• jenni82

jobbig hosta

behöver lite råd.
    min dotter på snart ett och ett halvt år hostar som bara den, om nätterna. på dagtid är det mer sällan men just när vi ska sova så hostar hon jättemycket. vid ett par tillfällen har hon hostat så hon har kräkts. och jag har ingen aning om vad det kan vara. hon verkar pigg och glad förövrigt. det har varit en del förkylningar och hostan har hängt kvar.
    finns det någonting jag kan göra för att lindra?
    det stör ju både henne och mig och ingen får riktigt sova.

drabbad av Engla - kärlek! // here by my side a new color to paint the world
  • Svar på tråden jobbig hosta
  • Elixyr

Hej! Har exakt samma problem här. Har en dotter på ett och halt jag med. Knappt någon hosta på dagarna men desto mer på nätterna. Har oxå kräkt två ggr på natten pga det. Var hos läkaren som kollade upp om det kunde vara något allvarligt. Men hon sa att det blir ofta så när de e förkylda. Sen kan hostan hänga med ett bra tag när förkylningarna avlöser varandra vid denna årstiden. Hon sa att ibland kan de kännas som de hostar i ett halvår eftersom den aldrig riktigt försvinner utan får nu fart efter varje förkylning. Hon skrev ut hostmedecin men sa att oftast gjorde den ingen nytta. Min dotter ville inte ens ha den (jag förstår henne för den smaka rent ut sagt sk*t!) Så jag köpte Bisolvon på apoteket, har nog hjälpt lite tycker jag. Och när de små har sådan rälig hosta ska de absolut inte sova ensamma sa hon oxå. Var kanske inte mkt till hjälp men denna information har jag fått. Så det e nog bara till att stå ut, tyvärr!

• Maggi74

Jag köpte också Bisolvon härom dagen, den är ju från 1 år o uppåt.

• jenni82
    Elixyr skrev 2007-12-06 11:30:04 följande:
    Hej! Har exakt samma problem här. Har en dotter på ett och halt jag med. Knappt någon hosta på dagarna men desto mer på nätterna. Har oxå kräkt två ggr på natten pga det. Var hos läkaren som kollade upp om det kunde vara något allvarligt. Men hon sa att det blir ofta så när de e förkylda. Sen kan hostan hänga med ett bra tag när förkylningarna avlöser varandra vid denna årstiden. Hon sa att ibland kan de kännas som de hostar i ett halvår eftersom den aldrig riktigt försvinner utan får nu fart efter varje förkylning. Hon skrev ut hostmedecin men sa att oftast gjorde den ingen nytta. Min dotter ville inte ens ha den (jag förstår henne för den smaka rent ut sagt sk*t!) Så jag köpte Bisolvon på apoteket, har nog hjälpt lite tycker jag. Och när de små har sådan rälig hosta ska de absolut inte sova ensamma sa hon oxå. Var kanske inte mkt till hjälp men denna information har jag fått. Så det e nog bara till att stå ut, tyvärr!
    ok tack så mycket för ditt svar. har även jag misstänkt att det kan ha varit pga förkylningarna och att det hänger kvar.
    får helt enkelt stå ut då.
    konstig fråga kanske, men varför sa hon att de inte skulle sova ensamma?
    jag har nattat dottern som vanligt i hennes säng sen går jag inte efter ngr timmar och lägger mig.
  • Molgan

Hej
    Jag har alltid sedan jag var liten haft en hemsk rethosta när jag blir förkyld. Mamma har berättat att jag ofta stod och grinade och hostade på toaletten och sa. "Mamma jag måste bara hosta tills jag spyr sen blir det bra" det hade tydligen varit jättejobbigt för henne att se mig så, men det blev ju bra efter att jag gjort det så det var ju rätt.

Mina tips är:
    - Högläge i huvudändan
    - Spraya med vattenflaska i rummet så luften blir fuktig
    - Varmt honungsvatten(funkar nog inte för små barn men sen när de blir större går det)

Lycka till

• snuttegrisen

Min son hostade oxå mycket när han var mindre, men det har blivit mindre och mindre ju äldre han blir.
    Mina tips: Högläge i huvudändan,nästan så att hon sitter
    Vatten
    Få henne att spotta ut slemmet(om det kommer nåt. Kan vara svårt

• Elixyr

Antagligen för om de skulle få en enorm hostattack så dom riktigt kiknar och inte får någon luft skulle jag tro (Var ju så smart att jag inte frågade varför :)). Men det hör man ju ändå. Om man förstås inte har väldigt långt mellan rummen.

Kan tillägga att det e nog bra att se till att man har svalt i sovrummet (inte dragit och kallt förstås) verkar underlätta för min dotter iaf.

• alvasmams

var hos läakren igår med alva pga hosta och har de även röda kinder och allergi i släkten kan det vara allergi, Alva fick diagnos allergi då jag har en hel del, Samt hon har röda kidner och inget pipande ljud i lungorna som isf skulle varit tecken på infektion=förkylning,
    så kolla med läkare om ni har allergi i familjen kan vara dte med.

annars vädra ur rummet tiom in innen läggdags, fuktiga handdukar på elementen( slipepr man torr luft)undvik dunkuddar om man har det

• jenni82

hej igen! och tack för era svar.
    dotterns hosta vart bättre häromnatten men nu denna natt så var det igång igen.
    var riktigt jobbigt.
    ska testa Bisolvon nu, och har höjt sängen. det är svalt i sovrummet och ska testa som ngn sa att lägga blöta handdukar på elementen alt. spraya med vatten så det blir fuktigt.

• malinn

Vill inte skrämma upp er men det kan oxå vara en typ av förkylningsastma, har man slem som behöver upp retar det ju luftvagarna oxå. Min dotter har infektionsastma (förkylningsastma) och hostar oftast inte så mycket på dagarna utan mer på nätterna, hon är iofs oxå rosslig och pipig i bröstet. Min systers son har oxå detta och kan hosta tills han kräks på nätterna, han däremot har aldrig varit pipig eller rosslig i luftrören utan har endast hostat, tog ganska lång tid innan det konstaterades att det var infektionsastma. Blir det inte bättre tycker jag att någon läkare ska kolla igen.
    Som sagt vill inte skrämma någon, hoppas era små blir bra snart.

Svar på tråden jobbig hosta