• sabinaa

Är du hobbyfotograf? Hjälp med kamera!

Jag har länge drömt om att ta vackr foto. Jag håller nu på att spara pengar till en egen kamera.

Vilken ska man välja? Jag har aboslut ingen aning om vilken som är bra. Nu pratar jag om en sådan som hobbyfotografer har. Jag funerar även på att gå en fotokurs.

Nån som är hobbyfotograf och vet vilken man kan börja med? Vi har ju en vanlig digitalkamera, men jag vill ha en "sån svart". Om nu dom är mycket bättre? Men det borde dom ju vara pga priset? Eller?

Tänkte att det kunde bli en fin julklapp till mig

OoOoOo BeNnY SvAnTe CoNjAc BaiLeY oOoOoO
  • Svar på tråden Är du hobbyfotograf? Hjälp med kamera!
  • Goliz

Jag är lite trög, men vad menar du med "en sån svart" ?

• Pikku Enkeli

Antar att du menar en systemkamera. Och ja, de är bättre om man KAN fotografera. Annars kan man knappt utnyttja dem så som man ska och då kan det vara bortkastade pengar.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Pingeling

Beror lite på hur mycket pengar du e villig att lägga?

Jag tror hon menar en digital system kamera?

• tessan27

En digital system kamera är vad du är ute efter.

Håller själv på att spara ihop till en och jag kommer köpa en Canon 400D. Den ska vara bra och lätt att använda kostar ca 7000 kr. Har en vanlig analog systemkamera från Canon som jag varit nöjd med.

• tessan27

Man kan ju göra inställningar på allt på en systemkamera men man kan ju även köra på auto och dem bilderna blir ju bra också. Är inte så bra med egna inställningar på skärpedjup och sånt men jag får bra bilder med systemkameran ändå.

• R Franklin
    tessan27 skrev 2007-12-06 11:59:10 följande:
    Man kan ju göra inställningar på allt på en systemkamera men man kan ju även köra på auto och dem bilderna blir ju bra också. Är inte så bra med egna inställningar på skärpedjup och sånt men jag får bra bilder med systemkameran ändå.
    Åandra sidan kan du göra "alla" (Bländare, slutare och ISO) inställningar på de flesta digitala kompaktkamerorna idag också.
  • Skogsflikkan

Jag har en vanlig kompaktkamera, men jag kan göra alla manuella inställningar om jag vill. Det finns även förinställda program som man kan använda med.
    En systemkamera har jag oxå velat ha, men de kostar ju en hel del, och jag vet inte om jag skulle kunna använda alla inställningar, det tar en stund att fundera ut hur allt funkar med slutare och sådana saker.
    Men min kamera har iaf 12x optisk zoom, användbart många gånger. Digital zoom är bara att glömma, försäljningsknep...
    Jag har iaf en panasonic lumix fz5, den finns inte kvar på marknaden längre, nu finns det nyare versioner av den. De brukar inte ligga så högt i pris å de tar riktigt bra bilder tycker jag.

• sabinaa

Hehe, jag låter lite förvirrad men vill kunna fota i rörelse och kunna ta riktiga närbilder utan att det blir suddigt.

Tack för alla svar. Nån mer kanske?

• tulpan

Jag har en D40 det är den bästa nybörjar systemkameran. Det finns hjälp i menyerna som visar skillanden på de olika inställningarna. Hur bra som helst. Jag håller fortfarande på att lära mig.
    ett objektiv med vidvinkel är bra om man ska ta mingelbilder typ 18-55 objektiv, ska man ta action bilder så är det bra med ett 55-200 objektiv. Jag har provat på att ta action bilder på mina kapplöpninghundar med mycket bra resultat, det går ju fort ca 70 km i timmen på raksträckan.
    Lycka till, med din d40 ;)

• sabinaa
    tulpan skrev 2007-12-06 19:58:11 följande:
    Jag har en D40 det är den bästa nybörjar systemkameran. Det finns hjälp i menyerna som visar skillanden på de olika inställningarna. Hur bra som helst. Jag håller fortfarande på att lära mig.ett objektiv med vidvinkel är bra om man ska ta mingelbilder typ 18-55 objektiv, ska man ta action bilder så är det bra med ett 55-200 objektiv. Jag har provat på att ta action bilder på mina kapplöpninghundar med mycket bra resultat, det går ju fort ca 70 km i timmen på raksträckan.Lycka till, med din d40 ;)
    Tack för tipset! Men undrar vad du menar med en D40? Är den en canon eller? Mest så man kan söka o kolla priser. Köper man då ett objektiv till?
  • devega

Även om en kompaktkamera har samma funktioner och manuella inställningar som en systemkamera så har kompaktkameran inte samma möjligheter och förutsättningar för att hantera bilden. Dvs: en kompaktkamera och en systemkamera kan ex ha samma antal megapixlar, men systemkameran kan hantera den digitala informationen bättre och därmed blir bilden också bättre.

