• Trolltoka

Potatisbullar med mos?

Någon som vet hur man gör potatisbullar med mos istället för potatis?

• Svar på tråden Potatisbullar med mos?
  • Nyfiken gul

gör inte alla potatisbullar med mos??

Så har i alla fall jag lärt mig från både mamma o mormor..

Kokar eget mos som jag gör egna potatisbullar av...

• burtok

Jag gjorde en egen variant för ett tag sedan... Jag tog moset kallt och pannerade med mjöl och stekte direkt... blev jätte gott...

• Trolltoka

Men asså, det vart lite luddigt såg ja.. Menar pulvermos. Har inge potatis hemma, utom pulvermos *skratt*

• Nyfiken gul
    Trollmamma07 skrev 2007-12-06 17:02:27 följande:
    Men asså, det vart lite luddigt såg ja.. Menar pulvermos. Har inge potatis hemma, utom pulvermos *skratt*
    aha så det var det du menade

ja visst går det!!

Jag brukar knäcka i ett ägg i potatismoset och sen steka i lite smör..
  • Djungelvrålen

Bara att göra på samma sätt...i med lite mjöl och nått ägg..jag har gjort det på pulvermos =)

• Miss Love

Här är ett recept med potatis. Byt ut det hemlagade moset mot pulver mos bara.

• Djungelvrålen
    Trollmamma07 skrev 2007-12-06 17:13:02 följande:
    Tack för hjälpen tjejer! Nu är middagen räddad hihi
    Gott med potatisbullar, stekt bacon och lingonsylt...=)
  • Trolltoka

Hm... Kan ju inte säga att det blev lyckat.. Hade lika gärna kunnat käka bara potatismos å lingonsylt. Var lite överkurs å steka den först haha

• Mumu
    Nyfiken gul skrev 2007-12-06 17:01:36 följande:
    gör inte alla potatisbullar med mos?? Så har i alla fall jag lärt mig från både mamma o mormor..Kokar eget mos som jag gör egna potatisbullar av...
    Lite sent svar, men jag måste ju bara: NEJ! Alla potatisbullar görs inte av mos ! Jag gör av riven kokt potatis och det blir (enligt mig då ) SÅÅÅ mycket godare än bullar på mos! Lite stabbigare och inte lika fluffiga, och det gillar jag.

När jag jobbade inom vården för många år sedan fick jag lära mig gamlingarnas sätt: Riven kokt potatis som blandas till smet med lite ägg, lite mjölk och lite mjöl. Kryddas med salt och ganska mycket vitpeppar. Steks i smör. Sorry att jag kom aningens OT nu, men jag var bara tvungen att visa ett annat sätt också.
    Bäst just nu: Min nya mössa...
  • Trolltoka
    Mumu skrev 2007-12-06 21:02:35 följande:
    Lite sent svar, men jag måste ju bara: NEJ! Alla potatisbullar görs inte av mos ! Jag gör av riven kokt potatis och det blir (enligt mig då ) SÅÅÅ mycket godare än bullar på mos! Lite stabbigare och inte lika fluffiga, och det gillar jag.När jag jobbade inom vården för många år sedan fick jag lära mig gamlingarnas sätt: Riven kokt potatis som blandas till smet med lite ägg, lite mjölk och lite mjöl. Kryddas med salt och ganska mycket vitpeppar. Steks i smör. Sorry att jag kom aningens OT nu, men jag var bara tvungen att visa ett annat sätt också.
    Haha ja... Det lät ju faktiskt en aning bättre. Får testa med det nästa gång kanske.
Svar på tråden Potatisbullar med mos?