• Feya

För stora bröst...

Nu orkar jag snart inte med detta längre!
    Jag hade F-kupa innan jag blev gravid... Naturligtvis växte brösten redan en del i början av graviditeten. Först till H-kupa, då (dum som jag var) trodde jag att de inte skulle växa mer, så jag köpte ett par amningsbh:ar när jag var i ca vecka 20. Tji fick jag! Redan runt v.25 hade jag vuxit ur dem... Beställde ett par på internet från USA, denna gången i I-kupa. Jag skrattade till och med när jag såg dem, och tänkte att "aldrig i livet att jag kan ha en sååå stor bh!"
    Hah!
    Tji fick jag igen... Jag har vuxit ur den också...
    Sen kommer folk till mig och påstår att jag borde vara glad över att jag inte har små bröst! Jag som skulle ge nästan vadsomhelst för att ha det!
    Problemet är ju bara att jag inte kan operera mig innan barnet är fött och jag har slutat att amma sen...
    Frågan är ju vad jag ska göra under tiden..?
    Jag har för tillfället inte en enda bh som jag skulle kunna få på mig.. Sen är ju inte problemet enbart det att kupan är stor... Jag är även väldigt liten runt om (omkrets runt 70/75).
    Har gått runt i ett flertal butiker, i hopp om att någonstans finna en passande bh, men de flesta säger bara att de inte ens vet om det görs till så stor byst! I alla fall inte amningsbh. Eller vanlig bh utan bygel...
    För tillfället använder jag ett linne som har dubbla tyger över brösten så att jag kan vika in det inre tyget under brösten, i alla fall mer stöd än att jag skulle gå helt utan... Men på detta sätt kommer ju mina bröst garanterat att hänga nere vid knäna om ett par år...
    Har någon något förslag på varifrån man kan få hjälp angående mitt troligtvis väldigt ovanliga problem?

Och till de som kanske undrar:
    Nej, jag har inte silicon, inte stora bröst i familjen eller släkten, och mitt problem är inte inbillning!

*ledsen*

• Svar på tråden För stora bröst...
  • Fru Stjärna

Hm, har börjat oroa mig själv... Har precis börjat växa ur min nyinköpta 600:- BH i storlek 75 G. Jag begriper inte heller vad man skall göra. Jag har bara hittat amningsbehåar upp till H, och där är jag nu... och bara i v. 24! Har även skaffat en Carefix BH från apoteket. Fick specialbeställa en XL som nästan är för liten. XXL blir tyvärr för stor runt om... Det gör ju ont att klämma ihop bysten för mycket också. Vi får väl köra med skottkärra till sommaren...

Om de fortsätter att växa i den här takten och inte blir mindre senare så måste det nog till en förminskning efter amning. Jag gick ner 15 kg i våras, från 81-65 kg (är 178 lång). Brösten minskade inte en millimeter!!! Är det inte där man skall gå ner först?! Mamma har A-kupa och det har även moster, farmor och mormor. Varifrån kommer mina gener? Jag förstår precis ditt problem. Men ingen hjälp finns att få eftersom det ses som ett "lyxproblem". "Alla vill väl ha stora bröst". Men gör BH:ar som passar då!!!

Jag har inte råd att köpa ny BH varannan månad...

• Tigris

Hej! Jag har samma problem som du...är just nu i v 24 och har...f-g kupa och typ 75 runt om. Har du gått in på Growinlife? De finns på nätet och jag har köpt mina BHar jag har nu där vet inte om de har din strl men kolla i alla fall! Bor du i Stockholm? I så fall finns Gustav Melbin i Gamla Stan!

• Lino

Hej!

