• sarungen

filmer om skilsmässor? "alla älskar alice", mer?

hej!

jag behöver lite tips på filmer som handlar om skilsmässor, eller huvudämnet behöver inte riktigt vara skilsmässa men det ska ingå i filmen och sånt.

är det någon som har ett bra tips?

filmen "alla älskar alice" är en film om skilsmässa, vet att det finns många fler men kommer inte på nån...

• Svar på tråden filmer om skilsmässor? "alla älskar alice", mer?
  • supersemlan

"Kramer vs Kramer" är den första jag kommer att tänka på. "Tillsammans" handlar väl också en del om skilsmässa. "Far from heaven".

• sarungen
    supersemlan skrev 2007-12-06 22:17:26 följande:
    "Kramer vs Kramer" är den första jag kommer att tänka på. "Tillsammans" handlar väl också en del om skilsmässa. "Far from heaven".
    okej, tack så mkt för tipsen.
    handlar någon om filmerna enbart om skilsmässan eller är det bara en liten del av filmen som handlar om skilsmässan?
  • supersemlan

Minns inte så noga.

Kramer vs Kramer handlar om ett par som ligger i vårdnadstvist har jag för mig så att där handlar väl hela filmen om skilsmässan.

Tillsammans handlar ju om ett hippiekollektiv på 70-talet. Skilsmässodelen där handlar om hur en av hippiesarnas "svensson"-syster tar barnen med sig och lämnar sin man för att tillfälligt bo i kollektivet. Filmen har många karaktärer, men dessa är ganska betydande roller.

Far from heaven handlar om ett gift par i 50-talets USA där mannen visar sig vara homosexuell och hemmafrun söker tröst hos den svarte trädgårdsmästaren (om jag inte minns fel). Filmen handlar om deras respektive inre konflikter, konflikten i äktenskapet och de skandaler som hotar pga den homosexuella förbindelsen och förbindelsen mellan en vit kvinna och en svart man. Bra film för övrigt.

Svar på tråden filmer om skilsmässor? "alla älskar alice", mer?