• Ofir1

Söker tips om hur man klarar tvillingar själv?

Hejsan!
    Nu platsar jag äntligen i denna del av FLSkrattande
    Våra tvillingflickor, Elly och Nadja, kom den 29 oktober och har nu hunnit bli över en månad gamla.

Jag är mammaledig och pappan läser på distans så vi är hemma båda två.
    Vi har blivit ganska "bortskämda" med att alltid vara två stycken och inte riktigt lärt oss att ta hand om dem sjäva mer än några timmar i sträck.

Så nu vill jag ha alla tips jag kan få från er om hur man bär sig åt för att klara två spädbarn själv? Alla områden är av intresse.

Tack!

♥ Ofir1 + Darkest July ♥ Elly & Nadja, födda 29 okt ♥
  • Svar på tråden Söker tips om hur man klarar tvillingar själv?
  • MeNoLike

Jag har vart själv med mina pojkar hela tiden... har funkat hur bra som helst. Men jag har nog haft tur och fått väldigt snäll abarn

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • mica05

Skapa många platser att lägga ner dem på med filt/babysitter/leksaker osv. Vi har tex en babysitter i badrummet. Den är perfekt när man plötsligt måste lägga ifrån sig bebisen.

• cruz

Hej och grattis till tjejerna!

Mina tvillingar är 14 månader nu och jag är förvånad över hur smidigt allt har gått trots allt. Jag tycker att de två första månaderna var oerhört jobbiga, då mina dessutom var prematurer. Men sedan dess har det varit helt OK.

Min sambo var hemma med mig i nästan två månader, sedan började han jobba 3 dar i veckan endast. Vi har prioriterat tid före pengar och med facit i hand så känns det som att vi verkligen har gjort rätt. Men alla familjer är olika så man måste ju naturligtvis välja sitt eget sätt.

Innan min sambo började jobba så tränade jag på att klara av att dubbelamma utan assistans. Det är nog bra att träna på att mata barnen själv även om man kör flaska.

Bärsele eller bärsjal är ett annat tips. Ibland enda sättet att få ngt gjort hemma. Men jag har gjort så lite hushållsarbete som möjligt när jag varit ensam, endast lagat enkel mat och hållit efter i köket. Bädda gjorde jag i princip aldrig, städning och tvätt hjälptes jag och min sambo åt med.

Jag och min sambo har många gånger turats om att natta barnen. Det är oerhört praktiskt att man klarar av att lägga barnen när man är själv och att även pappan fixar detta. Det ger mamman lite egentid på kvällarna.

Jag har ammat så mycket som jag orkat, men då bördan blivit för tung har pappan fått rycka in med flaska på kvällen. Oftast fick killarna flaska endast en gång varje dag och det innan vi gick och lade oss (vid 22-23 tiden). Det gav mig 4 timmars sammanhängande sömn och det var tillräckligt (och även nödvändigt)för att orka med att vara ensam med barnen på dagarna. Om man bara har ett spädbarn så fixar man kanske att amma ofta under natten, eftersom man kan sova då bebisen sover under dagen. Med två bebisar så är det inte säkert att man får sova alls under dagtid.

Som tvillingförälder så får man ofta rådet att synka barnens måltider och sömn. Här får man prova sig fram till vad som passar en själv och barnen. För oss funkade det bäst att synka måltiderna men däremot så funkade det inte så bra att synka sömnen då mina twins är tvåäggs och har väldigt olika sömnbehov (en är kvällsmänniska och den andra morgonmänniska )

När barnen blev lite större så hade jag olika "aktivitetsstationer" med tex. babygym, lekfilt på golvet, babysitters och senare även gåstol och hoppgunga. Där kunde barnen roa sig själva en stund medan man själv duschade, åt eller bara vilade lite (fast hoppgungan måste man ha uppsikt över, för mina var helvilda i den.)

Sist men inte minst: Det är så häftigt att få uppleva det här med att vara tvillingförälder! Njut av det (det går faktiskt) !

• Puffy75

Grattis till twinsen! Du kommer alldeles säkert att klara av att vara själv...de är ju bara en månad gamla än så länge! Minns själv första gångerna man var själv ngra timmar, nervöst och som vi planerade innan. Så jag förstår dina tankar, men det blir lättare allt eftersom tiden går!

Mitt första råd är att var lugn! Det är OK om de skriker och är lite missnöjda en stund - det kommer att hända så det är bara att vänja sig! För det gör de till slut...