Jag försår hur du har det. Innan jag fick min sin hade jag också stora bröst. Hade G cupa när jag var gravid men kunde säkert haft större. Jag tyckte det var ett jätteproblem för mig. Jag hade också bara 75 i rundt så det var nästan omöjligt att hitta bh. Jag tyckte även det var jobbigt att amma med bröst som var större än barnet. Jag beslöt mig för att göra en bröstförminskning. I dag är jag med barn igen. Nu i vecka 20 har jag c cupa och det känns skönt.... Vet ej om jag kan amma men det känns som det inte spelar så stor roll. Jag kunde inte amma sist heller då jag inte mådde bra av att amma med de stora brösten. Jag bor i Norrköping och här finns det underklädsaffär som heter Bodyline och de är jätteduktiga där. De hjälper till på ett bra sätt och jag har alltid varit nöjd när jag har gått därifrån. Hoppas det ordnar sig för dig. När man väl har stora bröst vill man bli av med dem, är det inte konstigt i dagens samhälle då alla vill ha stooooooora bröst.

Lino

• aaaa

Jag vet inte vad jag ska säga, stackars dig eller vad?
    Det är iaf inte meningen att vara elak, jag trodde jag hade det jobbigt, men jag förstår att det måste vara typ tiotusen ggr värre för dig, inte minst ekonomiskt, men ergonomiskt, är det inte tungt att bära de brösten?

• Ishtar

Jag tycker verkligen synd om dig. Känner igen problemet även om jag fortfarande kan vika ihop brösten och ha mina gamla bh:ar:) Men jag har lovat mig själv en bröstreduktion, dyrt och heligt, när jag får råd. Miss Mary of Sweden finns i Stockholm och på nätet och de borde ha om ingen annan saluför.
    Vad händer egentligen med alla stora bh:ar som folk växer ut? OK, inte särskilt fräscht med begagnat, men ändå..?

• Jossan

anledningen till att folk vill ha stora bröst är att de inte vet baksidan om att ha det.. jag tycker mina bröst är stora men de har som tur inte vuxit speciellt mycket ännu har ju bara DD kupa men sen är jag bred runt om oxå...
    kan ha min gamla bh även om den börjar bli mindre men jag har så fruktansvärt ont i ryggen att jag har funderar länge på om jag ska operera dem mindre..

kram J

• jojo

Jag lider med dig. Har "bara" E-kupa än så länge men det är tungt och börjar bli svårt att hitta BH som passar. Jag är inte tacksam över mina bröst just nu. De är bara i vägen!
    Men det måste finnas större att specialbeställa? Borde inte din Barnmorska kunna hjälpa till här? Eller kanske en sjukgymnast? Jag tror att det ska finnas en butik i Göteborg som gör BH efter beställning. Är dyrt men nog väl investerade pengar. Kan tyvärr inte namnet på butiken men här borde ngn Göteborgare kanske kunna hjälpa dig?

• anna25

Vet hur krångligt det kan vara att få tag i BH med stor kupa, särskilt när man inte är så stor runt om. Själv har jag haft 75F ganska länge, men har redan (v17) svällt upp till 75G, och tror nog att det kommer att behövas en till två storlekar större innan bebisen är ute och mjölken runnit till...

Har dock några tips:
    www.minimundus.se har storlekar upp till H-kupa
    www.figleaves.com/uk har storlekar opp till JJ-kupa

• AKA

Det låter tråkigt det där. Jag har också problem och är bara i v. 8 så värre lär det bli. Jag har typ D-F (och de växer) men 65 runt om! Det är så otroligt svårt att hitta något alls och gör man det kostar det en förmögenhet. Jag hoppas att man blir lite tjockare runt om under graviditeten (tjock rygg - vet inte hur sannolikt det är) annars får jag gå och hålla i brösten själv! Sportbehå funkar inte heller när de är stora och ömma.

Bu-hu!

AKA

• anna25

Båda länkarna som jag angav har storlekar ner till 65.

• AKA

jaha! Jag bara förutsatte att det inte fanns - ska genast in och kolla!

Tack för tipset!

/AKA

• Feya

Jo det där med skottkärra är nog ingen dum ide... Finns ju inte så mycket alternativ...