Jag skulle tipsa dig om att köpa en begagnad kamera i butik och pröva dig fram. Många byter ut sina kameror ofta och då kan man få tag i en fin kamera avsevärt billigare. Dessutom har du garanti om du köper begagnat i butik.

Angående märken så är handlar det mycket om en smaksak om man ex väljer Nikon el Canon. Precis som att man föredrar SonyEricson el Nokia. Gå in i butik och titta och prova att hålla i kameran. Och låt dig inte luras för mycket av allt megapixelsnack. Om du inte ska blåsa upp bilderna till affischstorlek el publicera bilderna i magasin så räcker det gott med 6-10 MP.

Lycka till!

• Skogsflikkan

nej självklart så klarar inte en kompaktkamera samma sak som en systemkamera... då vore det ju konstigt. Men vill man inte ta steget upp till systemkamera så är det ett bra val, enligt mig.
    Systemkamera har jag trånat efter länge, har ju akvarium och det vore ju trevligt om man kunde ta bilder på det med bra resultat, det är lite knixigt med en kompaktkamera. Men, men det får bli den dagen jag är rik å berömd... vilket iofs aldrig lär inträffa... så vida jag inte vinner på lotteri, men då blir jag inte berömd...

• MCT79

Hejsan!
    Jag fotograferar väldigt mycket som hobby. Har i min ägo två digitala systemkameror (DSLR) från Nikon.
    Precis som många säger har du möjlighet att ställa in många kompaktkameror manuellt också, men det ger ändå inte riktigt samma resultat.

Jag skulle rekommendera dig att leta efter en begagnad kamera med tillhörande objektiv till att börja med. Skulle intresset svalna har du inte gjort av med jättemycket pengar, skulle intresset bestå kan du upgradera kamerahuset/objektivet till bättre grejor om du vill/har råd.
    Canon har 350D och 400D som du kan kika på.. mycket bra instegsmodeller. Hos Nikon rekommenderar jag D70, D50 begagnade.
    Nackdelen med D40 och D40x är att de har ingen egen autofokusmotor i kamerahuset som de andra har, du måste därför ha objektiv som har inbyggd motor = alla objektiv passar inte. Något att tänka på om man sedan vill köpa till begagnade grejor.
    Citat från Cyberphoto:
    " D40 har ingen inbyggd autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med AF-S- eller AF-I-motor då fokusmotor sitter inbyggt i dessa (samtliga DX-objektiv har AF-S-motor t ex). Andra objektiv avsedda för Nikon fungerar, men bara med manuell fokus. Anledningen till att AF-motorn är borta är vikt, storlek och kostnad."

Kontakta gärna min inbox om du vill ha någon mer hjälp!

• Sulonen

Mitt tips är ett mellanting mellan kompakt och systemkamera. Jag har en helt underbar kamera, som tar perfekta bilder utan krångel. Canon Powershot G7.
    Har själv använt en vanlig systemkamera (innan allt blev digitalt) men denna kamera är helt otroligt bra och lättanvänd.

Den är lite större än en vanlig kompaktkamera, men betydligt mindre och smidigare än en systemkamera. Canon har nu släppt en ny version av den kameran som heter Canon powershot G9. Googla runt lite och läs recentionerna på den och Canon Powershot G7.

Köpte min G7 för ca 6 månader sedan för 4.500:- Helt klart värt varenda öre!

Lycka till!

• tulpan

d40 är en Nikon systemkamera.
    Det brukar finnas kit man köper kamera huset ihop med ett objektiv.
    Det är bara objektiv med autofokusmotor som passar. men oandra sidan så är d50 och d70 (också Nikon) gamla kameror och det märks på resultatet. jag har jämfört min d40 med en d70 och som sagt. D40 är modernare och ger bättre färgåtergivning.

kolla in jämförspriser på www.prisjakt.nu/produkt.php
    här är en bra början.

Svar på tråden Är du hobbyfotograf? Hjälp med kamera!