Som nr 2 skriver jag (motsatt till inlägget ovan) att synka! Vi har också tvåäggs som är väääldigt olika men trots allt har det varit räddningen för att jag ska få lite tid själv. Har alltid ätit, sovit, bytt blöja, kläder...ja allt dubbelt upp. Då hinner du få tid till dig själv när de sover, du har koll på vem som gjort el fått vad. Men man väljer själv vilket som funkar!

Nr 3 är att hitta rutiner! Även tidigt när de är små så finner man små rutiner i vardagen. Vakna, äta, ligga på filt, sova, äta...ja, då lär de sig snart vad som ska hända...

När våra tjejer var små hade vi ett stort tjockt täcke på golvet. Hade massa leksaker, speglar och andra spelande leksaker som underhöll flickorna när man fixade mat, diskade mm. Babysitter har också varit kanon de kan man ju dessutom ta med sig så att står du i köket kan de sitta och titta på dig. Jag har pratat med dem mest hela tiden, berättat helt onödiga saker vad man gör tex för det har varit underhållning för dem. KÖpte tidigt musikskivor som de också blev lite lugna till.

Du hittar säkert dina små tricks allt eftersom. Och missa inte att njuta! Du kommer att få många härliga stunder när de börjar upptäcka varandra och utvecklas! Lycka till!

• Betty2

Jag tycker du har fått många bra tips redan, men tänkte lägga till några som jag har använt mig av sedan min man började jobba.

Om de är trötta samtidigt och de inte kan somna av sig själva i sängarna kan man använda sig av vagnen (även inomhus). Jag körde den fram o tillbaka över en mattkant (läste det tipset här på FL) så att det gungade lite, samtidigt som jag nynnade/sjöng och då somnade de oftast till sist. (Började med det när de var närmare 4 månader tror jag, innan var sömnen helt osynkad på mina tvåäggstvillingar.)

Förbered så mycket som möjligt innan man skall vara ensam. Jag brukar fixa frukostmackor till mig själv kvällen innan (när maken är hemma), ha lunch färdig i frysen eller kylen (bara att värma). Förbereda vatten (rätt mängd uppmätt i flaskor i kylen) och pulver (rätt mängd i vällingdoserare) till ersättning. Ha handdukar liggande framme på "rätt ställen" om det behövs vid amning/matning. Allt som går att göra när maken är hemma (i stället för när jag är ensam) gör vi då; t ex ger AD-droppar, diskar nappflaskor.

Lycka till och Grattis till tvillingtjejerna!

• leeena

Grattis till tjejerna,mina små töser är födda den 10 oktober,så de är snart 2 månader..Jag har varit själv med dem i en månad nu och det går hur bra som helst..

Jag har nog försökt få dem någotsånär synkade,de äter samtidigt iallafall och sover oftast samtidigt under dagen,vilket underlättar !!Sen händer det ju såklart att en av tjejerna inte sover lika länge som syrran,och då får hon ju vara vaken själv med mej,vilket oxå är väldigt mysigt..
    Mina tips är nog annars att

* vänja tjejerna vid att sova,och att SOMNA ,ute i vagnen,för då kan man ju rätt enkelt söva dem samtidigt..
    Att inte vänja dem vid att bli burna till sömns som jag vet att många "enlingar" blir och så sover de bara i famnen..Det fungerar kanske med ETT barn men blir svårt med två..Så hitta ett sätt att själv kunna få tjejerna att somna och att de som sagt somnar utan att ligga i famnen.

*lär dej att göra saker med en hand-man kan fixa det mesta hemma med bara en hand och en bebis på andra armen.Jag har ju barn sen tidigare och var van vid att fixa och dona med en bebis på armen..Blir någon av tjejerna alltför missnöjd så plockas hon upp på armen och får hänga med mej i det som jag gör.
    *
    motsats till det jag skrev ovan -vänj dem vid att ligga på golvet,vi har både filt och babygym där tjejerna får ligga när de är vakna...Det är jättebra att kunna lägga ifrån sig tjejerna på golvet,och att de kan ligga där och vara nöjda med det ett tag

*vi har två skötbäddar i tvättstugan och det har varit väldigt praktiskt faktiskt att kunna lägga ner båda tjejerna för blöjbyte samtidigt..

*matar du dem med flaska så är det enkelt att sätta dem i varsin babysitter och mata dem samtidigt..Annars har vi STORA kuddar från ikea i soffan,där kan jag lägga båda tjejerna på en sån kudde och mata dem samtidigt..

Kommer inte på mer just nu,nu vaknade Tilde oxå.
    Lycka till!!

