• Segelvind

Julstjärna!?!

En simpel fråga.....

Hur tänker julstjärnetillverkarna??? De flesta julstjärnor har 3 eller 3,5m sladd. Det räcker ju knappast eftersom de flesta inte har ett uttag preciiiis vid fönstret. Först ska stjärneländet hänga ner en bit, sen ska sladden dras ut till ena sidan och sen ner. Detta innebär att man måste trixa med en förlängningssladd vilket jag anser är fult!!!

Har någon bra tips på hur man kan lösa det hela?

• Svar på tråden Julstjärna!?!
  • Liten Mjau

Göm sladden bakom långa garginer (sidogardiner). Det har jag gjort. Jag stör mig oxå på att man måste köpa förlängningssladd. Men tillverkarna är väl snåla eller så tänker de på dem som har kontakter ovanför fönsterna (vilket bara är i hus som är relativt nybyggda)

• Pikku Enkeli

Skillnaden på förlängsningssladd och den vanliga är väl inte så stor. Man kan försöka gömma själva kopplingen bakom gardinerna eller något.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Vevvis

Man ser till att vara gift med en elektriker som fixar ett uttag under fönstret , kan tyvärr inte komma på nån bra lösning.

• Segelvind

Vevvis: Får väl byta karl då
    Jo, vi har uttag (nybyggt hus) i taket ovanför fönstret. Jag undrar just om man kan byta sladd på stjärn-h----t till en lampkontakt och lösa det så?

• Revema

Gör en egen förlägning av sladen, inte alls svårt. Så har jag gjort här hemma med all belysnign i fönstrerna. Köpte ex antal meter slad och sen (sockerbitar) och satte mig och förlängde...

Rebeca 050828, lill* BF 080131
  • Pikku Enkeli
    Segelvind skrev 2007-12-06 11:38:54 följande:
    Vevvis: Får väl byta karl då Jo, vi har uttag (nybyggt hus) i taket ovanför fönstret. Jag undrar just om man kan byta sladd på stjärn-h----t till en lampkontakt och lösa det så?
    Man kan byta byta stickpropp om man har "lamputtag" ovanför fönstret.
  • Wennman
    Revema skrev 2007-12-06 11:42:58 följande:
    Gör en egen förlägning av sladen, inte alls svårt. Så har jag gjort här hemma med all belysnign i fönstrerna. Köpte ex antal meter slad och sen (sockerbitar) och satte mig och förlängde...
    precis eller så sätter man en on/off knapp (vet inte namnet ) där man skarvar så slipper man dra ut sladden när man ska släcka lampan/stjärnan. Så brukar jag göra.. Eller om den har en sådan redan så förlänger man bara där!
    *''* 2oo8-o3-o5 *''*
  • Pikku Enkeli
    Wennman skrev 2007-12-06 11:59:33 följande:
    precis eller så sätter man en on/off knapp (vet inte namnet ) där man skarvar så slipper man dra ut sladden när man ska släcka lampan/stjärnan. Så brukar jag göra.. Eller om den har en sådan redan så förlänger man bara där!

Strömbrytare
  • Tilcha

Det är nog bättre att byta ut hela sladden mot en längre än att förlänga den. Tycker mig minnas att jag hört det nångång av en elektriker.

Jag köpte en stjärna utan sladd å hade provisorisk sladd som var alldeles för kort men till i år så köpte jag en lamphållare med 5 meter sladd å kontakt på sladden. Visserligen i en inredningsbutik för 59kr. Går säkert att köpa billigare på järnaffären eller byggvaruhus.

Svar på tråden Julstjärna!?!