• snusmumrik531

Tempur bäddmadrasser

Hej!

Hoppas detta hamnar i rätt grupp nu.
    Jag undrar om någon av er sover på en tempur bäddmadrass eller ergo temps bäddmadrasser.?
    Hur är dem och framför allt är den värd penagarna?

• Svar på tråden Tempur bäddmadrasser
  • Alle

Har sovit på Tempur i 5 år och YES De är defoinitivt värda pengarna!!

Första gångerna kan det kännas lite läskigt, ungefär som att ligga i kvicksand då madrassen sjunker undan, samt jag vet folk som fått träningsvärk i början.
    Man kan även uppleva att man blir varmare eftesom blodcirkulationen inte hämmas i en Tempur.

Är det kallt i sovrummet är madrasserna stenhårda när man lägger sig men mjuknar strax av kroppsvärmen.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Micke

Testa själv. Låna hem en tempurmadrass hos en återförsäljare.

En del gillar tycker om det, andra hatar det. Så bäst om du provar själv.

• snusmumrik531

Tack för svaren.! Jag måste nog göra det, låna hem o testa. Jag har varit nyfiken länge iom. besvär från ryggen.

• Kantarellen

TS, hur kommer sig du väljer på just Ergotemp och Tempur? Själv har jag sovit på tempur för många år sedan och tyckte det var toppen - men alldeles för dyrt för mig i dag. Ergotemp låter ju dock helt ok!

• snusmumrik531

Kantarellen: Just pga priset på tempur madrassen och ergo temp ska ju vara deras likvärdighet om jag förstått det hela rätt.

• snusmumrik531

Jag har precis haft hemma en tempur madrass i 2 nätter men måste tyvärr lämna den åter idag. Lite kort tid för att känna efter men men...
    Det var den mest annolunda madrass jag har provat på men helt klart så vet jag nu att jag vill ha en liknande madrass.
    Var ute på andra säng affärer igår och fick prova andra tryckavlastande madrasser så det finns att välja på.

Alle: värmen kände jag nog skratt....

• SeTa

Jag har haft min tempur i drygt 10 år. Tyker det är sorgligt att du bara får låna hem den i 2 nätter. Det är väldigt vanligt att man får mer ont i början, just för att kroppen inte är van. NÄr jag köpte min var rekomendationen en månad innan man hade fått bästa möjliga ur den. Nu har jag inte bara bäddmadrassen, utan den äldre tjockare "riktiga" madrassen, men jag antar att bäddmadrassen funkar på samma sätt.
    Vad ligger den på i pris?

• snusmumrik531

På sängjätten hade dem en madrass som hette UMBRA. Den var inte till utlåning än men försäljaren sa att det är på gång. Den ligger på 32oo kr. Den är inte lika hård som tempuren men kändes skön det lilla man han ligga på den på affären.
    Den funderar jag på nu.

• aktuelle

de är säkert bra för många, men passar tydligen inte alla. min gudmamma har mycket problem med rygg och nacke och hon fick ondare av att sova på tempurmadrass.

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • MKAsson

Vi har Ergotemp 160 cm bred, 8 cm tjock. Har haft den i cirka 1 år, hade tidigare Tempur i flera år och tycker att denna är mist lika bra.

• snusmumrik531

Jag har nu köpt mig en UMBRA tryckavlastande madrass på sängjätten.!!! Hade sådan tur att jag fick ett bra bidrag i julklappspeng samt att den var nedsatt 500 kr på mellandasrean.

Har inte sovit så många nätter på den än men jag njuter.... Den är inte lika temperaturkänslig som tempuren så den är mjukare när man lägger sig. Men jag känner att jag blir mkt varmare utav den.

• Poena

Vi köpte Tempurmadrasser i höstas och vi är supernöjda! Vi lånade hem en 5 cm madrass att sova på men jag var inte helt nöjd med den utan provade runt bland de andra varianterna och fastnade för den dyraste (typiskt..). Modellen heter Signature och madrassen består av en 20 cm madrass och en lite mjukare 3,5 cm toppmadrass.

Vi valde bort sängramen för att komma ner i pris och köpte alltså bara madrasserna. Den tjocka kostade 10 000:- och den tunna 5000:-/st. Till det har vi IKEA Malm säng + justerbara bottnar också IKEA. Sedan har vi även Millenniumkudden, som är helt underbar. Vi har testat runt bland IKEAs och Jysks kopior innan men de är ärligt talat kass.

Enda nackdelen jag kan komma på är att man ej kan tvätta dem.

• Leone i Västerås

Jag har sovit på Tempurmadrass och med Tempurkudde i 15 år nu, och vill inte använda något annat.
    Jag byter madrass ungefär vart 5-6:e år, efterssom jag upplever att de blir lite mjukare med tiden, och förlorar lite fasthet.

• tessanior

Vi har ett par tempurmadrasser som är ca 10 år gamla och vi tycker att de är rätt slut nu tyvärr. Precis som Leone i Västerås säger så har de blivit mycket mjukare, stor skillnad faktiskt. Så vi ska ut och fixa nya snart igen. Man blir ju helt beroende, har man en gång haft såna madrasser så kan man inte gå tillbaka till vanliga igen

Svar på tråden Tempur bäddmadrasser