• woow

måla, tapetsera eller sätta väv? Vilket blir bäst?

Vill göra om mitt vardagsrum. Jag vet att jag vill ha det vitt. Men vilket blir bäst? Måla vitt direkt på tapeten som sitter uppe nu? Eller tapetsera om? eller sätta väv?

• Svar på tråden måla, tapetsera eller sätta väv? Vilket blir bäst?
  • Tina A

De beror ju på vad du har för något som sitter på väggarna är de struktur i de eller e de slätt?
    Vill du ha struktur på väggarna eller inte?

• AnneSophie

Sätter man väv (det har tex vi gjort) så är man lite mer begränsad efteråt. Det är jobbigt att dra bort väven om man någon gång vill tapetsera. Nu finns det ju iofs nån slags tapet som man kan sätta ovanpå väv om man vill tapetsera men ja...
    Fördelen är att väv håller väggarna i bra skick och håller sig fint. Enkelt att måla om (vilket tex vi gör relativt ofta). Enkelt att bättra.

Måla på tapet kan gå hur som helst. Antingen kan det bli skitbra, eller så blir det skitfult.  

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Doldis987

Det beror på hur mycket jobb ni vill lägga ner på det, och hur bra resultat ni vill ha. Allra bäst blir det att ta bort nuvarande tapet och göra ett ordentligt spacklat underarbete även om ni väljer att måla eller tapetsera. Tro mig, att måla på tapet kan bli tidsmässigt förödande med bubblor och uppluckrad undertapet. Ni kan också sätta renoveringsgips eller vanligt gips beroende på hur djupa fönster ni har. Renoveringsgips bygger 6 mm, så det går i de flesta rum. Då är det bara att spackla upp skarvar och skruvhål. Jag tycker det verkar onödigt att tapetsera med en vit tapet, då ni ändå måste göra underarbetet även om ni tapetserar. Väv täcker mycket av dåligt underlag, men är svårt sen om ni vill göra om igen.

Roligt att fixa, vi är färdiga med det för ett tag

• P yret

som annesophie säger så blir man lite begränsad när man satt väv. vi har nästan väv i hela vårat hus.. eller det kommer bli det iaf! men sen har vi satt tapet på nån vägg.. som fond.
    men det är ju smidigt att bara måla om när man vill.. och billigare än tapet.
    sen kan man ju måla nåt mönster på.. typ schablom. så blir det inte bara väv..

och som hansarna säger så var berädd på att alla skavanker syns om du målar direkt på..

Svar på tråden måla, tapetsera eller sätta väv? Vilket blir bäst?