Growinlife, är inget alternativ, då de "bara" har upp till H-kupa...
    Ringde till Gustaf Mellbin och de har tydligen amningsbh:ar upp till K-kupa!!! Helt otroligt Trodde att omkretsen säkert skulle vara jättestor, men tydligen så börjar dem från 75. Så nu ska jag dit nästa vecka för att testa och se om jag kan ha dem!

till aaaa: Jo, det är fruktansvärt tungt och jobbigt, min man får ständigt massera min rygg för att jag inte ska ligga och kvida hela tiden...
    Och sen är det ju en väldigt stor ekonomisk börda också, önskar bara att det kunde finnas nån slags garanti på att brösten inte växte mer än till en viss storlek... Det här blir nämligen DYRT!

Isthar: De urvuxna bh:na har jag kvar än så länge (i hopp om att kunna ha dem sen, nypriset ligger ju ändå runt 400-600kr...) Om det inte blir så att jag kan ha dem senare, kommer jag att försöka sälja dem, inte för att jag tror att man kan få ut speciellt mycket pengar för begagnade bh:ar i storlekar som 75G,70H,75H och 75I Oavsett hur fina de ser ut, men man kan ju alltid försöka...
    Det finns ju inte speciellt många med de storlekarna...

På måndag ska jag till barnmorskan igen, och även om jag inte tror att hon kan hjälpa speciellt mycket i detta tänkte jag chansa och fråga... Frågar man inte får man ingenting veta!

jojo: Det där med att göra bh efter beställning låter ju som en dröm, men tyvärr är det så att det skulle bli alldeles för dyrt, det är inget som man, med min ekonomi, kan satsa på, när brösten ständigt ändrar form och storlek... Fast senare kan man ju tänka på den möjligheten igen!

Tack alla ni för era svar!
    Skönt (eller egentligen väldigt trist) att höra att jag inte är ensam med detta problem!

*stor kram till alla*

• Sommarlycka

Oj, och jag som tyckte att det var ett problem att jag har vuxit ur min D-kupa. Jag ska nog vara tacksam att de inte har blivit ännu större (än).

• Akti

Hej ni storbröstade!
    Jag har varit med i eran "klubb" men genomgick en bröstförminskning för 2 år sedan , det BÄSTA jag gjort!!! Jag hade innan 75 F och brösten var inte fasta på ngt sätt... BH-banden skar in i axlarna så jag fick märken och allt blev tungt & jobbigt, speciellt på sommaren när det var varmt. Det var inte mkt man hittade som passade. Jag gick till min husläkare & fick en remiss (han var tyvärr helt puckad & tyckte att de var i minsta laget för en reduktion...jag fick tjata till mig en remiss) men det gick. Det var ju faktiskt medicinskt berättigat, det fick jag iallafall svart på vitt när jag var på första koll hos kirurgen, det kändes skönt. Nu har, nåja hade, "nätta" 75C och nu i v 33 så har dom vuxit till 75D & mjölken rinner *ler*!!!
    Det var det bästa jag gjort, känslan att vara lätt i ryggen och gå rakt var helt otrolig. Det kändes som om jag flög upp ur sängen första gången. Och vilken fröjd att köpa kläder och hitta BHar på ex H&M för att inte tala om att ryggen mår mkt bättre & mina axlar. Jag säger bara GO FOR IT!
    Kramar A

• LA mamma

Känner igen problemen hade själv E-kupa innan graviditeten och har nu 2 veckor efter födseln G-H kupa (beroende på modell) som tur var så bor jag i USA där det finns hur stora storlekar som helst.
    Hoppas det ordnar sig för er

• Nickan77

Hej alla som har det som jag!!!

Jag har varit hos läkare 2 gånger, ang förminskning av mina bröst!!
    Då hade jag 70G.....Men båda läkarna nejkade mig och sa typ att "så stora är dom inte" (båda 2 var män)

Nej ok, om brösten suttit på en större kvinna. Med ca 85-90 cm runt om så hade dom kanske inte varit såååå stora.

