• Leniz1

Röda utslag runt munnen?

Min son på sju månader har de senaste veckorna haft lite utslag runt munnen samtidig som han är väldigt torr i området. Trodde att det var någon mat han inte tålde så de senaste dagarna så har han endast ammat och ätit lite glutenfri gröt men det blir inte bättre. Har även bytt ut latexnappen mot en napp i silikon utan att det blivit någon förbättrning. Smörjer jag med idominsalva blir det något bättre men det kommer tillbaka igen. Han verkar inte ha några besvär av det. Någon som vet vad det kan vara eller hur vi ska bli av med det?

• Svar på tråden Röda utslag runt munnen?
  • småhispig

Min ettåring har också prickar kring munnen - och en del torrfäckar på huden i övrigt, på underarmar, vader och i pannan. Bvc säger att det är ett typiskt, men ännu så länge en mild form av, eksem. Det blir värre när han har någon infektion eller det är kallt ute (det påverkar luften även inne). Jag har fått rådet att smörja honom, så vi minidermar hela tiden för att huden ska vara mjuk. När det blev extra mycket har jag fått använda hydrokortison, men det har jag bara gjort sedan jag talat med bvc.

• Teskedsmamman

Det är säkert vintertorka i kombination med tätt runt nappen som orskakar det.. har samma problem här, det försvinner så småningom

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Leniz1

Ok, tack för svaren. Då ska jag fortsätta smörja och så ska vi försöka dra ned på nappanvändandet.

• stjernan

Barn kan bli röda runt munnen/få utslag när det är tänder på g har jag läst. Min har haft det i samband med dålig sömn på nätterna, ser inga tänder än men de kan ju känna av det ändå.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • ericas mamma

min dotter blir oxå röd runt munnen pga av nappen, när det blir väldigt blött bakom nappen

Erica 060202 BF 080626
Svar på tråden Röda utslag runt munnen?