• C ninni

Blanda bröstmjölk och ersättning

Hej allihopa!

Jag har en fråga ang ge bröstmjölk på flaska och även blanda i ersättning, funkar det?

Det är nämligen så att i jan månad ska jag flyga hem till sverige och närvara vid en möhippa. Jag har ca 1 v på mig att pumpa ut mjölk till denna dag. Om jag inte skulle hinna pumpa ut tillräkligt undrar jag om det funkar att blanda och ifall det kanske är bättre än att bara ge ersättning t ex sista målet. Jag menar han kanske tar flaskan bättre om han inte känner bara smak av ersättning.

Han är just nu 4 mån och kommer vid den tidpunkten vara 5 mån. Vi provade nämligen att ge ersättning häromkvällen när jag tyckte det kändes som han inte var nöjd, men han tog inte flaskan. Men däremot så tar han flaskan om den innehåller bröstmjölk, det har vi provat flera ggr.

En annan fråga också;
    jag är förnärvarande förkyld, tror ni min mjölk påverkas något av det? Lillkillen har också varit förkyld men verkar vara frisk idag, ingen snuva och inga rinnande ögon.

Oj det blev långt det här, hoppas någon kan svara på mina funderingar.

Ha det gott!

• Svar på tråden Blanda bröstmjölk och ersättning
  • M o T

Det tror jag absolut att du kan göra, vi gjorde så..
    Tjejen ville inte ta flaska med bara ersättning så vi blandade ett tag, någon vecka, för att få henne att vänja sig vid smaken. Tog successivt mer och mer ersättning och mindre mjölk. Värmde ersättningen i micron lite extra så den kyldes av av mjölken eftersom man inte får micra den.

Det med förkylningen har jag tyvärr inget svar på..

Lycka till!

• BlueYee

Det är ju antikroppar i din mjölk :)

• Jozan

Vi blandar numera brostmjolk och ersattning 50/50 till var tjej som ar 5 manader och det gar jattebra! Tyckte INTE om ersattning forst, men blandade i pyttelite i taget och hon vande sig till slut. Nu ar det inga prombel. Blandar av tva skal: For att jag inte orkar pumpa var 3-4e timme langre och for att overgangen till ersattning om nagra manader ska ga lattare.

Nar det galler forkylningen sa ar det ju jattebra att du ar forkyld om jag far lov att saga sa, ha, ha! Da skapar du ju antikroppar som du ger din bebis via brostmjolken. Risken ar mindre att barnet blir sjukt - eller symptomen kan bli mildare. Det ar bland annat darfor jag vill fortsatta med minst 50% brostmjolk atminstone over vintermanaderna nar influensa och annat harjar.

Skulle dock inte micra ersattningen i micron heller... bara ett tips.

Svar på tråden Blanda bröstmjölk och ersättning