• Mandarin

Bebbe på bröllop. Någon som haft det?

Våran lilla bebbe ligger ännu magen men kommer att vara ca 1 månnad när vi ska på bröllop. Jag tängkte ta med vagen så h*n sova ute i den och så kan man gå en sväng om det blir jobbigt. Är det något specigellt man ska tängka på i en sitvation som denna?

• Svar på tråden Bebbe på bröllop. Någon som haft det?
  • Mickis74

Vi var på bröllop när dottern var 2 månader. Gick hur bra som helst....hon åt och sov

Mina tips är:
    * fullpackad skötväska
    *se till att få sitta på ändan av bordet så du kan ha vagnen bredvid dig eller så du lätt kan gå till vagnen utan att behöva klättra över andra

• FruPuffen

Vi hade många bebisar med på vårat bröllop och det fungerade bra. Det man kan tänka på är ju att inte ställa vagnen i mittgången där brudparet ska gå. Jag tycker också att man kan gå ut med bebisen om den börjar gråta högt för att visa respekt för brudparet. Visst är det gulligt med bebisar, men det är ju inte så kul om man knappt hör vad prästen säger. Lycka till!!

• SC o EP

Vi var på ett bröllop när sonen var ca 6 måader. Vi var en del som skulle sova över eftersom bröllopet var i en annan stad. Vi hade faktiskt min syrra som följde med som "nanny". Lite lyxigt men vi fick kul för hon tog ju hand om honom under lekarna som var under dagen, samt middagen och festen.

• Nummelina

Jag har ingen erfarenhet av det men min lille Elliot var helt upp och ner dom första 2 månaderna. Jag kunde inte lägga ifrån mig honom 2 sekunder hade det verkligen skit jobbigt så jag hade Aldrig klarat av ett bröllop, men det var ju bara min lille Elliot och han var säkert speciell..Lycka till

• Mandarin

De är musslimer så det blir ingen kyrklig vigsel utan bet är "bara" en bröllopsfesten vi ska vara på. Den kommer hållas i en annan närliggande stad.

• Nummelina

Det är nog ingen fara, hoppas lilla knyttet klarar av allt ljud bara ibland kan dom bli väldigt uppstressade och har svårt att sova när det är för mycket folk runt omkring,,,eller så får ni en liten bebis som inte bryr sig om ljudnivån, men det är inget man kan veta iförväg och blir det för jobbigt så är det ju bara att åka därifrån, det är nog ingen som tycker att det skulle vara konstigt. Jag är bara imponerad att du orkar gå på fest jag gjorde inget annat än att sova dom första månaderna med tanke på att jag var uppe varje tim och ammade. Lycka till kramizar

• Mandarin

Jag vet ju inte om jag kommer orka BF 10de Juli men denna är lik sin stora syster så är det inga prodlem.

• Nina75

Vi var på bröllop när med när vår förtfödda var 2 månader och det gick hur bra som helst.
    För barnet var det inte mer annorlunda än att åka på besök hos vänner.

• biguv

Har inte varit på bröllop, men fest med Hilda när hon var tre månader. Hon somnade gott i vagnen och sov mellan 21 - 03. Ett tips (om du har en bebis som sover bra) att ha med en baby watch, så ni kan ställa vagnen där det är lite tystare och lugnare. Sen får man kolla till ändå med jämna mellanrum.

• ljus

min bebis är 6 veckor nu, och visst funkar det att vara med på en vigsel kanske, men middagen eller rättare sagt hela kalaset aldrig. När bebisen är så liten så ammar man i princip dygnet runt (det är inget skämt!!), den är alldeles för liten för att ha rutiner då så jag tror det kan bli svårt för dig att gå iväg längre stunder. Jag skulle sikta på att vara med på vigsel och kanske fördrinken och sen gå hem när folk sätter sig till bords för middagen (om det nu är upplagt på det sättet).

• Älskeling

Min dotter var nästan fyra veckor, när vi var på bröllop o det gick jättebra. Hon sov mest, o ammade. Ingen idé att oroa sig innan... Det kommer säkert att gå jättebra, lycka till!

• Mandarin

De kommer inte ha någon vigsel i den bämärkelsen och inte häller någon traditionell bröllopsmidag.

• Allis76

Vi var på bröllop i helgen med vår 8 veckor gamla son. Vi hade honom i en ringsjal under både vigsel, middag och fest. Det gickhur bra som helst. Han sov i sjalen och var ibland vaken och vi kunde utan problem vara med på allt. När han var hungrig satte jag mig i ett angränsande rum och ammade.
    Jag tror att det kommer att gå bra för er. Tänk bara på att försöka bli placerade så att det lätt går att gå in och ut under middagen och att ljudvolymen kan bli hög med musik, applåder, jubel osv.

