• Anonym

1-åring ADHD? Hur upptäckte ni?

Jag är intresserad av er föräldrar som har barn som har fått diagnosen ADHD eller som är under utredning.

Vid vilken ålder började ni misstänka det och vilka symtom hade barnen?

• Svar på tråden 1-åring ADHD? Hur upptäckte ni?
  • Anonym

Barnet är 1 år och har följande drag:

*Sover sällan.. på dagarna max 30 min 2 gånger om dagen.

*Vaknar flera gånger per natt ca var tredje timma och kan vara vaken en timme och ska leka... har aldrig sovit en hel natt

*Blir lätt rastlös, kan inte lämnas själv i mer än 10 min då han blir ledsen och skriker och gråter, så har han alltid varit

* Tröttnar snabbt på alla lekar och är endast glad när han aktiveras aktivt hela tiden

* Älskar tv. Blir som förtrollad när han får se på tv

*Får raseriutbrott och kastar sig bakåt på golvet så han slår i huvudet och skriker

Börjar misstänka att det är ngt som är fel

• Esterella

Det är så svårt att ställa en diagnos när dom är så små.

Min ena tvilling var typ som din son, han kunde bli så arg att han slog pannan blodig i golvet, ofta så hade han en bula eller skrubbsår i pannan, han var ett jobbigt barn i början, ville ingenting, bara bli buren.

Nu är han 2 1/2 år och vild som en iller men jag tror inte han har adhd.

Cogito, ergo sum
  • Anonym (njaa)

Nja...verkar vara vanlig 1 åring tycker jag.

Själv sitter jag med en 3,5 åring som kan springa runt huset i timmar fram och tillbaka utan att bli det minsta trött.

Överaktivitet till max.

• Anonym

Ja det där låter exakt som min 1-åring!Men ADHD? Tanken har aldrig slagit mig

• Anonym

Men han är inte normal.. har aldrig sett en 1-åring som beter sig som han. Alltså han har aldrig kunnat ligga själv på golvet.. inte ens innan han kröp. Max 10 min sen har han gallskrikit.. sover knappt på dagarna och inte ens på nätterna.

Det ÄR inte normalt

• Anonym (njaa)

Så var min minsta oxå. Jag anser att hela första året var ett rent helvete...han var sååå jobbig.

Men är du orolig bör du ju prata med BVC.

Vi som svarar här har ju bara erfarenheten av Universitet Google.

• Anonym

Anonym (njaa) skrev 2007-12-06 08:58:50 följande:

Så var min minsta oxå. Jag anser att hela första året var ett rent helvete...han var sååå jobbig.Men är du orolig bör du ju prata med BVC.Vi som svarar här har ju bara erfarenheten av Universitet Google.
    Ok har det barnet adhd?
  • Anonym (njaa)

Nej han har inte adhd vad jag vet.

Jag tog upp det med Bvc men dom tyckte inte jag skulle oroa mig..visst såg dom att han hade mycket överskottsenergi.

Fast visst kan jag få tankar på ahdh ibland, senast igår.
    Han kan ju inte sitta still!! Jag blir nervös av att ha en unge som springer fram och tillbaka i huset konstant hela dagarna.
    Att leka på sitt rum går ju absolut inte.

Men förhoppningsvis är detta övergående...han har inte varit riktigt såhär jobbig förr...det går i perioder.

Tror det kan vara svårt att upptäcka nått sånt på en 1 åring...

• Anonym (njaa)

Ja ungefär...dom går hand i hand.

• Anonym

Om man har damp har man mer problem med motoriken.

• Anonym

Tror att Damp innebär svårigheter med motoriken vilke inte ADHD "innehåller" Båda innebär svårt med impulskontroll mm. Säkert mer som skiljer som jag inte kommer ihåg nu! (Om jag kommer i håg rätt från studietiden, är fritidspedagog så jag möter ofta barn med dessa diagnoser, dock lite äldre)

• Anonym

okej!då har jag lite erfarenheter ts!min sons kusin har nyss fått diagnosen DAMP!han är nu 6 år men sen han var ca 1-2 år så har han varit väldigt "jobbig"han har levt om och skrikit och härjat...inte lyssnat när man sagt åt honom och sånt!
    Nu senaste året har han bara blivit värre..haft sönder saker sprungit runt och skrikit och även då INTE lyssnat!så nu har föräldrarna beslutat att medicinera honom...mycke för hans egen skull för han lever om och härjar i 6-års och ingen vill leka med honom!så vi får hoppas han blir lugnare!
    Det du skriver om din 1-åring tycker jag låter normalt..dom kan inte ställa diagnos förrns dom blir lite äldre så det är bara att vänta och se!

• Anonym (för tidigt)

adhd visar sig först senare i livet, oftast när barnet börjar skolan, ett barn på 1 år utvecklas, och de olika stegen, både roliga o jobbiga tror jag är sättet för dom att gå vidare och "lära sig" världen på.

• Xarisma

Då ska du se min dotter. Hon var likadan vid 1 och nu värre och snart två men ingen ADHD.
    Låter som normalt beteende hos en ettåring.

• Anonym

Min bebis har absolut aldrig kunnat ligga i 10min på golvet! Det låter ju superlänge. Har alltid fått bära och bära, kunde aldrig ligga i vagnen heller fick bära i sjal hela tiden. De är först nu han kan sitta i vagnen en stund utan att skrika, annars funkar bara att sova där i. Han sover ca 1 timme på dagen o sen vaknar några ggr på natten. jag hade ingen aning om att detta var tecken på adhd?

• Anonym

Jo jag känner ett barn med ADHD som har denna diagnos. Så du får uppsöka läkare. Det barnet är rastlöst och älskar TV kan sitta i timmar, men svårt att koncentrera sig.
    Men 1 år, svårt att bedömma, den åldern är de ju såna att de springer bara omkring en del bäbisar är ju livliga eller oftast, det paret fick diagnos av läkare.
    Hon hade fler problem med hörseln och synnen också, och rent utseendemässigt, att huvudet var betydligt större.
    Ge inte barnet socker överhuvudtaget, det tål inte ADHD barn. Eller andra barn hellre för den delen, se upp med sockret.

Tycker att du inte skall ta ut något i förskott, kan vara att barnet är naturligt livlig. Och vissa barn älskar TV. Tyvärr, de bör ju inte sitta mer än 2 timmar per dag max.

• Jambosana

Normalt - ja, men kanske ovanligt. Tyckte de flesta ungar låg och dregglade på en filt, medan min unge hängde i lianer. Min son var exakt sådär, en del ungar har litet sömnbehov och myror o brallan.

Svar på tråden 1-åring ADHD? Hur upptäckte ni?