• Isadora11

Hård i magen- kan det vara laktos eller gluten?

Min ettåriga dotter har varit jättehård i magen det senaste. Hon har även ont. Det kommer oftast efter hon fått välling.
    Funderar på om hon kan vara laktosintolerant eller glutenallergiker...
    Kan det ge förstoppning som symptom?

• Svar på tråden Hård i magen- kan det vara laktos eller gluten?
  • jmmm

komjölksproteinallergi kan ge det symptomet, hur de e med laktos intollerans o gluten intolleran har jag inte så bara koll på men tror det är mer lös mage så att säga

• Miss Love

Mjölkallergi:
    Symptom kan vara:
    Diarré, förstoppning, kräkning, kolik, nässelutslag, eksem, läpp- och ögonsvullnad, astma, slöhet, överaktivitet, otillräcklig viktökning och i värsta fall anafylaktisk chock.

Diagnosen ställs säkrast genom att man, under läkares vägledning, tar bort mjölkproteinet ur kosten en tid för att sen gradvis tillsätta det igen. Symptomen ska försvinna och återkomma tydligt vid kostförändringen. Ibland tester som ex. blodprov (Rast) eller hudtest (Pricktest).

Glutenallergi:
    Symptom kan vara:
    oförklarad trötthet, viktminskning, blodbrist, diarré och förstoppning.

Diagnosen ställs genom att en ytlig provbit av tunntarmens slemhinna undersöks i mikroskop. Gluten får inte uteslutas ur kosten innan undersökningen eftersom det då blir svårt att ställa en korrekt diagnos eftersom tarmslemhinnan kan ha läkt.

www.allergisidan.com/mjolk.htm

Båda kan ge hårdmage så det är svårt att säga. Vänd er till BVC.

• Blå Flygare

Fullkornsvälling kan ge förstoppning. Det kan botas med mer vätska under dagen eller byta av välling till en utan (eller med mindre) fullkorn.

• Miss Love
    Blå Flygare skrev 2007-12-06 17:42:07 följande:
    Fullkornsvälling kan ge förstoppning. Det kan botas med mer vätska under dagen eller byta av välling till en utan (eller med mindre) fullkorn.
    Ja, en del tål inte för mycket fullkorn så det kan också vara det.
  • Isadora11

Jo, först trodde vi också att det var vällingen eftersom vi just hade bytt till fullkornsvälling, men nu har jag bytt tillbaka och problemet kvarstår. Ska ta kontakt med BVC.
    Tack för era svar!

Svar på tråden Hård i magen- kan det vara laktos eller gluten?