• Fru Albinsson

Vi ska på bröllop om tre veckor och då är Markus 2 månader gammal. Har sagt till värdinnan att vi inte kan vara med på allt och hoppas i alla fall att få kunna se själva brudparet och kanske få en liten smakbit av bröllopsmaten.

• HelenaK

Jonathan var med oss på bröllop när han var två veckor gammal, det gick jättebra han sov i sin vagn, vaknade ibland och var hungrig. Jag ammade,bytte blöjor och så sov han igen. Vi kunde vara kvar hela bröllopet med middag,fest och allt. Det var nog hans enda lugna dygn på ett halvår... :) Men har man tur så.

• Acke

Allt beror ju på hur bebsien är och vilka rutiner han/hon har.

Vi var på bröllop när sonen var 8 veckor och det gick hur bra som helst. Han sov sig igenom vigseln ( vi satt på helspänn, längst ut på raden för att kunna hasta ut om han började gråta).

Under middagen så satt han i närheten av min man ( i bilbarnstolen) alt sov. Jag gick i väg och ammade ca var tredke timme under kvällen. Vi stannade till ca midnatt och kunde vara med på hela middagen och början av festen. Jättelyckat!

DEt är svårt och veta hur det blir innan man väl är där och vet vilka rutiner ens bebis har. En del har kolik, en del ammar jämnt och en del har redan då hyfsade rutiner och sover kanske mycket...

Hoppas det går bra för er och lycka till!

• Popsy

UPPS!!
    Tror min lille son är den yngsta som varit på bröllop (iallafall på FL )
    han va 13 timmar. Funkade toppen, han blev lite gnällig i kyrkan, men då va det bara att amma. Sen va vi med till kl 22.30.

• Hallonpaj

Min bebis var 7 månader när vi gifte oss nu. Men en liten på bara 1 månad kanske vill bo vid bröstet. Jag skulle försöka ställa in mig på att det kan bli mycket amning, köpa en snygg amningsklänning eller topp och en fin sjal så att du kan ammar diskret på festen, risken är annars att du behöver gå ifrån större del av tiden än du kan sitta med. sedan kan det ju också sammanfalla med en lång sömnperiod, men det vet man ju inte på förhand.

En bärsjal kan också vara bra att ha, så kan bebisen sitta där och vara nöjd för hoppningsvis. Jag tror att man kan hyra sidenbärsjalar från babydesign.se, köpa kan man hur som helst. Med lite träning så kan man amma "handsfree" med barnet liggande i en ringsjal. Jag ammade faktiskt genom hela julmiddagen med släkten i år *s* - hon låg i sjalen och snuttade i nästan 2 timmar! De flesta trodde att hon bara sov, fastän jag tillochmed sa att hon ammade, men det fanns nog inte på deras världskarta.

På mitt eget bröllop gick jag iväg och ammade, jag var tvungen att ta av hela överdelen på min opraktiska (men fina) klänning. Men då var ju min dotter större och åt mat också, fast det var inte särskilt roligt att det blev så svårt att amma, och jag kände mig lite ledsen över att inte kunna amma så mycket som jag skulle ha gjort med en enklare klänning. Istället skickade jag ut henne gråtande i vagnen med släktingar några gånger, det kändes som det bästa alternativet just då, fast ändå inte riktigt bra.

Med en bebis på bara 1 månad så skulle jag planera kläder och grejer så att det går smidigt att amma flera gånger i timmen.

• Popsy

Jag igen
    Nicco va på sitt andra bröllop när han va 2½mån, då vi gifte oss...hans pappa o jag.
    Vi sydde klänningen tillsammans o dragkedjan på toppen satte vi i nerifrån, på så vis behövde jag inte gå ifrån för att amma.

• baby05

Mandarin, du skriver att är muslimer och inte kommer att ha ett traditionellt bröllop. Kommer också att vara med på ett bröllop när
    min bebis är 2 mån, men kommer nog inte att ha honom med.
    Det som jag mest oroar mig över är ljudnivån,vill inte hörselskada mitt barn, oftast så har man live-musik på sydeuropeiska/orientaliska bröllop där man knappt kan kommunicera med övriga gäster. Det brukar vara mycket festligt där folk dansar, sjunger och kastar saker runt omkring sig.

Svar på tråden Bebbe på bröllop. Någon som haft det?