• PojkMaffia

normalt? 4 åring slår sig själv i huvudet?

ja min 4 åring gör det typ iaf 1 gång o dagen o oftast när han är glad så slå han sig med knytnävar i huivudet på sidorna.
    hur normalt är det? el är det någt fel på honom?*fundersam*

Jag är den jag är - like it or not
  • Svar på tråden normalt? 4 åring slår sig själv i huvudet?
  • OBSTINATA

Två av mina bröder har gjort så. Både när de blir frustrearade, glada, ledsna. det var nån grej bara.
    Idag är de vuxna och helt normala och gissa vad- de har slutat ed det oxå

• PojkMaffia

vad skönt att höra

• OBSTINATA

det var det va

annat var det med min dotter som skrek tills hon blv blå och ramlade ihop när hon blev sur...uscha men det slutade ohn med sen

• PojkMaffia

usch vad läskigt fast skönt attd et är över!

• OBSTINATA

Ja men det finns tydligen ett ord för det, att de skriker sig blå, fast jag har glömt vad det var. Nu har min lille börjat med det också, eller han har gjort så två gånger idag iaf...jobbigt.

• PussJenny

Affektkramp kan det kallas tror jag.

Ang. detta att barn slår sig själva. Man ska nog inte ta för lätt på det och bara tänka att det går över, utan kanske underlätta för barnet. Min son var 2,5 år då han slog sig hysteriskt ofta. Det var en tid då familjen hade mkt jobbigt och stressigt och den gången gick det över. Vi hanetarde det genom att krama om honom länge i samband med att han slog sig själv. Dett avar på inrådan av dagispersonal och BVC.

Nu är samma pojk 4 år och har börjat nytt dagis. Han har haft jättesvårt att komma in i gruppen och har de senaste veckorna blivit fysiskt aggressiv mot andra barn, med slag osv. Föräldrar och dagispersonal har reagerat. Det jobbigate är att hemma har vi inte den typen av beteende. Han är jättesnäll mot sin 2 åriga lillebor (ja, det är klart att de kan kivas - men inte okontrollerat!). Så det är svårt för oss föräldrar att veta hur vi ska hantera det när vi inte ser det själva. Jag var på möte på dagis igår och då berättade också en av fsk-lärarna att min pojk även slagit sig själv i huvudet pga frustration. Då ringer en liten varningsklocka i mig. Tillsammans med dagis ska vi nu försöka underlätta för sonen genom att bli mer och mer tydlig med regler (förklara tydligare VAD som går snett osv..) och jag ska också kontakta BVC.

Jag tror att det är bättre att ta tag i dessa problem omgående istället för att tro att det går över av sig självt, och så har man plötsligt en sttor kille med sociala problem som inte kan hantera konflikter osv.

Även om det är jättejobbigt (jag har gråtit miljoner tårar för min stackars pojk som inte kan hantera alla konfliketr) så tror jag att man tjänar pådet i längden.

• PojkMaffia

min soin kan inte heller hantera olika situationer bra

vi har kontakt med BVC om detta ovh väntar på en logoped då hans tal inte är jättebra, han kan parata men inte förklara sig i olika situationer

vi väntar även på tid till barnpsykolog

men det är så långa väntetider men BVC och dagis ligger på dom för tt försöka förkorta väntetiden

• Monalisan

jupps det gör min son när han inte vet va hans ka ta vägen. Och om man säger till han så säger han att han visst får för det är hans huvud o det bestämmer han över
    han slår inte så hårt dock. Han e 4år

Svar på tråden normalt? 4 åring slår sig själv i huvudet?