• nuedetdax

Otrivelle spruta

Efersom jag har den trögaste flummigaste bm så vänder jag mig till er. Då jag är trött av att sitta i 30min telefonkö för att få höra jo men jag sa ju att du skulle ta den hemma. När jag inte alls fick det svaret.

Jags ka insemineras för 3-e gången och jag ska äta 1/2 tablett pergokur innan. Innan insem ska jag ta ett blodprov som ska visa om ägget är på väg att släppa.
    Då ska jag ta otrivelle. Eller ska jag ta den innan? Eller vad?

Vad gör exakt otrivelle hittar ingen info på nätet..
    Snälla svara tack!

• Svar på tråden Otrivelle spruta
  • Wednesday85

ovitrelle gör så att ägget släpper. jag skulle tro att du ska ta den efter blodprovet, annars kan den säkert ge missvisande resultat eftersom den innehåller så mycket hormoner.

• nuedetdax

Tack
    Men vad gör då pergon jag ska ta??

• Tella P

Pergon gör att det blir fler äggblåsor som mognar och ovitrelle gör att de mognar till det sista och släpper ca 36 timmar efter att man tagit sprutan.
    Så Ovitrelle tar du när du får information från kliniken att du ska ta den.

Lycka till!!

• nuedetdax

Tella, Nice tack
    Jag har vart på 100-tals vul och alla ägg jag haft har släppt det blev så stora som 25mm.

• nuedetdax

Nu ska jag äta1/2 tablett pergo sist jag åt en hel tablett fick jag för många ägg, vad det nu innebär vet någon vad som tyder på en överstimulering? Vid insem sägs det ju va bra att ha många ägg eller har jag fått det om bakfoten??

• Snart vår tur

Jo, men inte för många. Min läkare gör inte insem. om man har fler än 2 follliklar som är över 16 mm. Jag hade två som var 18 och en över 20 sist jag inseminerades. Det misslyckades tyvärr ändå.

• nuedetdax

Ok, men två låter ju lite, då jag får en helt av mig själv i grande format???

• Wednesday85

jag hade 4 ägg sist och fick pga det inte göra insemination, vi fick inte heller försöka själva.

• nuedetdax

VAd konstigt??
    När vi försökte själv och åt pergo då hade jag 7 ägg och jag fick inget sex förbud tänk vad olika dom säger till en??

• Snart vår tur

Skulle en läkare göra insemination när kvinnan har 7 ägg gör han fel. Det rekommenderas inte att bära fler än 2 foster pga av alla risker. Eftersom din läkare bara skrivit ut ett halvt piller pergo/dag åt dig, är han nog inne på precis samma linje.

• Bliglin

Vg risker. Risken är ju mindre om man käkar pergo pga av att killen har spermaproblem.

Men visst, om flera ägg är lika mogna så kan alla släppa. (Oftast släpper äggblåsan då den är 20 mm i diameter eller större).

Kanske var dina sju ägg inte lika mogna!? I så fall är risken att alla sju ska släppa och därmed att alla sju ska bli befruktade inte så stor vid hemmaförsök utan ägglossningsspruta då ni dessutom har lite nedsatt sperma. Men OM sju äggblåsor är mogna samtidigt så är det nog ganska vanskligt att ha sex! .

Ovitrelle/Pregnyl = ägglossningsspruta. Det är ju en "garanti" för att äggen släpper, men innebär också en viss ökad risk för flerbörd. Dvs om inte alla blåsor är lika stora när den första/andra etc släpper så tillbakabildas de mindre blåsorna. Exempel: om man har två mogna blåsor på 20 mm och 3 mindre blåsor på 14 mm och de två mogna släpper... så tillbakabildas de övriga tre.
    Om man tar en ovitrelle/pregnylspruta så tvingar man äggen att släppa vilket innebär en större risk att även de mindre mogna släpper...

Nuedetdax: Varför de vill ta blodprov först är för att se om du har Lh-stegring. I så fall att du har det så är det helt onödigt att ta ovitrellesprutan... dvs då släpper ägget/äggen oftast inom ett dygn ändå. Men om du inte har Lh-stegring så ska du ta sprutan för då vet man ganska bombsäkert att ägget/en släpper efter 36 timmar. Och därigenom kan de tajma inseminationen perfekt!

Lycka till nu!

• Snart vår tur

Min läkare berättade sist om en gammal patient som hade 2 blåsor på 14 och en blåsa på 19. Eftersom bara en blåsa var stor så gjordes insemination. Tjejen blev gravid, med trillingar! Två foster var ca 1 vecka yngre än det första som antagligen tog sig under inseminationen. Det minsta fostret stöttets ut efter nån månad, men hon födde två friska barn!

• nuedetdax

Bliglin,
    För det fösta så inseminerades jag inte när jag åt pergo sist. Då körde vi au naturelle.

Jag har för det första inte fått reda på att sprutan kan medföra risk för flerbörd, det har inte hon sagt till mig och nu börjar jag lessna på min bm faktiskt.

Hon sa att det är aldrig fel att försöka hjälpa äl på traven.
    Jag har alltid haft äl och får upp till 25mm stort ägg som släpper dagen efter. Så hon och jag vet och såg att jag har bra stora ägg som släpper. Men hon vill ändå pröva detta. Apropå blodprovet, så har jag faktiskt inte en aning vad det ska vara bra för.

Men vi har siktat in oss på ivf ändå

• Bliglin

Jag hoppas verkligen att det går vägen för er snart Nuedetdax!

Och visst ska man lita på sin läkare/barnmorska. Jag har ju bara mina egna erfarenheter att gå på ...

Men eftersom vi lyckades i Ostimulerad cykel men MED pregnylspruta och prickade inseminationen precis vid äl så kan jag ju inte låta bli att tro att det är "melodin"

Så därför tycker jag att det låter jättebra att de ska kolla dig med blodprov och ev ge äl-spruta. Jag tror att det ökar era chanser.

Lyckospark!

• nuedetdax

Tack Bliglin,
    Men jag har svårt att se att insem skulle funka på oss tyvärr.
    Nu har jag köpt min spruta 300 spänn kostar den Jisses hoppas skiten funkar bara!

• nuedetdax

Hej brudar,
    Har ca 5 dagar kvar till bim och ett nytt år!!
    Har haft så mycket konstiga symptom och det bör bero på sprutan och pergot tror ni inte?? Har haft konstant tryck i magen OBS ingen molvärk alls? Vilket jag alltid har.
    Gråtmild som sjutton? Hur mår ni?

Svar på tråden Otrivelle spruta