• Mammann

Grattis till dina smått. Du har ju fått många svar redan smo jag inte läst igenom, men jag ska ge mina tips.
    Sitter har säkert någon nämnt redan. Bra att ha när man inte håller bägge samtidigt.
    Det går att lyfta bgägge samtidigt ganska tidigt med denna teknik. Lägg dem tätt bredvid varandra på ex sängen. Stick in en arm under bägge rumpor och en under bägge nackar, och lyft.
    Gav upp att synka matningen de där första månaderna, då de ändå åt så ofta när de var vakna. Gick de så försöker jag förstås. Men fann det snart viktigare att få dem att sova samtidigt. Kom därför snabbt in i rutinen att gå på promenad 3 gånger om dagen. Snart nog somnade de snabbt i vagnen, och då kunde jag gå hem igen tidigare vissa dagar, och få någon timme på egen hand. Kvällspromenaden var oxå vår rättning, då vi annars blev sittande med varsin halv missnöjd bebis hela kvällen.
    Hade så bra, njut av det mysiga, och stå ut med det jobbiga!

• mamma filur

Ligg alltid steget före men ta allt som det kommer.
    Synka lagom - det är schysst med egen tid med ett barn också.
    Om du både ammar och ger ersättning: ge ersättning på kvällen och natten så får ni sova mer.
    Introducera andra människor som knyter an till dem = välbehövlig och villig hjälp.

• UWO BaraJag

Orkar inte läsa igenom allas svar men..

positiv attityd och ett tänk att "det ordnar sig" Inte det lättaste kanske men nödvändigt känns det som

ta till flaska när amningen känns dryg. typ kvällsflaska för att få dem att sova lite längre på natten, flaska till en under natten... osv. gärna tetror så slipper man gå upp ur sängen. eller termos med varmvatten + färdigdoserat med pulver i flaskor

besök kompisar, ta hjälp av andra, besök öf.... överallt där det kan finnas ett par extra händer. inte för att man inte klarar det, de flesta tvillingföräldrar lär sig ju att bära två osv.. men det är skönt med avlastning! bär dem gör man ju ändå tillräckligt

Permanent Vacation
  • mica05

just det ett råd till:
    Saker kommer att ändra sig!
    Det är stor skillnad att ha tvillingar på sex månader mot sex veckor till exempel. Nu tycker jag att det flyter på rätt bra med mat och sömn. De är lättare att synka och står sig längre osv.

• Lisafisan

Bli duktig på att ta emot hjälp och även på att be om hjälp. Inse att även om ni just nu inte är utkörda kan ni ändå vara värda några timmar på tu man hand du och barnens pappa.
    Våga inse att andra kan ta hand om barnen under en liten stund, naturligtvis vet ni bäst och gör det bäst, men andra kan göra det tillräckligt bra.
    Undvik att hamna i "totalt utmattad fällan" genom att försöka se till att ni får den hjälp ni behöver i tid!

och GRATTIS

• Noralie

Du har fått så mycket bra tips så jag har nog inte så mycket att tillföra, men vill i alla fall säga ett stort GRATTIS till tjejerna!!

• Ofir1

Tack för alla tips och gratulationer

Just nu är de väldigt lätt synkade, eller hur man nu ska säga.

Men ett problem är att de gärna inte vill sova mellan kl 00-06.00. OM de inte får sova i vår säng. Gör de det så kan de sova 6 timmar i sträck och det är knappt att jag behöver vakna när de vill ha mat (bara att slänga fram tutten )
    Men det blir ju förstås bökigt med två bebisar i sängen.
    Hur gör ni andra som samsover???

Vi både ammar och ger tillägg efteråt och det är nog ett av de största problemen. Det tar så fruktansvärt lång tid. (Men tack och lov nöjer de sig oftast med bara bröstet på natten.)
    Jag orkar snart inte med både och men jag vet inte hur vi ska kunna sluta med ersättningen
    Det verkar nämligen som om det finns massa mjölk i brösten efter att de börjar gnälla och inte vill ta det mer (ger vi ersättning då brukar de äta lite och verka mer nöjda). Men jag har testat att mjölka ur för hand efter en sån situation och då fick jag lätt ut 50ml ur ett bröst och det fanns fortfarande kvar.
    Jag vet inte vad som kan vara felet då???
    De somnar dessutom jätte snabbt vid bröstet och då är de svåra att väcka.

Hur påverkar det mjölkproduktionen om man ger bara ersättning nån gång i bland?
    Jag tänkte mest på de stunder då jag måste göra något utanför hemmet och inte orkar dra med mig båda två.

Många av er tipsar om att ta hjälp från andra. Men det verkar svårt.. i alla fall om vi både ska kunna va lediga tillsammans.
    Det är ju t.o.m. svårt för oss att ta hand om dem själva så då måste vi ju ha minst två personer som hjälper till och det har vi inte. Fast vi kan ju åtminstone ge varandra lite ledigt.
    Men detta blir säkert bättre när de blir äldre. Vet ni ungefär när det går?

