eller hur gjorde ni?

Ja, berätta allt ni kan tänka vara av intresse

• Svar på tråden Ni som gift er borgerligt - BERÄTTA :-)
  • Hannan

Jag vill också veta! Puffar..

• väntar o längtar

Vi gifte oss borgerligt förra året när jag var gravid. Platsen blev vår favoritrestaurang och vigselcermonin var utomhus vid vattnet.
    Då vi inte ville ha ett så stort bröllop hade vi endast bjudit de allra närmsta så vi blev ca 25 personer totalt. Alla närvarade även vid vigseln.

Jag hade traditionell bröllopsklänning av lite enklare snitt och maken en kostym. Själva cermonin var den traditionella plus en liten dikt som vigselförättaren läste upp. Vi träffade personen ifråga några veckor innan vigseln och pratade igenom hur vi ville ha det. Rekommenderas starkt!

Efter vigseln så hade vi tvårättersmiddag plus kaffe och bröllopstårta. Ingen dans. Vi gifte oss klockan 14 så vi tyckte inte att det var läge för varken 3-rätters eller stor fest. Plus att jag var gravid och vi skulle åka iväg på bröllopsresan påmorgonen efter.

Det var nog den lyckligaste dagen i mitt liv! Även om sonens födsel var enorm så gjorde det ju ont ibland - det gjorde det inte på bröllopet. Jo, mina svullna fötter ömmade ju lite... hade förträngt det.

Innan vi bestämde oss för vilken typ av bröllop vi skulle ha så gick vi igenom alla alternativ noggrannt. Ställde oss en massa frågor som eventuellt kunde dyka upp från vår omgivning och frågade oss själva hur vi tänkte och hur vi verkligen ville ha det. Och så blev det !!

Lycka till med planeringen!

• Titti och mini

tack Undrar en sak: När jag läste på om själva vigseln så lät ceremonin så himla kort, var ju bara ngr meningar - ungefär: Ni har bestämt er för att gifta er stämmer det o så säger man ja och ja o så är det klart! Var det så kort liksom?

• väntar o längtar

Joo, den var rätt kort. Hela cermonin med dikt och allt tog nog max 15 minuter.
    Men det var perfekt för precis efter brudskålen var urdrucken så började det ösregna!

• Fiffie

Vad kostar det att gifta sej borgligt?? blev lite små nyfiken nu :D

• väntar o längtar

Själva vigseln kostar inget. Sen får man så klart betala för fest och allt sånt samt eventuellt betala för lokal (om man inte väljer stadshuset) ...

• Fiffie

okej, är helt nollställd när det gäller sånt här... så hur gör man då, letar man upp en egen vigselförättare eller finns det att "låna"?? :D

• väntar o längtar

Vi sökte på vår kommuns hemsida där fanns alla vigselförättare namngivna. Lite jobbigt petiga som vi är så ville vi välja "rätt" person... Vill ju inte ha någon som kommer i storblommig klänning och så.

Men annars kan ni alltid ringa er kommuns växel och be att få prata med någon om borgerliga vigslar. Då får ni även veta vilka som finns tillgängliga.

• Lorina

Vår berättelse är för lång att skriva här men du kan läsa om den i mitt krypin. Väldigt annorlunda var den i alla fall.

• mimmipigg

Jag fick en lista från länsstyrelsen över alla med vigselrätt. Sen ringde jag (hem) till en i min kommun och hon ställde upp! Kostar som sagt inget.

Vi gifte oss vid ett slott nära där vi bor, sen hade vi middag i slottet. Vigselförrättaren läste några dikter vi valt och höll ett litet tal.

Det var i augusti i fjol och jag var ganska tjock... gravid alltså

Svar på tråden Ni som gift er borgerligt - BERÄTTA :-)