• sara gerdrup

barnmat på resa

Vi ska åka till Gran Canaria nu den 15 December och undrar hur man packar ner burkmat och sånt. Har ni haft det i det vanliga bagaget? Tänk om de försvinner eller går i sönder.
    Vår pojke är 8 ½ månad när vi åker.
    Tar gärna emot tips.

• Svar på tråden barnmat på resa
  • Maria40

Jag skulle lägga det i plastpåse (dubbla?) och linda in i kläder så det blir lite dämpande. Sedan skulle jag sprida ut maten om det finns fler resväskor - alla försvinner ju inte.

Vet inte om man får ta med barnmat i handbagaget, vet inte om det faller under "vätskekraven".

• Juice

Du får inte ta barnmat med i handbabage...Tro mig.. Jag fick t.om paketera in min mascara och täckcreme i en såndär påse innan jag fick gå in i planet.. Barnmat ses som ett hot om du har den i handbagage...Linda in i plastpåsar och i handdukar i mitten av ert bagage så klarar de nog sig fint..! =)

• Juice

alltså i incheckad bagage dårå

• Fru Lindholm

Vi ska också ut och resa nu till våre med vår lilla knodd. Men hur gör man då om man inte får ta med burkmat eller välling på planet i handbagaget?? Barnet måste ju få äta det med. Har själv gått och undrat!

Orolig inför resan!
  • Maria40

Tror det går att beställa barnmat som specialmeny på planet. Kolla det med flygbolaget.

• vinter mamma

Man FÅR ta med barnmat i handbagaget om det är oöppnade burkar men bara så ni klarar er på flyget.

• Juice

Kolla med ditt flygbolag.. Kan vara så att du får ta med pulver till välling och sen att flygärdinnorna färdigställer vällingen i planet.. deras vätskor anses ju inte vara farliga... Ja vet inte.. Men eftersom dom satt en sån regel måste dom ju ha nån reservplan för dem som har barn p åplanet... Dom kanske har barnmat på planet t.om?

• Ilonasmamma

välling pulver får man ju ha med sig o varmvatten finns ´på planet.

annars finns det förpackningar med fruktpure på 100g, tror det är under 1dl, så det borde man få ta med sig,.vet inte hur mycket volym en 100g med fruktpure tar.

jag fick ta med mig barnmatsburken iaf,.maten är ju inte vätska

men däremot den där trubbiga babynagelsaxen som inte går att klipa nåt med alls, den bråkade dom med mig om.

tog med mig egen termos som va tom, och den kan man fylla på efter säkerthets kontrollen med varmt vatten från cafeterían, allt som finns eftre säkerthetskontrollen får man ta med på planet, inklusive vätskor ´när det är köpt i taxefree.

• Doldis987

Man får ha med banmat och välling genom säkerhetskontrollen om man själv smakar på det. Därför kan man inte ha sånna klickburkar att ha väl framme på resmålet, men så det räckte till resan. Jag tog med vällingpulver och sen fyllde jag på vatten i två nappflaskor efter säkerhetskontrollen. När jag åkte från (Cypern var jag) köpte jag vatten inanför kontrollen. Vill du ha varmt vatten så kan du be flygvärdinnorna att ta av thevattnet.

Beträffande banmat så finns det på plats att köpa. Inte välling dock, om det inte finns "svenskaffärer" så det är ett hett tips att ta med.

Hoppas ni får en trevlig resa!

lillchippen skrev 2007-12-06 12:39:01 följande:
    Vi ska också ut och resa nu till våre med vår lilla knodd. Men hur gör man då om man inte får ta med burkmat eller välling på planet i handbagaget?? Barnet måste ju få äta det med. Har själv gått och undrat!
  • Gurkburken

När vi var ute och reste i somras så packade vi den mat som vi skulle ha på resmålet, i plastpåsar och sedan i väskorna som vi checkade in.

Mat (burkmat, vällingtetror etc.) som behövs under själva resan får man ta i handbagaget. Barnmaten behöver inte läggas i den genomskinliga 1-literspåsen (då ryms det inte mycket ;)) men skall visas upp vid säkerhetskontrollen, så lägg det lätttillgängligt.

Svar på tråden barnmat på resa