Tack

• UWO BaraJag

TS: Det där med att ta hjälp från andra.. man måste känna själv när man vill lämna bort barnen (om man vill det). Jag kan gissa att många är de tvillingar som haft barnvakt i mycket tidig ålder. Mina var knappt födda korr ålder när de hamnde hos barnvakt första gången (okorr ca 2 månader). Så det gör du som du känner själv!
    Och för presumtiv barnvakt/barnvakters sak så har ju de barnen bara en kort stund. Det är en helt annan sak än att ha dem dygnet runt!

Annars tror jag många menade att du ska ta hjälp av andra under dagen när du är själv. Att tex ha en kompis med dig så du kan ta dig ut, kanske en tur på stan eller till öppna förskolan eller så.

Angående amningen så hade du en del frågor.
    Den enklaste att svara på att hur produktionen påverkas om du ger ersättning någon gång. Inte alls nämligen.
    Om man huvudsakligen ammar så bryr sig inte brösten nämnvärt om barnet missar några måltider. Det som kan hända är att du märker att du har mer i brösten eftersom de kanske inte töms lika effektivt som när båda ammar.

Förklaringen till varför de är mer nöjd med ersättningen än med amningen är att ersättningen är mer bastant och ligger kvar i magen längre än vad bröstmjölken gör. Bröstmjölken är mer lättsmält. De blir inte mindre nöjda på den, de behöver bara äta oftare. Biologiskt sett så är det säkert så att en bebis egentligen inte ska sova långa stunder, eller kunna lämnas. Statistik visar ju tex att ammade barn löper mindre risk att få PSD än flaskade (i grupp! Inte på individnivå!!).
    Mao -det fyller sin funktion att äta ofta och är helt naturligt! Det är nära en klyshca men amningen är verkligen inte bara mat heller. Det är mycket mer. Barnet får hormoner av närheten mm.
    Att det finns mjölk kvar beror även på att en bebis aldrig äter helt tomt på ett bröst. Varför vet man inte. Men att mjölka ur efter amning är ett, av många, sätt att snabbare öka produktionen om man vill det. Annars kan du mjölka ur (om du vill) och frysa in för att ge när du inte vill/kan/orkar amma.

Så vill du sluta mer ersättningen, eller trappa ner så går det oftast hur bra som helst. Det enklaste är att ge mindre mängder för varje gång. Man kan även försöka vara helt utan någon gång och se hur det går. Det kan ta några dagar innan man ammar helt men det är fullt genomförbart.

Personligen tycker jag inte att man ska behöva välja antingen eller. Man ska göra på det sätt som fungerar bäst för en själv. Vill man amma helt en kortare eller längre period så gör man det. Och vill man flaska helt/delvis eller på annat sätt så gör man det. Ingen annan har rätt att tycka till om det så länge mamma och barn mår bra!

Sen kommer de ha gnällperioder oavsett vilken matingsmetod du använder. Ammar man så man man ju komma in i sk tillväxtperioder där barnen behöver äta oftare för att öka mjölkproduktionen. De brukar inte hålla i sig speciellt länge, någon dag eller två. Det går också att komplettera med ersättning just under de perioderna om man vill.

Angående samsovningen då... Kan du sova när du har båda i sängen? Eller har ni möjlighet att pappa sover någon annan stans, på en extrasäng eller dylikt under en tid? Det kan kännas hårt sådär direkt, men man måste komma ihåg att de ju inte är för livet ut. Det låter ju onekligen himlans skönt om du/ni får sova 6 timmar i sträck! Det kan ju vara värt en hel del.
    Som många skrivit så sker någon slags brytperiod vid 6 månader. Det kan kännas långt dit nu men när det väl kommer kommer du/ni säkert inte tycka att det var så lång tid.

Det blev ett långt svar nu. Jag vet inte om jag lyckades svara på dina funderingar, jag hoppas så iaf.
    Lycka till med dina små underverk!!

Permanent Vacation
  • mica05

Vi har gjort en stor säng. 105+160cm=265 cm. Då får man gott om plats. När de var som minst så hade jag båda framför mig. De kan ju ha egna filtar på sig. När de blev större så har jag haft en på var sida.