Nu när jag är gravid, så vet nu ju själva hur det är!!!
    Är uppe i kuppan i 80G som dom sedan speciall sydde in till mig i ryggen.
    Dom var jätte gulliga i mamma-butiken här i Malmö.

MEN jag var bara i v.13 när jag köpte den och känner redan nu 2 veckor senare att den är för liten

Aj aj aj.... Min rygg kommer inte klara av denna graviditet och sen har man en bebis som vill upp och jag vill ju så gärna!!!

Så...ja, jag är med i eran "klubb"
    Kramizar Nickan

• Nickan77

Tillägg:

Jag fattar inte varför dom inte har dessa storlekar i Sverige!!!
    Kupan finns ju egentligen.....Det är ju runt om som behövs i mindre som 65, 70, 75......ARG!!!!!

Kram igen

• Feya

Sen är det ju detta med att när man väl hittar en behå som är "lagom stor" Alltså, borde vara...
    Som tex Den från Anita maternity som finns i H-kupa, från 65 runt, som säljs på www.minimundus.se Visst, bh:n är ju så stor som den ska, men än sen då! Man brukar ju behöva ganska så mycket mer stöd till en stor byst än till en liten! Men de från Anita, ger inget stöd alls (det var samma effekt som om jag bara tagit på mig en lös t-shirt...)
    Däremot kan jag varmt rekommendera amningsbh:n från Anna Cecilia! Helt suverän, fast nu var jag en utvald, fick nämligen chansen att vara med om produktutveckling. Så den från Anna Cecilia som jag har, är en förbättrad modell som ännu inte är riktigt färdig och alltså inte heller kan återfås i butik ännu...
    Fast jag tvivlar inte en sekund på att de som finns i butik inte skulle ge mycket bättre stöd än många andra! Sen finns den i stl 75G (minsta omkr, störst kupa) Men kupstorleken stämmer inte riktigt! Den är rymligare än man tror, då tyget är väldigt töjbart utan att vara sladdrigt.
    Jag kunde ha den även när jag inte kom i H-kupan från Anita längre! Men tyvärr kommer jag inte längre in i den heller...
    Nu håller jag tummarna för att Anna (designern) ska ha tagit åt sig av mina kommentarer och börjar så småningom tillverka bh:ar i mindre omkrets och större kupor!

Men som sagt, Jag avråder er andra storbystade tjejer från att köpa bh:ar från Anita maternity för dyra pengar! Det är faktiskt bara slöseri (om det sen inte är så att ni har ovanligt fasta bröst och inte behöver nåt stöd...) *haha*

• Feya

Usch fy blä!
    Nu har min "värsta" mardröm verkligen slagit i uppfyllelse!
    Var iväg till Gustaf Mellbin,en andra gång, för att köpa bh...

Första gången jag var där tittade expediten lite underligt på mig när jag berättade att jag vuxit ur en I-kupa och nu troligtvis skulle behöva ha en J.
    Hennes min sa "Visst flicka lilla, dream on.. Aldrig att du skulle vara såå stor"
    När jag fick på mig bh:n så tappade hon hakan, bad om ursäkt och sa att "jag var säker på att du använde för stora bh:ar, men du HAR verkligen så stor byst!"
    Någon vecka senare gick jag dit igen och bad då om att få prova en K-kupa, expediten (en annan denna gång) tittade på mig och log "Testa? Du SKA HA en K!"
    -Jodå -visst skulle jag det... Och som tur är kan jag fortfarande ha den... Frågan är bara HUR LÄNGE?? Växer mina bröst ännu mer *gud förbjude*, så finns det inte längre något att ta till
    Eller finns det???
    Någon som vet?
    Någon som kan ge mig tips på tex butiker på nätet som säljer K-kupa och *jaiks* större...?

Svar på tråden För stora bröst...