• iolanthe

Turkiska sidan av Cypern?

Nån som varit till den turkiska sidan och kan berätta hur det är där.

Vi har blivit bjudna på bröllop till Cypern i sommar och det ska hållas på den turkiska sidan. Men det är väl ingen turism dit så jag har trott att man inte ska åka dit alls. Brudparet står även för boendet och jag vet inte om jag vill bo där med två barn. Men att ordna eget boende verkar ju lite otacksamt.

Så alla erfarenheter mottages med tacksamhet.

• Svar på tråden Turkiska sidan av Cypern?
  • Mizz Turko

Och varför tror du att man inte kan bo och åka på den turkiska sidan då?

vad är det som gör dig orolig?

• iolanthe

Bland annat det att det inte ordnas några resor dit alls, det är ju knappast utan orsak. Läste för en tid sen att norra cypern betraktas som ockuperat område, och det låter ju inte så lockande.

Och efter att ha läst på lite mer på nätet nu så har jag bestämt mig för att även boendet är på den norra sidan så åker jag inte. Eller så ordnar vi eget boende på grekiska sidan.

• Lila1

Jag kan förstå din oro. Jag har en släkting på norra sidan och har tidigare varit flera gånger på den södra ( sedan jag var liten) och var lite orolig första gången jag åkte till norra. Jag kollade upp allt med tanke på att jag skulle åka med min dotter på 8 månader då också. Kollade med svenska ambasaden i Nicosia osv.

MEN det är inga problem! Finns ett tjugotal svenskar bosatta där och en hel del turister. Hotell finns det gott om och det ploppar upp nya hela tiden. Apollo bla hade charter dit för ett par år sedan men sedan blev det lite bråk med hotel som tidigare varit grekägda och då hotade grekerna med att säga upp avtal osv. Så då slutade dom med resor dit.

Ockuperat område låter mer dramatiskt än det är. Du kommer inte märka nåt av det när du är där.
    Men du ska inte prata högt om att du ska dit när du är på södra sidan (man blir inte så poppis då).

I gränskontrollen får du en stämpel på ett separat papper och inte i passet. Så på flygplattsen i Larnaca kommer dom inte märka nåt.

Mååånga greker åker över till norra sidan och handlar (billigare där) och "turistar". Inger konstigt med det och dom hymlar inte med det men dom vill ju helst ha alla turister hos sig.

Så jag kan varmt rekomendera norra delen!
    Längtar tillbaka och åker nog själv tillbaka i vår.

Det är bara att fråga om det är nåt du undrar över

• Mizz Turko

oj oj...

Men UD har varnat för bl a Thailan, ändå så är det tusentals människor som åker dit varje år.

Turkiet är också lite osäkert- flera tusen åker dit...

samma sak med England, Spanien, Egypten, USA, Latinamerika etc etc...

• Bakeapple

Fast charterbolagen har ju utflykter till turkiska sidan också? Kan ju inte vara alldeles för farligt för att åka dit då.

• iolanthe

Kanske jag ska våga mig dit då i alla fall.

Svar på tråden Turkiska sidan av Cypern?