Amningen brukar ju rätta till sig. Risken med flaska är ju att de vänjer sig vid det sättet att äta och ammar sämre. Men med tvillingar så får man ju hitta de lösningar man kan. Själv så valde ena tvillingen bröstet och andra flaska. Det var först vid nästan sex månader som båda tog flaska. Numera ammar jag ena eller bägge och så får bägge flaska. Då äter de ca var tredje timme och det är rätt skönt.
    En annan mamma jag vet gör så att hon ammar ena och ger andra flaska. De bebisarna ville båda äta varannan timme så det funkade bra.

• Ofir1
    UWO BaraJag
    Tack för ditt långa svar

Då förstår jag vad folk menade med att ta hjälp av andra Idag va jag en kompis på stan och det va skönt att kunna komma ut och samtidigt ge pappan lite ledigt. Tidigare har jag bara vågat ge mig ut tillsammans med honom.

Just nu känns amningen ganska ok. Men de är fortfarande missnöjda ibland på eftermiddagen och då ger vi ersättning om vi inte orkar mer gnäll.
    Jag va lite osäker på om de fick i sig tillräckligt på natten eftersom jag bara stoppar in bröstet i munnen på den som är hungrig och sen somnar om. Men jag har pratar med bvc sköterskan och hon trodde att det inte var någon fara eftersom de sover så pass länge efteråt och går upp normalt i vikt. Hon tyckte även att det kanske var viktigare att vi fick sova bra än att det  fick i sig stora mål just på natten. Gör jag på detta sätt får vi sova ungefär som innan graviditeten och det är guld värt. Så det är skönt att våga göra så med gott samvete.
    Jag kommer nog aldrig sluta helt mer ersättning. Jag vill kunna göra kortare ärenden och veta att det finns mat som pappan kan ge om det blir kris. Men jag hoppas att vi kan sluta med den vardagliga ersättningen snart. Just nu verkar de ju va inne i en jobbig tillväxt period så det kanske inte är aktuellt de närmsta dagarna. Men sen

Nu när vi gett upp tanken på att ha dem i spjälsängen så sover vi jätte länge. 4-6 timmar i sträck och sen bara 1-2 min vaket innan vi kan somna om igen. Jag kan sova jätte bra. Men pappan blir lite stel av att sova i nästan samma ställning hela natten. Tyvärr skulle det inte fungera om han osv i ett annat rum/säng. Vi måste nämligen ha en varsin tvilling (de vill ju sova så nära) hos oss. När den som sover med pappan vill amma så byter vi helt enkelt plats i sängen. Då är det bäst om de är osynkade . Vaknar båda samtidigt måste jag nämligen gå upp och dubbelamma och då tar det mycket längre tid innan vi kan somna om igen.
    Jag hoppas verkligen fortsätter fungera så som det gör. Men det är ju förtåss jobbigt om min sambo ska tycka att det är obekvämt så förhoppningsvis kommer de kunna flytta till egen säng någon gång iaf.

mica05
    Smart med sängen Än så länge så får vi plats i våran. Men vi får se hur dte bölir sen. Förhoppningsvis kan de sova i egen säng någång framöver iaf.

Tyvärr tror jag att våra blivit lite lata med ammningen eftersom de fått flaska sen födseln. Men  jag hoppas att det inte blir värre iaf.
    tack för ditt svar!
  • UWO BaraJag

TS: Vad roligt att läsa att du har börjat hitta sätt som fungerar för er! Det är ju precis det allt går ut på.

Utvecklar svarat om sängen. Jag kan tänka mig att man kan ställa sängar bredvid varandra och köpa en stor bäddmadrass, som kan täcka skarvarna skulle kunna fungera om ni behöver större sen.

Glad för er skull!

Permanent Vacation
  • mica05

Vad kul att det börjar landa i en fungerande vardag för er. Det är mycket som ska på plats när det är tvillingar. Fast vi har ju förmånen att ha TVÅ bebisar samtidigt. Det är ju rätt lyxig också.

Vi är ju många i vår säng. Storebror, 2.5 år, somnar i sin egen och kommer in till oss någon gång under natten. Oftast så ligger vi pappa-storebror-bebis1-mamma-bebis2.

Jag föredrar också att ha dem osynkade på natten. Jag har aldrig fixat att ligga och dubbelamma. Jag har många nätter haft en liten arg bebis i ryggen som krafsat och velat amma när jag varit upptagen med den andra. Så fort jag kunnat så har jag vänt mig och ammat den "arga" och så tillbaka igen om inte den första somnade som jag trodde. Ja jesiken.
    Mitt bästa trick, när jag orkar, är att göra en flaska och ge ena bebisen den samtidigt som jag ammar den andra. Liggande i sängen. Jag lägger en liten handduk under huvudet på flaskbebisen som jag kan ta bort sen så blir det inte vått att sova.

Svar på tråden Söker tips om hur man klarar tvillingar själv?