• susku

Hur ska det gå med 2 hankatter?

Jag får hem en till liten katt nästa tisdag, en liten exotic hane.
    Har redan en hane på 2år, som är dock kastrerad. Den lilla är inte det, men är redan 4månader.
    Huur ska det gå att sätta ihop dom 2??
    Borde jag ha valt honan istället?
    Är nu rädd att min Gizmo ska strimla sönder nykomlingen sen...
    Eller har jag nu jagat upp mig i onödan?

Någon som har tips om hur jag ska göra??

• Svar på tråden Hur ska det gå med 2 hankatter?
  • nassepånken

vi har vtå hankatter, och det har aldrig varit något problem. jag har nog aldrig hört talas om såna problem med (kastrerade) katter (värre med hundar). sen kan de ju vara så att katterna helt enkelt inte går ihop, men det är sällsynt när en är en unge.

• Jindra

Det beror ju på hur din hane är...men jag tror oftast att det går bra...katter vänjer sig vid varandra...håll lite koll i början bara....

• Jindra

...och räkna med att de kan komma att slåss till en början...det betyder inte att det är kat(t)atstrof för det...

• susku

gizmo (gamlingen) är väldigt snäll, och lite dum-snäll också.
    Så det går nog bra. Han ska väl vakta reviret första dagarna, och lill kissen lär sig väl att respektera den äldre..
    Våra hundar är så vana vid katter, så med dom blir det inga problem.
    oh, kan det inte vara den 25 redan, då skulle jag få lill kissen redan imorron..

• Bonanza

Vår stora hankatt var lite avvaktande de första 2-3 dagarna när vår lilla katt kom hem. Sedan så blev de brorsor. Nu har de den finaste relation jag någonsin sett mellan katter. De tvättar varandra, sover omslingrade, dit en går - dit går den andra. De är så söta så det inte är sant!

Jag tror att det kommer gå jättebra med din nya katt!

• Luvansmamma

Första veckan är värst.. Om den lilla katten varit upp i andra katter brukar det inte vara några större problem. Hane som hona det spelar ingen roll.. Men se bara till att kastrera den lilla sen i tid.. Annars kan du får två pinkade pojkar inne =)

• siamesen

Jag har ocksa tva hanar och den aldsta, siamesen himself ar ocksa lite dum-snall. Han tyckte det var toppen att fa en bebis att ta hand om. Jag tror inte kon spelar sa stor roll nar den ena ar kattunge. Hursomhaver, sa gar det jattebra har och jag tror att dina kommer fa kul de med.

• milimina

jah det är luuuugnt! visst det kanske blir lite fräs och örfilar till en början men så fort de märkt revir och satt rangordning kommer de börja bete sig som kardborrar och ligga och hångla överallt

• dutten

3 hanar 1 hona = inga probs:)
    Visst är det lite bråk i början innan rangordningen har fastställts och senare oxå när den lille bliva stor men det gör inge de är så söta ihop.

dutten

• susku

tack för alla svar! jag tror det kommer gå bra.. och att det slutar med ett litet "bögpar".. hahaa..
    Skriver och berättar hur det gått sen när jag fått hem lill pysen!!
    Ska bli såå kul.. saknat det när Gizmo var liten, så nu får jag ju uppleva en ny buse.. *längtar*

• Lindhis

Har haft två hankatter ihop innan och det funkade jätte bra, de första dagarna var det dock en del fräsande från den äldste men jag lät det ta lite tid och sen var de toppenkompisar. Gu va mysigt med en liten kattunge, vill också ha...

• Lorelei

Har fyra hankatter (två huskatter och norsk skogkatt) som fungerar jättebra ihop. Huskatterna är snart 7 år, kommer från samma kull och flyttade in med oss samtidigt... NFO katterna är snart 3 år, från samma kull men kom till oss med ett par månaders mellanrum.

Visst var det lite morr och fräs första dagarna men nu är de en enda stor lycklig kattfamilj...

• lillith

hade 3 hankatter ihop - den ena var inte kastrerad - den gick inte ihop med de andra. Nu har vi 2 kvar (den okastrerade var sjuk och vi fick avliva den) och det funkar bra. Visst slåss dom ibland men de är oxå "vänner" för det mesta och slagsmålen är inte på liv och död... som det var med den okastrerade.

• Mausiii

Vi har 4 katter, 1 hona och 3 hanar. Det är mycket lättare att sätta ihop fler hanar än honor! Speciellt om katterna kastreras när de är könsmogna.

Svar på tråden Hur ska det gå med 2 hankatter?